مشاور سابق امنیت ملی افغانستان: از ایجاد دولت موقت حمایت می‌کنیم

19:00 - 11 اسفند 1397
کد خبر: ۴۹۸۷۴۰
حنیف اتمر مشاور سابق امنیت ملی افغانستان اظهار داشت که برای بوجود آمدن رویکردی فراگیر در روند صلح خواستار پس از حکومت وحدت ملی باید دولت موقت تشکیل شود.

به گزارش گروه بین الملل ، در حالی که سیاستمداران افغان درباره پیشرفت گفت‌وگوها بین نمایندگان آمریکا و طالبان در سردرگمی بسر می‌برند «حنیف اتمر» مشاور سابق امنیت ملی افغانستان تاکید کرد که «اشرف غنی» رئیس جمهور این کشور از وضعیت کنونی برای پیروزی در انتخابات سوء استفاده می‌کند.

اتمر در گفت‌وگو با «رویترز» گفت: رئیس جمهور افغانستان با اقداماتی که به ضرر روند صلح است شرایط را بسیار دشوار می‌سازد.

این نامزد ریاست جمهوری افغانستان مانند دیگر نامزدها خواستار کناره‌گیری اشرف غنی از قدرت در ماه می سالجاری میلادی شد.

وی اظهارداشت: پس از پایان دوره کاری دولت در 21 می از تشکیل دولت موقت حمایت می‌کنیم و با توجه به کارنامه غنی عدم حضور وی در راس دولت بهتر خواهد شد.

از سوی دیگر، «هارون چخانسوری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته که اشرف غنی طرح مشخصی برای برقراری صلح در افغانستان دارد و بارها از طالبان خواسته تا با دولت وارد گفت‌وگو شوند.

چخانسوری تاکید کرد: تنها فردی که برنامه ، نقشه راه و ابتکار مناسبی برای صلح دارد رئیس جمهور غنی است و وجود اجماع درباره صلح نیز نتیجه همین نقشه راه است.

وی افزود که تا زمان برگزاری انتخابات اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور به کار خود ادامه خواهد داد و درخواست اتمر برای کناره‌گیری وی بی‌اساس است.

با این حال، حنیف اتمر در توضیح اقدامات غیرسازنده غنی درباره روند صلح و واکنش به نشست احزاب و طالبان در مسکو نیز گفت: رئیس جمهور از شرکت کنندگان در این نشست انتقاد کرد و در گام دوم طی نامه‌ای به سازمان ملل خواستار ممانعت از سفر طالبان شد.

اتمر ادامه داد: ما شدیدا از مداخله دولت در انتخابات نگران هستیم و غنی بطور جدی در حال سوء استفاده از حاکمیت است.

وی افزود: اگر غنی رفتار خود را تغییر ندهد به عنوان مانع اصلی نه تنها بر سر صلح بلکه برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه دیده خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *