رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

شهید سیاح ۲۹ سال دیرتر به «کربلای ۵» رسید

7:38 - 08 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۸۸۹
شهید سیاح ۲۹ سال دیرتر به «کربلای ۵» رسید
یک نویسنده کتاب جذابیت‌های اخلاقی و فکری شهید «سعید سیاح طاهری» را قابل توجه دانست و ارتباط وی بعد از جنگ با عرصه هنر را جذاب خواند.

شیرین زارع‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره کتاب «سیاح» گفت: این کتاب در برگیرنده زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری است و از دوران کودکی تا زمان شهادت را دربر می‌گیرد. کتاب به شیوه مستند داستانی نوشته شده از  این رو جذابیت دارد. کتاب «سیاح» شامل روایت زندگی این‌فرمانده است که در عرصه فرهنگ و هنر نیز تلاش کرد و در خان طومان سوریه به شهادت رسید.

وی درمورد شیوه نگارش کتاب «سیاح» بیان کرد: این اثر از زبان اول شخص نوشته شده و زبانی ساده دارد تا بتواند به راحتی با مخاطب ارتباط داشته باشد. از آنجا که کتاب مستند داستانی است فراز و فرود‌هایی نیز در آن قرار دارد که بر جذابیت اثر افزوده است. این کتاب ۲۸ فصل دارد از کودکی شروع می‌شود و تا انعکاس احساس‌های عاشقانه بعد از شهادت ادامه دارد.

زارع پور به دشواری‌های کتاب «سیاح» اشاره و بیان کرد: هر چه بیشتر مصاحبه می‌گرفتم، بیشتر به ابعاد شخصیتی حاج سعید پی می‌بردم به همین دلیل، اخلاص عجیب او بود که بیش از پیش برایم مشخص می‌شد و این بُعد از شخصیت شهید سیاح دلنشین بود. برای دست‌یابی به ابعاد شخصیت ایشان باید کتاب را خواند تا این شهید را درک کرد.

این نویسنده شیوه نگارش کتاب «سیاح» را مطرح و تصریح کرد: کار نگارش و تحقیق این اثر حدود یک سال منسجم طول کشید و باید بگویم کتاب حاضر با حدود ۱۰۰ مصاحبه از ۶۵ نفر گردآوری و به رشته نگارش درآمد است. اگرچه بسیاری از علاقه به این فرمانده بزرگ صحبت می‌کنند، اما متاسفانه همکاری لازم برای جمع‌آوری اطلاعات به خوبی شکل نمی‌گرفت، بعضی با بی‌حوصلگی نکاتی را مطرح می‌کردند و همین امر سبب شد تا من برای ادامه کار تاکید بیشتری داشته باشم در این میان کاظم فرامرزی با در اختیار گذاشتن اطلاعات و فایل‌های مصاحبه حاج سعید در سال ۱۳۹۳ که ضبط شده بود مطالب ارزشمندی را در اختیارم گذاشت و کمک زیادی به نوشتن این کتاب کرد.

زارع پور به فصل‌های کتاب «سیاح» اشاره و افزود: فصل‌هایی مانند کودکی سعید، مغز متفکر خوزستان، دستخوش آشوب تا بخش‌های جذاب دیگری مانند بدرقه، نوبت مجنون گذشت، قصه حبیب، ماجرای زندان درود و روایتگری در بهشت را می‌توان نام برد.

وی نگاه فرهنگی این شهید را مورد تاکید قرارداد و بیان کرد: شهید سیاح طاهری در مقطعی از زندگی از سفر به آمریکا و ادامه تحصیل منصرف شد و ترجیح داد در خاک وطن بماند. او در زمان جنگ بدون ترس و واهمه جنگید و پس از جنگ در سنگر فرهنگ به صورت سازمان‌یافته با هنرمندان، نویسندگان، کارگردانان برای کار فرهنگی به مناطق مختلف سفر کرد و برای معرفی دفاع مقدس به کودکان و نوجوانان تلاش کرد. کربلای ۵ می‌توانست میعاد شهادتش باشد، ولی بنابر مصالحی که «منهم من قضی نحبهُ» نشد و درست بعد از ۲۹ سال در همان تاریخ و همان ساعت، وعده دیدارش با معشوق رسید.


وی تصریح کرد: شهید سیاح طاهری پس از دوران دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف فرهنگی در ترویج فرهنگ غنی دفاع مقدس کوشید و اقدامات مؤثری را در این راه، از جمله ایجاد موزه دفاع مقدس آبادان و برگزاری یادواره‌های شهدا و عملیات‌های جنگ تحمیلی به انجام رسانید. اشتیاق شدید ایشان به خدمت و شهادت در راه خدا سبب گردید، با مورد تهدید قرار گرفتن حرم اهل‌بیت در سوریه، به صف جهاد بر علیه گروه‌های تکفیری و ضد اسلام در مسئولیت مستشاری بپیوندد. روز چهارشنبه ۲۳ دی‌ماه پس از سال‌ها صبر و بی‌تابی در پیوستن به همرزمان شهیدش، به شهادت رسید.


زارع پور تصریح کرد: کتاب «سیاح» شامل روایت زندگی این‌فرمانده است که در عرصه فرهنگ و هنر نیز تلاش کرد و در خان طومان سوریه به شهادت رسید. شهید سیاح در تشکیل بسیج عشایر و دفاع از شهرآبادان نقش داشت، همچنین در عملیات‌ها، مسؤول آموزش موشک و شکارچی تانک بودن به نیرو‌های جوان‌تر بود.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *