رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و چین پس از ۱۸ ماه؛ طرفین خواستار کاهش تنش شدند

11:00 - 29 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۵۶۶
گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و چین پس از ۱۸ ماه؛ طرفین خواستار کاهش تنش شدند
وزیران دفاع آمریکا و چین با یکدیگر گفت‌وگو کرده و بر اهمیت ادامه راه‌های ارتباط نظامی به نظامی بین واشنگتن و پکن تاکید کردند.

خبرگزاری میزان - لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و دونگ‌ جون، همتای چینی او اولین گفت‌وگو‌های اساسی خود را پس از حدود ۱۸ ماه انجام دادند. این گفت‌وگو در حالی انجام شد که دو کشور برای احیای روابط نظامی تلاش می‌کنند.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو مقام از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است که آستین بر اهمیت احترام به آزادی دریانوردی در دریا‌های آزاد که تحت قوانین بین‌المللی تضمین شده است، به‌ویژه در دریای چین جنوبی، تاکید کرد.

تشدید مناقشه دیپلماتیک و حوادث اخیر بین چین و فیلیپین، متحد پیمان آمریکا، آن هم در یک منطقه مورد مناقشه، دریای چین جنوبی را به نقطه تنش میان واشنگتن و پکن تبدیل کرده است. 

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف آمریکایی باید موضع قاطع چین را به رسمیت بشناسد، به حاکمیت ارضی و حقوق دریایی و منافع چین در دریای چین جنوبی احترام بگذارد و اقدامات عملی برای حفظ صلح منطقه انجام دهد.

این وزارتخانه همچنین به آمریکا در مورد جزیره تایوان، که پکن آن را جزوی از قلمرو خود می‌داند، هشدار داده و تاکید کرد که این جزیره هسته اصلی منافع چین است.

دونگ در گفت‌وگو با آستین گفت: چین و آمریکا باید راه‌هایی را برای همسویی و تقویت تدریجی اعتماد متقابل از طریق ایجاد یک سیاست بدون درگیری، تقابل نکردن، روابط عمل‌گرایانه و همکاری بین ارتش‌های خود بررسی کنند.

او گفت: حوزه نظامی کلیدی برای تثبیت توسعه روابط و جلوگیری از وقوع بحران‌های بزرگ است.

آستین همچنین بر لزوم حفظ خطوط ارتباطی باز برای کاهش خطر شعله‌ور شدن احتمالی یا مقابله با هرگونه حادثه تاکید کرد. 

پنتاگون گفت: آستین بر اهمیت ادامه راه‌های ارتباط نظامی به نظامی بین آمریکا و چین تاکید کرد. 

پنتاگون گفت که این دو نفر همچنین درباره موضوعاتی از جمله جنگ روسیه در اوکراین و کره شمالی گفت‌وگو کردند. 

روابط متشنج میان واشنگتن و پکن

آخرین تعامل مهم آستین با وزیر دفاع چین در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) بود که با وی فنگه، وزیر دفاع وقت چین در کامبوج ملاقات کرد. 

وی فنگه متعاقبا جای وی را به لی شانگفو داد که در ژوئن (خرداد ۱۴۰۲) گذشته در یک کنفرانس امنیتی در سنگاپور با آستین دیدار کوتاهی داشت، اما از ملاقات رسمی خودداری کرد. لی که تحت تحریم‌های آمریکا بود، اندکی بعد در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۲) برگنار شد. دونگ در دسامبر (آذر ۱۴۰۲) به‌عنوان وزیر دفاع چین منصوب شد.

آمریکا و چین برای بهبود روابطی که به دلیل مسائلی از تایوان تا دریای چین جنوبی و همچنین تجارت به‌شدت تنش‌آمیز شده، تلاش کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوامبر گذشته (آبان/آذر ۱۴۰۲) در کالیفرنیا با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کرد. طرفین برای تثبیت روابط و ازسرگیری روابط نظامی که در نتیجه سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان متوقف شده بود، توافق کردند.

فرمانده ارشد نظامی آمریکا بعدا با همتای چینی خود گفت‌وگو کرد. مقامات نظامی آمریکا و چین همچنین به‌تازگی در هاوایی ملاقات کردند تا در مورد راه‌هایی که دو کشور می‌توانند ایمن عمل کنند، گفت‌وگو کنند.

نقش آمریکا در مناقشه دریای چین جنوبی

همانند دیگر زمینه‌هایی که آمریکا برای رقابت و مقابله با چین در آن دخالت می‌کند، مناقشه دریای چین جنوبی نیز شاهد دخالت‌های آشکار واشنگتن بوده است.

چندی پیش، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی آلبانیز»، نخست‌وزیر استرالیا در واشنگتن گفته بود: می‌توان به چین اعتماد کرد، اما با احتیاط و حساب‌شده.

به گفته وی، هرگونه حمله به هواپیماها، کشتی‌ها یا نیرو‌های مسلح فیلیپین پیمان دفاعی دوجانبه ما را با فیلیپین به جریان می‌اندازد.

در همین حال، وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات «بایدن» گفته بود که آمریکا حق ندارد در مشکلات بین چین و فیلیپین دخالت کند.

سخنگوی این وزارتخانه، گفت: آمریکا طرفی در موضوع دریای چین جنوبی نیست و این کشور حق ندارد در مشکلات بین چین و فیلیپین دخالت کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *