گفتگو|

عملیات وعده صادق و تغییر قواعد درگیری در منطقه؛ ایران همه احتمالات را در نظر گرفته است

7:45 - 02 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۴۵۷
عملیات وعده صادق و تغییر قواعد درگیری در منطقه؛ ایران همه احتمالات را در نظر گرفته است
کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا گفت که وعده صادق، عملیاتی تاریخی و راهبردی بود که قواعد درگیری را در منطقه به نفع ملت‌های مستضعف جهان تغییر خواهد داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات آغازین روز یکشنبه، ۲۶ فروردین، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

براساس بیانیه سپاه پاسداران، دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.

ایران نخستین کشوری است که توانست به حساس‌ترین مراکز نظامی و راهبردی رژیم صهیونیستی حمله کند

در این رابطه حسن هانی‌زاده، کارشناس و تحلیل‎گر مسائل منطقه در گفتگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به اهمیت عملیات وعده صادق، گفت: حمله ایران تحت عنوان وعده صادق یک عملیات تاریخی و راهبردی بود و قواعد درگیری را در منطقه به نفع ملت‌های مستضعف جهان تغییر خواهد داد. 

هانی‌زاده، اظهار کرد: در طول ۷۵ سالی که از عمر رژیم صهیونیستی می‌گذرد، ایران نخستین کشوری است که با این حجم از موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های رادارگریز توانست به حساس‌ترین مراکز نظامی و راهبردی رژیم صهیونیستی حمله کند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه در طول ۷۵ سال گذشته هیچ یک از کشور‌های اسلامی و عربی نتواستند با این حجم علیه رژیم صهیونیستی اقدام کنند، بیان کرد: همین موضوع و جنگ ژوئن ۱۹۶۷ نوعی ترس و دلهره در میان ملت‌های اسلامی و عربی از رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و اسرائیل به نماد قدرت و سرکوب در منطقه تبدیل شده بود.

رژیم صهیونیستی درصدد تغییر قواعد درگیری بود 

هانی‌زاده در ادامه با بیان اینکه پس از اینکه رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی، که از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد، با شکست‌های متعددی مواجه شد و نتوانست وضعیت میدانی را تغییر بدهد، درصدد تعییر قواعد درگیری برآمد، گفت: این رژیم در نظر داشت که بحران غزه را به خارج از مرز‌های فلسطین اشغالی منتقل کند؛ بنابراین اسرائیل دست به یک ماجراجویی جدید، یعنی حمله به کنسولگری ایران در دمشق زد و تلاش کرد تا ایران وادار به عکس‌العمل شتاب‎زده کند. 

وی با اشاره به اینکه ایران در طول فاصله زمانی ۲ هفته‌ای با رایزنی با کشور‌های مختلف و درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن حمله به کنسولگری ایران تلاش کرد تا بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت در محکومیت رژیم صهیونیستی صادر شود، اضافه کرد: اما شورای امنیت این کار را نکرد و ایران مسئله پاسخ کوبنده به اسرائیل را در دستور کار قرار داد و عملیات وعده صادق را سازماندهی کرد.

ایران در مورد امنیت ملی خود با هیچکس تعارف ندارد 

تحلیل‎گر مسائل منطقه، عنوان کرد: این حمله صرف نظر از حجم خسارت‌هایی که به رژیم صهیونیستی وارد کرد، روحیه مقاومت را در میان ملت‌های اسلامی افزایش داده و تشدید کرد؛ این حمله همچنین ثابت کرد که اسرائیل به شدت آسیب‌پذیر بوده و ایران دارای قدرت بازدارندگی است. 

هانی‎زاده تصریح کرد: همه آزادگان جهان، ملت‌های اسلامی و عربی این اقدام ایران را تحسین کردند و ثابت شد که ایران در مورد امنیت ملی خود با هیچ کشوری و هیچ قدرتی تعارف ندارد و در زمان و مکان مناسب پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد.

آمریکایی‌ها نگران ماجراجویی جدید نتانیاهو هستند

کارشناس مسائل غرب آسیا در بخشی دیگر به نگرانی آمریکا درباره اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها به‌شدت نگران هستند که نتانیاهو دست به ماجراجویی جدیدی بزند و بدون چراغ سبز آمریکا دست به یک سری اقدامات جدیدی بزند؛ البته اسرائیل معمولا بدون چراغ سبز آمریکا هیچ اقدامی انجام نخواهد داد.

ایران احتمالات را در نظر دارد

هانی‎زاده در پایان درباره میزان آمادگی ایران در برابر اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: ایران همه احتمالات را در نظر گرفته و با کشور‌های منطقه هم رایزنی خود را آغاز کرده که اگر اسرائیل دست به ماجراجویی بزند، ایران پاسخ بسیار کوبنده‌ای خواهد داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *