دیوان کیفری بین‌المللی و استانداردهای دوگانه در رسیدگی به موضوع فلسطین

8:49 - 19 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۴۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیوان کیفری بین‌المللی و استانداردهای دوگانه در رسیدگی به موضوع فلسطین
دیوان کیفری بین‌المللی با نادیده گرفتن جنایت‌‎های رژیم صهیونیستی و تاخیر عامدانه در هرگونه اقدام در این زمینه آسیب‎های جبران‌ناپذیری را به مردم فلسطین وارد می‌کند.

خبرگزاری میزان – نهاد‌های مختلف حقوق بشری با ابراز نگرانی عمیق از ناتوانی دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در اجرای وظایف خود، هشدار می‌دهند که این امر به حقوق مردم فلسطین آسیب‌ جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

تمام روند برقراری عدالت در مورد وضعیت فلسطین -به ویژه در رابطه با جنایت نسل‌کشی که این رژیم به‌طور روزانه در طول بیش از ۵ ماه در نوار غزه مرتکب می‌شود- در خطر است و شکست می‌خورد مگر اینکه از سوی دیوان کیفری بین الملبلی جدی گرفته شود.

این نهاد‌های حقوق بشری بر نیاز شدید دیوان کیفری بین‎المللی برای برخورد جدی با جنایت نسل‎کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید می‌کنند، که در نتیجه باید اکثریت سازمان ملل و نهاد‌های بین‌المللی و کارشناسان را وادار کند که این رژیم را برای پایان دادن به جنایت‌های خود تحت فشار قرار دهند.

ظن وقوع این نسل‎کشی پیش از این از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان عالی‌ترین دادگاه جهان تأیید شده است.

نگرانی‌های جدی در مورد تعهد کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، به‌ویژه به استاندارد‌های صداقت، حرفه‌ای بودن، بی‎طرفی، استقلال، تبعیض نداشتن و بی‌طرفی در کار خود در پرونده مطرح است.

همچنین درباره تأثیر اقدامات کریم خان بر توانایی دیوان کیفری بین‌المللی برای انجام تحقیقات و محاکمات عادلانه، کارآمد و به‌موقع، برای دستیابی به عدالت کامل برای قربانیان فلسطین و پاسخگویی و محاکمه کسانی که مرتکب شده‌اند، وجود دارد.

مجرمان در اراضی اشغالی فلسطین همچنان با مصونیت تاریخی کامل از مجازات یا پاسخگویی از طرف نهاد‌های بین‌المللی عمل می‌کنند و جامعه بین‌المللی به‌طور کلی در طول سال‌ها در اثبات خلاف این امر شکست خورده است.

تفاوت‌های آشکار در نحوه رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان کیفری بین‌المللی

تفاوت‌های آشکاری در نحوه رسیدگی به پرونده‌های ارسال شده به دیوان کیفری بین‌المللی وجود دارد، به‌ویژه زمانی که رویکرد اتخاذ شده برای رسیدگی به وضعیت فلسطین با رویکرد بحران اوکراین در تضاد است.

در مقابل، رژیم صهیونیستی نه‎تنها چندین نیروگاه را در نوار غزه تخریب کرده، بلکه به بیش از دو سوم اموال و اشیاء غیرنظامی، از جمله اکثر زیرساخت‌های برق نوار غزه، از زمان حمله نظامی خود خسارت زیادی وارد کرده است؛ همه این‌ها بدون هیچ‌گونه توجیه و توجه به اصول و مقررات حقوقی بین‌المللی اتفاق افتاده است.

جنایات رژیم صهیونیستی بسیار فراتر از تخریب زیرساخت‌ها و اموال غیرنظامی است؛ این جنایات، زندگی کل جمعیت نوار غزه را نابود کرده و در واقع غزه را از طریق اقدامات نسل‌کشی از جمله کشتار دسته‌جمعی و عمدی نابود کرده است.

هدف قرار دادن عمدی و بدون تبعیض غیرنظامیان، از جمله هزاران زن و کودک؛ گرسنگی؛ محرومیت از مواد اولیه؛ انتقال و جابجایی اجباری؛ قطع آب و برق؛ انکار درمان پزشکی؛ محاصره غیرقانونی همه جانبه؛ انسداد منابع امدادی؛ تخریب اشیاء فرهنگی، تاریخی، مذهبی و نیز بیمارستان‌هایی که هیچ یک از آن‌ها به هیچ وجه هدف نظامی نیستند؛ دستگیری خودسرانه؛ ناپدید شدن اجباری؛ شکنجه؛ رفتار غیر انسانی؛ تجاوز جنسی؛ غارت اموال و استفاده از سلاح‌های ممنوعه بخشی از جنایت‌هایی هستند که رژیم صهیونیستی در طول چند ماه اخیر مرتکب شده است.

این تخلفات که تهدیدی جدی برای امنیت جهانی است و به کل نژاد بشر آسیب می‌زند، همگی تحت اساسنامه رم جزو جرایم طبقه‌بندی شده‌اند و باید براساس آن مجازات شوند. در این رابطه دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) حکمی صادر کرد که بر این جنایت‌ها تاکید داشت.

این یک سوء‌ظن قابل قبول بود که رژیم صهیونیستی در اجرای عملیات نظامی خود علیه نوار غز برخلاف تعهدات خود درباره کنوانسیون نسل‌کشی عمل می‌کند.

رژیم صهیونیستی به جز ارائه گزارشی به دیوان بین‌المللی دادگستری یک ماه پس از تاریخ صدور حکم ارائه کرد، کار دیگری نکرده و متعهد به اجرای این اقدامات پیشگیرانه نبوده و همچنان در نوار غزه با همان سرعت قبل از صدور حکم، نسل‌کشی می‌کند.

به‌طور کلی دیوان کیفری بین‌المللی از ابتدا با تاخیر و تعلل مکرر و غیرموجه با وضعیت فلسطین برخورد کرده است؛ جنگ اوکراین باعث شد دیوان کیفری بین‌المللی در کمتر از یک ماه تحقیقات خود را آغاز کند، در حالی که بیش از ۶ سال طول کشید تا این نهاد در نهایت در ۳ مارس ۲۰۲۱ (۱۳ اسفند ۱۳۹۹) شروع به تحقیقات درباره وضعیت فلسطین را اعلام کرد.

این اقدام پس از آن بود که دولت فلسطین در یکم ژانویه ۲۰۱۵ (۱۱ دی ۱۳۹۳) اعلام کرد صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به جنایات ارتکابی در سرزمین اشغالی فلسطین را پذیرفته و در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۳ خرداد ۱۳۹۳) ارجاع به این دادگاه را برای رسیدگی به این جنایات ارائه کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *