رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی قدس بازدید کرد

21:48 - 11 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۲۷۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی قدس بازدید کرد
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه بازدید‌های میدانی خود از مجتمع قضایی قدس بازدید کرد.

خبرگزاری میزان - ربیع‌الله قربانی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه بازدید‌های مستمر و میدانی خود از مجتمع‌های قضایی ۲۴گانه تهران بزرگ، در بیست‌وسومین بازدید میدانی خود در شش ماهه دوم در سال جاری، این بار از مجتمع قضایی قدس بازدید کرد.

وی ضمن دیدار با همکاران و برخی از مراجعین مردمی و نشست تخصصی با قضات در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی به مردم و مراجعان قرار گرفت.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در جمع قضات مجتمع قضایی قدس، گفت: اقامه عدل و پیشگیری از جرایم بزرگ‌ترین رسالتی است که بر عهده قوه قضاییه است. تکالیف قوه قضاییه باید در رأی قاضی نمود داشته باشد. 

رئیس کل محاکم تهران، گفت: اهیت کار قضات به‌خصوص قضات محاکم کیفری باید در مسیر آگاه‌سازی جامعه باشد و جامعه را هدایت کند.

قربانی افزود: اولویت کار محاکم صدور حکم و فصل خصومت است. مختومه کردن پرونده با قرار شکلی بدون جهت قانونی یا اعاده پرونده به دادسرا به بهانه نقص تحقیقات در موارد غیر ضروری موجب ورودی کاذب پرونده به محاکم خواهد شد. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، اظهار کرد: براساس فراوانی نوع جرایم در حوزه مجتمع‌های قضایی، مدیران و قضات آسیب شناسی اجتماعی نسبت به جرایم داشته باشند و موضع انفعالی نداشته باشند. لازم است دادسرا، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و محاکم، وحدت و هماهنگی را داشته باشند که نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعی که در جامعه تولید جرم و پرونده می‌کنند نگاه تحلیلی و کارشناسی داشته باشند. با ارایه راهکار علمی زمینه کاهش وقوع جرم فراهم شود. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: تاکنون زمینه استفاده از برخی از مجازات‌های جایگزین به طور کامل فراهم نشده است، تجزیه و تحلیل آراء صادره بیانگر این امر است که قضات از بین انواع جایگزین‌های حبس علاقه بیشتری به اِعمال کیفر جزای نقدی دارند. لازم است که دیدگاه‌های قضایی به سمت مجازات‌های جایگزین نوین از جمله دوره مراقبت، خدمات عام‌المنفعه، جزای نقدی روزانه، نظام نیمه آزادی و تعویق صدور حکم بیشتر جلب شود. این امر نیازمند بیشتر علمی کردن قضاوت‌ها در این مورد است.

وی بیان کرد: آرای محاکم باید از اتقان لازم برخوردار باشد. اتقان آرا باید از وضعیت توصیه‌ای خارج شود و در عمل شاخص‌های اتقان رای در احکام بیشتر نمود داشته باشد و حکمی که صادر می‌شود از عقلانیت، قدرت و منطق لازم برخوردار باشد و اگر به این کیفیت به دنبال اتقان آرا باشیم قطعا پذیرش این حکم از ناحیه اصحاب دعوا بیشتر خواهد بود و در نتیجه از آمار ورودی به محاکم تجدیدنظر کاسته خواهد شد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: هر رای که صادر می‌شود سند رسمی است و در تاریخ و سیستم قضایی کشور ماندگار خواهد ماند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در جمع قضات مجتمع قضایی قدس با تاکید بر اهمیت بند‌های چهارگانه ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی، گفت: با توجه به اهداف این ماده و متناسب با وضعیت متهم و تناسب بین جرم و مجازات و وضعیت فردی و خانوادگی و اجتماعی فرد و اقداماتی که پس از ارتکاب جرم مرتکب می‌شود، باید وضعیت متهم طوری ارزیابی شود که مجازاتی که اعمال می‌شود متناسب با وضعیت فرد باشد.

وی افزود: لازمه تناسب بین جرم و مجازات و صدور رأی این است که همکاران قضایی نسبت به وضعیت اجتماعی شناخت داشته باشند تا بتوانند رأیی صادر کنند که به آگاه سازی اصحاب پرونده و مجرم منجر شود. 

قربانی، بیان کرد: هدف ما اصلاح و آگاه کردن مجرم است. بعضا در موضوعات واحد خروجی‌های متفاوتی داریم و در پرونده‌های حقوقی بیشتر نشان داده می‌شود که بایستی به صفر برسد. باید به سمت و سویی رفت که نسبت به موضوعات واحد، خروجی و رویه واحدی داشته باشیم. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، گفت: توجه به نهاد تقریب احکام که در سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب آمده است. یعنی احکام اجمالا از یک اسلوب پیروی کنند که بین شعبات مختلف یک مجتمع یا مجتمع‌های قضایی تهران فاصله احکام در موضوع واحد نباشد. تقریب و نزدیک کردن احکام یکی از تکالیف مهم دادگستری است.

رئیس کل محاکم تهران در این جلسه با تاکید بر ماده ۴۷ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، گفت: تکلیف قانونی که مورد غفلت قرار می‌گیرد توجه کمتر به اجرای مطلوب این ماده قانونی است که مراجع قضایی را مکلف می‌کند، در جریان رسیدگی قضایی در صورتی که طفل یا نوجوان در معرض بزه دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی قرار گیرند، این شرایط وضعیت مخاطره آمیز محسوب شده و موجب مداخله و حمایت قانونی از طفل و نوجوان می‌شود که مراجع قضایی باید طفل یا نوجوان را حسب مورد به بهزیستی یا دادستان محل سکونت معرفی کنند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این بازدید، عملکرد مجتمع قضایی قدس را مطلوب ارزیابی کرد و از تلاش‌های مضاعف همکاران قضایی و اداری قدردانی کرد.

بازدید‌های میدانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، با هدف ارزیابی عملکرد کمی و کیفی شعب، پیگیری نظم و انضباط اداری، بررسی نحوه اجرای راهکار‌های کاربردی در جهت بهبود عملکرد و ارائه خدمات، رضایتمندی مراجعان به دستگاه قضایی، پاسخگویی حضوری به مشکلات همکاران قضایی و اداری، تکریم ارباب رجوع و بررسی نقاط قوت و ضعف مجتمع‌های قضایی در راستای رسیدن به اهداف مندرج در سند تحول قضایی و برنامه‌های تحولی در محاکم تهران انجام می‌شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی قدس بازدید کرد

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *