مجازات‌های جایگزین حبس اثرات اصلاحی بیشتری بر مجرمان دارد

9:54 - 19 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۵۴۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مجازات‌های جایگزین حبس اثرات اصلاحی بیشتری بر مجرمان دارد
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: یکی از اهداف قانون‌گذار، از مجازات حبس، اصلاح مجرم است که اگر به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مجازات حبس در زندان توجه شود، اجرای مجازات حبس از طریق نظارت الکترونیک در اولویت قرار می‌گیرد.

خبرگزاری میزان_ غلامعلی دهشیری در نشست کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان یزد با بیان اینکه زندان تنها باید جای مفسدین و مخلین نظم و امنیت باشد، تصریح کرد: مجازات‌های جایگزین حبس، اثرات اصلاحی بیشتری نسبت به سایر وجوه مجازات دارد.

وی افزود: ضمن اینکه کاهش جمعیت کیفری باعث می‌شود تا برنامه‌های خاص اصلاح و تربیت درون زندان نیز برای سایر مددجویان از کیفیت بالاتری برخوردار شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: در زمان صدور رأی در محکمه باید به تمام ابعاد صدور حکم حبس اندیشید چرا که حکم حبس علاوه بر مجرم، می‌تواند اثرات بسیار مخربی را بر خانواده و اطرفیان او نیز آوار کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری از تأکیدات ریاست قوه قضاییه و جزء برنامه‌های سند تحول قوه قضاییه است، گفت: حرکت برابر موازین و سیاست‌های راهبردی قوه قضاییه وظیفه هر مقام قضایی است لذا باید در این مسیر همراه و همسو با مدیریت کلان قوه باشیم.

دهشیری، تدبیر و مدیریت در مقابله جرایم و آسیب‌های اجتماعی را ضروری دانست و عنوان کرد: استفاده از عدالت ترمیمی که همیشه مورد تأکید جامعه دانشگاهی است و جلوه‌های آن در قانون مجازات اسلامی و آیین‌دادرسی کیفری آمده است مانند تعلیق تعقیب، تعویق صدور حکم و معافیت از کیفر باید به منصه عملی در آراء قضایی برسد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *