اولویت آمریکا برای کمک به رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر جنگ اوکراین

10:01 - 13 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۶۰۹
اولویت آمریکا برای کمک به رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر جنگ اوکراین
کارشناسان عنوان می‌کنند که تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اولویت دادن به تامین رژیم صهیونیستی ممکن است پیامد‌هایی سنگین برای کی‌یف در جنگ اوکراین داشته باشد.

خبرگزاری میزان - پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی و آشکار شدن بیش از پیش ضعف رژیم صهیونیستی، توجهات غرب صرفا به جنگ اوکراین معطوف شده بود و اروپا و آمریکا به‌طور بی‌وقفه بسته‌های کمکی را روانه کی‌یف می‌کردند. 

حال کارشناسان می‌گویند که رای مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب بسته کمکی عظیم چند میلیارد دلاری برای رژیم صهیونیستی که شامل بودجه اضافی برای کی‌یف نمی‌شود، کل استراتژی جنگی «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین را تهدید می‌کند.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، تلاش کرد تا از تشدید درگیری‌های رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در هفتم اکتبر برای ارسال تسلیحات اضافی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار برای درگیری نیابتی خود با روسیه در اوکراین استفاده کند. 

دولت او هر ۲ طرح (کمک به رژیم صهیونیستی و کمک به اوکراین به‌طور همزمان) را در یک لایحه هزینه‌های اضطراری همه‌جانبه شامل ۱۴ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی درنظر گرفته است. 

اما «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که اخیراً انتخاب شده است، پس از مخالفت جمهوری‌خواهان با هزینه‌های بیشتر برای اوکراین اصرار داشت که این ۲ درخواست بودجه باید جداگانه مورد رأی‌گیری قرار گیرند.

تاثیر تصمیم کنگره بر جنگ اوکراین

«دن لازار»، مورخ قانون اساسی و مفسر سیاسی آمریکا در این رابطه گفت: این موضوع (عدم تخصیص بودجه کمکی برای اوکراین) بر رفتار زلنسکی در جنگ تأثیر خواهد گذاشت. 

وی گفت: اگر بایدن نتواند چند جمهوری‌خواه را متقاعد کند تا کمک‌هایی به اوکراینی‌ها اختصاص یابد، تلاش‌های جنگی اوکراین متوقف خواهد شد.

لازار گفت که چنین اقدامی فاجعه‌ای فوری برای نیرو‌های مسلح اوکراین (AFU) و دولت فاسد و مورد انتقاد گسترده زلنسکی در کی‌یف ایجاد می‌کند. نتیجه یک شکست نظامی در مقیاس افغانستان و شاید هم بزرگ‌تر خواهد بود. جمهوری‌خواهان در حال انجام یک بازی پرمخاطره هستند که در آن هدف این است که باعث شود دولت آمریکا به دلیل این تأثیرات سقوط کند. آن‌ها (جمهوری‌خواهان) ممکن است به خوبی موفق شوند. 

«ارل راسموسن»، مشاور بین‌المللی و نظامی بازنشسته ارتش آمریکا گفت که تفکیک این بودجه یک ضربه بدنی به اوکراین خواهد بود.

او گفت: من فکر می‌کنم که ما شاهد کاهش بودجه برای اوکراین خواهیم بود، اما ممکن است بسته به چگونگی تحولات درگیری، این بودجه به جای اوکراین برای اسرائیل افزایش یابد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم ما شاهد افزایش بودجه برای اسرائیل باشیم.

لابی حامیان رژیم صهیونیستی

راسموسن گفت احساس می‌کند که از نظر سیاسی، کم بودن یا عدم تامین مالی رژیم صهیونیستی به معنای پایان سریع دوره ریاست مایک جانسون خواهد بود.

او گفت: لابی اسرائیل مالک کنگره است؛ هم مجلس نمایندگام و هم سنا. علاوه بر این، اسرائیل از منظر ژئوپلیتیک استراتژیک برای تضمین یا حمایت از موجودیت و استقلال آن‌ها بسیار مهم است.

«برایس گرین»، منتقد رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی هم گفت که حتی قبل از اینکه جانسون بسته‌های کمکی به رژیم صهیونیستی و اوکراین را تفکیک کند، نشانه‌های واضحی مبنی بر کاهش حمایت از کی‌یف و زلنسکی در کاپیتول هیل (کنگره آمریکا) وجود داشت.

او گفت: پیش‌تر نشانه‌هایی وجود داشت که حمایت از اوکراین رو به کاهش است. البته وضعیت فلسطین توجهات را از اروپای شرقی منحرف کرده است. 

«جرالد سلنته»، ناشر ژورنال «ترندز» و مدیر سابق صندوق تامینی «جرالد سلنته» گفت که مایک جانسون در برابر واقعیت‌های سیاسی در حال تغییر سر تعظیم فرود خواهد آورد و بودجه دولت زلنسکی و نیرو‌های مسلح آن را کاهش خواهد داد. 

او گفت: تا زمانی که رویداد مهمی رخ ندهد که کی‌یف را به اخبار اصلی بازگرداند، موضوعی که از زمان آغاز جنگ اسرائیل اتفاق نیفتاده، پول بسیار کمتری به اوکراین سرازیر خواهد شد.

سلنته تاکید کرد که لابی به مراتب قدرتمندتر حامیان رژیم صهیونیستی، تلاش حامیان اوکراین را برای تامین منابع مالی کی‌یف تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *