افزایش اختلاف‌ها در دولت اوکراین بر سر ضدحمله کی‌یف

13:19 - 10 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۲۷۵
افزایش اختلاف‌ها در دولت اوکراین بر سر ضدحمله کی‌یف
ادامه ضدحمله اوکراین علیه روسیه و نتایج ضعیف آن تاکنون باعث ایجاد اختلافاتی در میان مقام‎های این کشور شده است.

خبرگزاری میزان - رسانه‎های اوکراینی می‎گویند «والری زالوژنی»، فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین و «ولدیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور این کشور بر سر ضدحمله اوکراین با هم اختلاف دارند. 

«زالوژنی» معتقد است که ضدحمله اوکراین باید پایان یابد و استدلال می‌کند که ارتش اوکراین باید برای عملیات جدید در سال آینده آماده شود. 

این در حالی است که «زلنسکی» بر لزوم ادامه ضدحمله تاکید کرده است.

در ماه سپتامبر، رئیس‌جمهور اوکراین پس از جلسه در کنگره و کاخ سفید، گفته بود که ارتش اوکراین در پاییز و زمستان یک ضدحمله جدید انجام خواهد داد.

«زلنسکی» مدعی شد که کی‌یف با توقف در سال گذشته پس از دستیابی به برخی دستاورد‌های ارضی، دچار اشتباه شده و گفت که ارتش اوکراین ۲ یا سه شهر را در آینده نزدیک تصرف خواهد کرد. 

تشدید اختلاف‌ها

«ولودیمیر اولینیک»، سیاستمدار اوکراینی و نماینده سابق مجلس رادا (پارلمان اوکراین)، گفت: «زلنسکی» تجربه نظامی ندارد، او صرفا اهداف سیاسی را تعیین می‌کند. 

به گفته وی، اولویت تهاجم به هر قیمتی است، نه در امان ماندن نظامیان.

وی با اشاره به اینکه کسب نتایج نظامی برای اوکراین دریافت پول (از غرب) را به همراه دارد، اظهار کرد که در طرف مقابل، برای «زالوژنی» حفظ ارتش اوکراین بسیار مهم است.

به گفته «اولینیک»، مدتی است که تنش بین «زلنسکی» و «زالوژنی» در جریان بوده است. ارتش اوکراین فاقد برتری هوایی، نیروی انسانی و تجهیزات است، اما با این وجود مجبور است پیشروی کند. 

وی می‎گوید که اوکراین هیچ وسیله‌ای برای تهاجم ندارد، نه از نظر فنی و نه از نظر انسانی؛ و زالوژنی اکنون مفهوم دفاع را در نظر دارد. یعنی ما باید با الگوبرداری از روسیه، در حالت تدافعی باقی بمانیم و هیچ ضدحمله‌ای انجام ندهیم، زیرا این کار به شکست منجر می‌شود. اما زلنسکی بر ادامه حمله اصرار دارد. 

«اولینیک» معتقد است که آمریکایی‌ها درگیری اوکراین را یک جنگ نیابتی می‌دانند و البته می‌خواهند روسیه را به هزینه اوکراین شکست دهند. 

تردید در میان مقام‎های آمریکایی برای ادامه کمک به کی‌یف

با این حال، با توجه به اینکه ضدحمله اوکراین که تبلیغ زیادی برای آن شده بود، نتایجی به همراه نداشته، سیاست‌مداران آمریکایی شروع به ابراز تردید درباره ارائه بودجه بیشتر به کی‌یف کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند که قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا این سوال را مطرح می‌کنند، که اهداف ما در اوکراین چیست؛ مشارکت ما چه دستاوردی به همراه دارد؟ 

و سوال دوم این است: پول ما چگونه صرف شده است؟ حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار پیش‌تر در آنجا (جنگ اوکراین) هزینه شده است. اهدای این هزینه چه نتیجه‌ای داشته است؟

در همین حال، براساس برخی گزارش‌ها حدود ۹۰ هزار نظامی اوکراینی در جریان ضدحمله‌ای که در ماه ژوئن آغاز شد، جان خود را از دست داده‌اند. نیرو‌های مسلح اوکراین نیز از نظر تجهیزات نظامی خسارات زیادی را متحمل شده‌اند.

به گفته یک کارشناس نظامی، «زالوژنی» می‌داند که تمام تقصیر شکست احتمالی در ضدحمله‌های بعدی به گردن او خواهد بود. علاوه بر این، تنها وی نیست که با ضدحمله مد نظر زلنسکی مخالفت می‌کند؛ بیشتر نظامیان اوکراینی نگرانی‌های «زالوژنی» را دارند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *