۳ هزار و ۲۷۴ زندانی جرایم مالی و غیر عمد با همت ستاد دیه و کمک خیران از نعمت آزادی برخوردار شدند

9:33 - 30 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۲۳۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۳ هزار و ۲۷۴ زندانی جرایم مالی و غیر عمد با همت ستاد دیه و کمک خیران از نعمت آزادی برخوردار شدند
رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور گفت: در ۵ ماه ابتدایی سالجاری با تلاش همکاران ستاد دیه و کمک خیران، ۳ هزار و ۲۷۴ زندانی جرایم غیرعمد شامل «۳ هزار و ۱۴۲ زندانی مرد و ۱۳۲ محکوم زن» از زندان آزاد شده‌اند.

خبرگزاری میزان - نشست خبری رئیس هیئت امنای ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند برای ارایه عملکرد ۵ ماهه ابتدایی سالجاری ستاد دیه کشور در خصوص آزادی زندانیان جرایم مالی غیر عمد، امروز دوشنبه ۳۰ مردادماه با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

سیداسدالله جولایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید لاجوردی، موسس ستاد دیه، اظهارکرد: از شروع فعالیت ستاد دیه در رمضان سال ۱۳۶۹ تا به امروز قریب به ۱۶۰ هزار زندانی غیرعمد از بند رهایی یافته‌اند که تحقق این توفیق با همیاری مسئولان ادوار مختلف و همراهی خیران میسر شده است. 

وی افزود:در ۵ ماه ابتدایی سالجاری نیز با تلاش همکاران ستاد دیه و کمک خیران کشور تعداد ۳ هزار و ۲۷۴ زندانی جرایم مالی غیر عمد شامل «۳ هزار و ۱۴۲ زندانی مرد و ۱۳۲ محکوم زن» از زندان آزاد شده‌اند.

جولایی با بیان اینکه طلبکاران مانند همیشه در خط مقدم برای آزادی زندانیان غیرعمد قرار دارند، افزود: مبلغ بدهی زندانیان آزاد شده، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که در فرآیند رسیدگی با تلاش شبانه‌روزی «کمیته‌های صلح و سازش» ۲۳ درصد از محکوم‌به را شاکیان و اولیای دم گذشت کردند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه حدود ۹۸ درصد زندانیان آزاد شده بدهکاران مالی و پرداخت «مهریه و نفقه» بودند، افزود: این تعداد زندانی به تفکیک شامل «۱۲ زندانی حوادث رانندگی، ۲۳ زندانی حوادث کارگاهی، ۲۳ زندانی محکومیت‌های شبه عمد و ۲ هزار و ۲۵ زندانی مالی، ۹۲۳ زندانی بدهکار مهریه و ۲۳۹ زندانی بدهکار نفقه» بودند. 

وی اذعان کرد: پس از تصویب و دایمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ با پیشنهاد ستاد دیه آمار بدهکاران دیه ‎های فوتی و جرحی ناشی از حوادث رانندگی، کاهش بسیار محسوسی داشته به حدود صفر رسیده و این کار بزرگی بوده است.

جولایی اعلام کرد: اولین چراغ جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد امسال نیز با کمک ۱۵ میلیارد ریالی رهبر انقلاب روشن شد.

وی با بیان اینکه جدای از لطف ایشان در سفر‌های استانی به کرمانشاه و خراسان شمالی و البته ایجاد درگاه خاص ستاد دیه در بخش (پرداخت وجوهات شرعی و پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری) از آغاز تاسیس ستاد دیه نیز رهبر  انقلاب با حمایت معنوی از فعالیت‌های خداپسندانه این نهاد مردمی با اهدای مبلغی معادل ۱۵۸ میلیارد ریال، زمینه آزادی نزدیک به ۲ هزار زندانی نیازمند واجد شرایط را فراهم کرده‌اند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور با اشاره به وجود ۱۲ هزارو ۶۵۰ زندانی جرایم غیرعمد در کشور، افزود: از این جمع شامل ۴۶۹ نفر زن و ۱۲ هزارو ۱۸۱ نفر مرد با محکومیت‌های (۱۰۸ حوادث رانندگی، ۴۱ حوادث کارگاهی، ۹۹ شبه عمد، ۹ هزار و ۹۵۱ نفر محکومیت‌های مالی، ۲ هزار و ۲۴۴ بدهکار مهریه و ۱۸۳ زندانی بدهکار نفقه) هستند.

جولایی با بیان اینکه محرم، ماه احیای جان و ماه رحمت برای زندانیان غیرعمد است، گفت: شیوع کرونا با همه تلخی‌ها موجب توسعه بسیاری از سنت‌های حسنه مانند تخصیص هزینه مربوط به آیین‌های ترحیم اموات به ستاد دیه و به ویژه اختصاص کل یا بخشی از (نذورات حسینی و اطعام و احسان) به امر پرفضیلت آزادی زندانیان غیرعمد شد.

وی ادامه داد: با فروکش کردن بحران کرونا طبق نظر همکاران ستادی پیش بینی می‌شد این منابع ارزشمند و ۱۰۰ درصد مردمی کاهش یابد، اما خوشبختانه بسیاری از اعضای تکایا و حسینیه ها، با دغدغه حل معضلات امت اسلامی، محرم امسال نیز، در کنار اقامه عزا برای سیدالشهدا در حوزه حمایت از زندانیان نیازمند تحت حمایت ستاد دیه نیز درخشان ظاهر شدند.

جولایی با بیان اینکه در ماه محرم برنامه بسیاری از هیئت‌های بزرگ مذهبی علاوه بر خودسازی، در اصلاح معضلات اجتماعی نیز بسیار چشمگیر بود، تصریح کرد: مراکزی، چون حسینیه اعظم امام مجتبی (ع) در تهران، هیئت علی ابن ابیطالب (ع) در اردبیل، خیریه دانشگاه صنعتی شریف و اعضای حسینیه امیرچخماق یزد در قالب برنامه‌ها و آیین‌هایی زمینه آزادی ۷۶۵ زندانی شامل (۳۳ زندانی زن و ۷۳۲ زندانی مرد) شیفته و بعضا خادم قدیمی امام حسین (ع) را با رقم بدهی ۱۱ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال فراهم کردند.

دعوت از خیران برای پیوستن به پویش آزادی زندانیان 

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور اعلام کرد: آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد تا اربعین و در روز‌های باقیمانده از ماه صفر با مشارکت آحاد مردم از هر طیف و گرایشی، تحت یک پرچم با شعار (هر هیئت، آزادی یک زندانی غیرعمد) که با عنوان‌های اختصاصی، چون طرح سفینه النجات در خوزستان، نذر حریت در کرمان و یا نذر رهایی در خراسان رضوی پیگیری و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هموطنان می‌توانند به سهم و در حد توان مالی خود برای حل مشکالت آزادی زندانیان غیربزهکار نیز نقش آفرین باشند.

جولایی همچنین اعلام کرد: هموطنان عزیزی که تمایل مشارکت در پویش‌های مردمی ویژه عزاداری حضرت سیدالشهدا را دارند، میتوانند با مشارکت درپویش‌هایی که از آغاز ماه محرم با هدف آزادی حداکثری ۳ هزارو ۸۰۰ بدهکار مالی تشکیل شده و تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت، با مراجعه به پایگاه ستاددیه کشور به نشانی ir.ipro.www بصورت برخط یا استفاده از شماره کارت و حساب‌های درج شده در صفحه ستاد دیه نسبت به اهدای مبالغ خود اقدام کنند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور از همراهی نمایندگان (ولی فقیه، مجلس شورای اسلامی) و مدیران صدا وسیما، مدیران کل زندان‌ها و مددکاران، روسای کل دادگستری و تمامی اعضای هیئت امنای نمایندگی ستاد‌های دیه در سراسر کشور تقدیر و تشکر کرد.جولایی در خصوص مشارکت وکمک افراد شاخص از بدو تاسیس ستاد دیه همه اقشار و مردم از جمله (اصناف، اتاق‌ها وهنرمندان) به ستاد دیه برای آزادی زندانیان بدهکار کمک کرده اند.

وی با اشاره به تخصیص بودجه به عنوان کمک و پرداخت تسهیلات برای آزادی زندانیان از سوی مجلس شورای اسلامی، افزود: ۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات و ۳ هزار میلیارد ریال برای کمک به ازادی زندانیان با عاملیت بانک‌های ملی، تجارت. ملت و صادرات اختصاص داده شد.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور همچنین با اشاره به تلاش و پیگیری ستاددیه و تصویب اصلاح قانون چک با کمک نمایندگان ملت، اضافه کرد: در نتیجه این امر مهم امروز درصد چک‌های وصولی به ۹۰.۲ رسیده و تنها ۹.۸ درصد چک‌های صادره برگشتی هستند و آمار زندانیان جرایم صدور چک بسیار کاهش یافته است.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *