حضرت علی(ع) صاحب شخصیتی جامع در همه ابعاد هستند/ زندگی لحظه به لحظه و درک وحی در کنار رسول خدا(ص)

23:20 - 15 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۴۹۷۶
کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت امیرالمومنین از چنان شخصیت والا و با عظمتی برخوردار هستند که همه افراد و جوانان می‌توانند درباره این شخصیت تحقیق و بررسی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خوش‌نظر کارشناس علوم‌قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره شخصیت حضرت علی(ع) گفت: حضرت امیرالمومنین از چنان شخصیت والا و با عظمتی برخوردار هستند که همه افراد و جوانان می‌توانند درباره این شخصیت تحقیق و بررسی کنند.

وی در همین راستا افزود: شخصیت حضرت علی (ع) به اندازه تمام تاریخ بشریت پر از فضائل و شان و بلند مرتبگی است. شخصیتی که در دامان پیامبر اسلام (ص) پرورش یافت و تربیت شد. روایات بسیاری بر شخصیت، بزرگی و حقانیت حضرت علی بن ابی طالب و بزرگی ایشان بعد از پیامبر اسلام(ص) وجود دارد تا آن جا که حضرت علی (ع) در شناخت خداوند بعد از حضرت محمد(ص) ، برترین بنده خداست.  

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: امام علی (ع) در محضر رسول خدا(ص) مراتب عبودیت را طی و رشد کردند و حضرت خود در نهج البلاغه اشاره می‌کنند که "پيامبر (ص) مرا در دامن خود پروريد. من كودك بودم، پيامبر مرا چون فرزند خود در آغوش گرمش می فشرد و در استراحتگاه مخصوص خود جای می داد... هرگز نيافت كه من دروغی بگويم و در كردار من اشتباهی رخ دهد. او هر روز نكته‌های تازه ای از اخلاق را برای من آشكار می ساخت. و مرا فرمان می‌داد كه در خط او حركت كنم. آن حضرت مدتی از سال در كوه حرا به سر می‌برد و كسي جز من او را نمی‌ديد... من نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی خوش ودل انگيز نبوت را احساس می كردم.. موقعيتی كه من در محضر رسول الله داشتم برای هيچ كس نبود".

حجت‌الاسلام والمسلمین خوش نظر ادامه داد: در ادامه مسیر خداشناسی و راه حقیقت بود که حضرت علی (ع) به عنوان اولین شخص به حضرت محمد(ص) یقین پیدا کرد و به خداوند ایمان آورد. امیرالمومنین در نزد پیامبر اکرم(ص) به نهایت بلوغ و رشد عقلی رسید تا جایی که وقتی حضرت علی (ع) در زمان وحی بر حضرت محمد(ص) صدای ناله شیطان از ناامیدی را شنید رسول خدا(ص) رو به او کرد و فرمود "علی جان! تو آنچه من می‌شنوم، می‌شنوی و آنچه را که من می‌بینم، تو نیز می‌بینی؛ جز اینکه تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر و جانشین هستی و در راه نیک گام برمی‌داری ".

وی درباره چگونگی ارتباط حضرت علی(ع) با پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: ابلاغ رسالت توسط حضرت محمد(ص) و زندگی و ارتباطات ایشان با امیرالمومنین شباهت زیادی با ارتباط و نزدیکی حضرت موسی(ع) و برادرش هارون دارد که برای امر خدا و در مسیر خداشناسی و دین اقدام کرده و پیش رفتند با این تفاوت که پس از حضرت محمد(ص)، پیامبری وجود ندارد.

این کارشناس علوم قرآنی  افزود: امیرالمومنین دارای شخصیتی الهی است که با توجه به محور توحید، برای خداوند دوست و دشمن قائل است. همانگونه که  پروردگار متعال فرمود حق از جانب من است. انسان یک طرف حق و یک طرف باطل را می بیند نمی‌تواند نسبت به حق و باطل بی‌تفاوت باشد و یکسان برخورد کند. بنابراین با حق ابراز علاقه می‌کند و مهربانی دارد و نسبت به باطل خشم و غضب و دشمنی را ابراز می‌کند. به همین دلیل خداوند در آیه 29 سوره فتح در مورد یاران پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: "أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم". كسانى كه با او هستند در برابر كفار، شديد و محكم هستند اما در ميان خود رحيم و مهربانند".

حجت‌الاسلام والمسلمین خوش‌نظر خاطرنشان کرد: بعد دیگر شخصیت حضرت علی(ع) مسئله خدا و غیر خداست.به عنوان نمونه حضرت علی(ع) در رعایت احکام الهی سخت‌گیری می‌کردند و در ادای حدود الهی گامی کوتاه نمی‌آمدند اما در آن چه مربوط به خودشان بود گذشت می‌کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *