تحلیف و کابینه رئیس جمهور دوازدهم در یک نگاه

15:17 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۳۵۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
بعد از برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و حضور حداکثری مردم در این دوره از انتخابات کم کم به زمان برگزاری مراسم‌های تنفیذ، تحلیف و معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم.
روحانی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، فرایند به دست گرفتن زمام امور اجرایی کشور شامل چهار مرحله «احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان قانون اساسی»، «کسب بالاترین آراء در انتخابات»، «تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری» و سرانجام «تحلیف» در صحن علنی مجلس می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شد و در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ صلاحیت وی رسماً از طرف شواری نگهبان احراز و با کسب ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رای به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

 مراسم تنفیذ 
تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف، طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، از سوی رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود. مراسم تنفیذ حکم رئیس دولت یازدهم روز ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ در حضور رهبر معظم انقلاب و بر طبق سنت همه ساله در حسینیه امام خمینی برگزار شد و روسای قوای مقننه، قضاییه و مجریه (رییس دولت دهم)، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان، تعدادی از اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور انجام شد.


 تحلیف 92
 مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس با قرائت قرآن مجید آغاز و سپس سرود ملی پخش می شود. سخنرانی روسای قای مقننه و قضائیه از دیگر برنامه های مراسم تحلیف است. سپس رئیس جمهور منتخب در جایگاه حاضر شده و در حضور رئیس قوه قضائیه سوگند یاد می کند. پایان بخش این برنامه هم عکس  یادگاری سران قوه با سایر شرکت کنندگان است.

مراسم تحلیف رئیس دولت یازدهم نیز روز ۱۳ مرداد ماه ۹۲ در مجلس برگزار شد. در این مراسم پس از سخنرانی رییس مجلس و رییس قوه قضاییه، رئیس جمهور منتخب در حضور رییس دستگاه قضا و هم‌چنین اعضای شورای نگهبان، برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کرد. در این مراسم ۱۱ رییس جمهور، دو نخست‌وزیر، ۷ رییس مجلس، ۸ معاون رییس جمهور، سه معاون نخست‌وزیر، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۲ وزیر و دو میهمان ویژه (ماهاتیر محمد نخست‌وزیر اسبق مالزی و خاویرسولانا مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا) حضور داشتند.

تحلیف 96
هرچند اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی زمان مراسم تحلیف رئیس دولت دوازدهم را  ۱۵ مرداد اعلام کرد اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم امروز در نشست خبری گفت هنوز زمان این مراسم مشخص نیست.
 
معرفی کابینه
براساس ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، کتباً اسامى هیأت وزیران را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس مى‏‌نماید. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنى وصول معرفى‏ نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر نماید.

همچنین براساس ماده ۸ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور و معاونان او، وزیران به اجتماع یا به انفراد حق شرکت در جلسات علنى مجلس را دارند و مى توانند مشاوران خود را نیز همراه داشته باشند و رئیس قوه قضاییه براى شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شرکت مى‏ کند و همچنین اعضاى شوراى نگهبان حق حضور در کلیه جلسات رسمى مجلس را دارند و چنانچه طرح یا لایحه‏ اى با قید دو یا سه فوریت در دستور مجلس قرار گیرد اعضای شوراى نگهبان باید در آن جلسه شرکت نمایند.

روحانی در دوره گذشته در همان روز تحلیف اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و نمایندگان به ۱۵ وزیر از 18 وزیر پیشنهادی  رأی اعتماد دادند. 

 سن کابینه
رئیس جمهور منتخب در زمان تبلیغات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در شبکه خبر گفت که کابینه بعدی نسبت به این کابینه تغییر خواهد یافت و سن کابینه کمتر خواهد شد. برنامه ما این است که ۵ سال سن مدیریت را جوان‌تر کنیم.
 
جداشده‌ها
این نکته قابل توجه است که از میان وزیران کنونی که در دولت تدبیر و امید حضور دارند، محمد جواد ظریف وزیر خارجه در پاسخ به خبرنگاری  که پرسید: اگر در انتخابات پیش رو آقای روحانی بار دیگر رئیس جمهور شود و به شما پیشنهاد کنند مسئولیت وزارت خارجه را مجدد بر عهده بگیرید، آیا شما این پیشنهاد را قبول می کنید؟ گفت: من ترجیح می‌دهم که این پیشنهاد به فرد دیگری شود.
 
همچنین، قاضی زاده وزیر بهداشت نیز  در مصاحبه ای گفته است:به همه سیاسیون بگویید بعد از این دوره هم خیالشان راحت باشد، این آخرین حضور من در این عرصه است. به آقای رییس جمهور هم گفته‌ام که اگر چه که لیاقت نداشته‌ام ولی فقط همین دوره را در خدمتشان هستم.
 
وزیر سومی که از عدم حضورش در کابینه دولت دوازدهم خبر داده، علی طیب نیا وزیر اقتصاد است، وی در مصاحبه ای با اصحاب رسانه گفته بود: در دولت بعدی نخواهم ماند. امکان ندارد. بمانم که چه؟ می‌روم دانشگاه درسم را می‌دهم، انتقادم را می‌کنم، کارهای پژوهشی‌ام را پیش می‌گیرم، حقوقم هم بیشتر است، فحش هم کمتر می‌خورم.


بنابراین باید منتظر ماند و دید که ترکیب وزاری پیشنهادی برای کابینه دوازدهم چگونه خواهد بود و چه تعداد خواهند توانست از فیلتر مجلس عبور کنند؟

انتهای پیام /


فريدون
|
-
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
0
هرچه زودتر بايد تشكيل بشه زياد طولانى نباشه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *