استفاده از تک تیراندازهای بهینه شده و جدید در رزمایش نزاجا/اعزام نیروهای واکنش سریع به منطقه عملیاتی

10:08 - 22 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۴۸۱۵
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
رزمایش محمد رسول الله (ص) نیروی زمینی ارتش، از صبح روز گذشته متناسب با نیازهای عملیاتی روز و بر مبنای دکترین جنگ ترکیبی و نبردهای ناهمتراز و برای افزایش ضریب امنیت منطقه حساس جنوب شرق وارتقای شایستگی های رزمی وکارآمدی های نیروها در روز یکشنبه به مدت سه روز در منطقه ای به وسعت بیش از 200،000 کیلومتر مربع آغاز شده است.
-گروه سیاسی: رزمایش محمد رسول الله (ص) نیروی زمینی ارتش، از صبح روز گذشته متناسب با نیازهای عملیاتی روز و بر مبنای دکترین جنگ ترکیبی و نبردهای ناهمتراز و برای افزایش ضریب امنیت منطقه حساس جنوب شرق وارتقای شایستگی های رزمی وکارآمدی های نیروها در روز یکشنبه به مدت سه روز در منطقه ای به وسعت بیش از 200،000 کیلومتر مربع آغاز شده است.

رزمایش

در این رزمایش نیروهای هوابرد، زرهی، ویژه ، جنگال ، پهپاد ، هوانیروز و همچنین هواپیماهای نیروی هوایی و سایتها  و رادارهای پدافند هوایی حضور داشته و دریک صحنه رزم واقعی ضمن انتقال تجارب در حوزه های طرح ریزی و اجرا به جوانان گوشه هایی از توانمندی ها و روحیه رزمی در شرایط دشوار و کاهش زمان عکس العمل را تمرین می کنند.

رزمایش

طیق گفته امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این رزمایش با حضور یگان های مختلف نیروی زمینی و پشتیبانی نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در منطقه جنوب شرق کشور به وسعت بیش از 200 هزار کیلومتر مربع با اعزام یگان های تکاور و واکنش سریع و عملیات هوابرد از مناطق استقرار دور دست به منطقه عملیاتی و انجام هلی برد نیروهای ویژه در مناطق حساس برگزار شده است.

بنا بر اعلام مسئولان رزمایش محمد رسول الله (ص)، شلیک انواع موشک های ساخت صنایع دفاعی توسط بالگردهای هوانیروز و عملیات پهپادهای تهاجمی علیه مراکز فرماندهی و کنترل و مراکز تجمع دشمن نیز در دستور کار این رزمایش قرار دارد.

رزمایش

اولین روز رزمایش

اعزام نیروهای واکنش سریع به منطقه عملیاتی رزمایش

در نخستین روز این رزمایش، جابجایی و اعزام یگان‌های واکنش سریع از سایر مناطق جغرافیایی کشور به‎ مناطق عملیاتی مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن از هوا و زمین صورت گرفت.

همچنین دیگر یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال و مخابرات نیروی زمینی ارتش نیز در سطح منطقه عمومی رزمایش استقرار عملیاتی پیدا کردند.

اجرای عملیات ده‌ها بالگرد شناسایی و رزمی در رزمایش

امیر سرتیپ دوم خلبان «هوشنگ یاری» فرمانده هوانیروز نزاجا در اولین روز برگزاری این همایش اظهار داشت: انواع ماموریت‌های بالگردی اعم از هلی‌برن، چتربازی، عملیات شناسایی، کنترل فرماندهی، حمل مجروح، امداد هوایی و پشتیبانی یگان های سطحی در این رزمایش انجام می شود.
 
امیر یاری خاطرنشان کرد: در این رزمایش توانمندی بالگردی را ارزیابی خواهیم کرد تا در مواقع ضروری به طور موثر اقدامات لازم را انجام دهیم؛ همچنین از ده ها بالگردها همچون بالگرد شناسایی 206، بالگرد هجومی 214، بالگرد رزمی تهاجمی 209 و بالگردهای شنوک استفاده می شود.

رزمایش
 
عملیات گسترده هلی برن یگان‌های تکاور نیروی زمینی ارتش اجرا شد

بنا به دستورات قرارگاه ولایت نیروی زمینی ارتش، یگان‌های هوابرد، واکنش سریع، تکاور، زرهی، مهندسی، توپخانه، جنگ‌های الکترونیک و نیروهای ویژه نزاجا برابر جدول زمان بندی مقرر در مناطق از پیش تعیین شده مستقر شدند. 

تیپ 55 هوابرد نیروی زمینی ارتش برای ایجاد عملیات مانع شونده در مدت زمان تقریبی دو ساعت که با توجه به ‌بُعد مسافت، زمان بسیار خوبی می‌باشد و مطابق با استانداردهای تعریف شده‌ روز دنیا و با استفاده از چترهای تولید داخل و در ارتفاع پایین‌تر از 750 فوت که یک ‌رکورد برای فرود یگان‌های هوابرد است، در محورهای تهدید با هماهنگی کامل قرارگاه منطقه‌ای مستقر و در مجموع عملکرد موفقی را ارائه کرد. 

همچنین در راستای اجرای عملیات مردم ‌یاری، اداره‌ بهداشت و درمان نزاجا با ‌استقرار بیمارستان صحرایی در منطقه‌ عمومی رزمایش، خدمات رایگان بهداشتی و درمانی مورد نیاز ‌به مردم منطقه ارائه کرد. 
 
ما در این‌ رزمایش به‌دنبال تحکیم و تبیین شعار محوری «امنیت منطقه و صلح پایدار در سایه اقتدار دفاعی و وحدت اسلامی» هستیم. قدرت تحلیل و پیش بینی سناریوهای دشمن را داریم و منطبق با تهدیدات، آموزش‌ها را به صورت تئوری و عملی بکار بسته‌ایم. 

رزمایش

اشراف اطلاعاتی منطقه رزمایش با استفاده از پهپادهای نزاجا 

در بخش دوم مرحله چهارمین رزمایش بزرگ محمد رسول الله(ص) با توجه به‌ نفوذ یک ‌گروه ویژه دشمن در منطقه، عملیات اطلاعاتی با استفاده از پهپادها، جنگال، نیروهای بومی و تیم‌های ویژه انجام گرفت و اشراف اطلاعاتی لازم ایجاد شد.
 
همچنین در این مرحله طرح‌های مقابله و مبارزه با تروریسم نیز توسط تیم ویژه به اجرا گذاشته شد.


دومین روز رزمایش

انهدام اهداف با موشک‌های طوفان/ غافلگیری دشمن فرضی با عملیات یگان های واکنش سریع

در دومین روز از این رزمایش موشک‌های رهگیر طوفان ساخت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران با ایجاد تغییراتی در برد، سامانه پرتاب، اثرگذاری و دقت بالاتر در اصابت به‌اهداف توسط خلبانان هوانیروز ارتش با موفقیت به سمت اهداف مورد نظر شلیک شدند. 

همچین در ادامه شوک غافلگیرکننده ای با اجرای پدافند در ساحل، حجم آتش انبوه، اجرای کمین با قابلیت انعطاف و اجرای عملیات توسط یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی با نفوذ از جناحین و اجرای سدهای جاده‌ای، آتش‌های ضد زره و همچنین هدایت نیروهای متجاوز به‌مناطق آسیب‌پذیر در این‌مرحله از رزمایش علیه دشمن فرضی صورت گرفت. 

انهدام اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران توسط جنگنده های میراژ

چهار فروند جنگنده میراژ باحضور در منطقه عمومی رزمایش ضمن اجرای عملیات پشتیبانی، عملیات پدافند ساحلی را با انهدام اهداف از پیش تعیین شده اجرا کردند.
 
حضور جنگنده میراژ برای پشتیبانی از یگان های سطحی برای نخستین بار در رزمایش های نیروی زمینی ارتش انجام می شود.

رزمایش

انهدام 2 شناور دشمن فرضی توسط تیم آتش سبک هوانیروز در دریای عمان

سرهنگ یوسف‌وند معاون عملیات هوانیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر یک تیم آتش سبک هوانیروز شامل دو فروند بالگرد کبری و یک فروند بالگرد 214، عملیات پدافند ساحلی را با موفقیت اجرا کردند.
 
وی افزود: در این مرحله از رزمایش دو فروند شناور نیروهای مهاجم در آب های ساحلی مورد اصابت راکت ها و گلوله های بیست میلی متری بالگردهای هوانیروز قرار گرفتند.

رزمایش
 
عملیاتی شدن 2 دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش

امیر زواره ای رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران از به کارگیری عملیاتی پهپاد جدید این نیرو در چهارمین رزمایش محمد رسول الله(ص) خبر داد.
 
وی افزد: پهپاد شناسایی «فرپاد» قابلیت دارد به صورت آنلاین آخرین وضعیت دشمن را تا بُرد 10 کیلومتری رصد کند و ارسال آنلاین تصاویر به ایستگاه زمینی داشته باشد. این پهپاد که اتوپایلوت است در صورت قطع ارتباط با ایستگاه زمینی به طور اتوماتیک به موضع اولیه باز می گردد. این پهپاد کاملا بومی و توسط جهاد خودکفایی نزاجا تولید شده و عملیاتی می شود.
 
وی همچنین از ساخت و عملیاتی شدن جمر اخلالگر ضد پهپاد خبر داد و بیان داشت: این سامانه قادر است پهپهادهای دشمن را تا شعاع سه کیلومتری شناسایی و برخی از انواع آن را مورد انهدام قرار دهد و برخی دیگر را که به لحاظ نوع کارکرد متفاوت هستند، هدایت کرده و بر روی زمین بنشاند.
 
امیر زواره ای تصریح کرد: جمر اخلالگر ضد پهپاد به صورت منظومه ای و شبکه ای از کمترین شعاع عملیاتی تا بیشترین فواصل کار خود را انجام می دهند.

استفاده از تک تیراندازهای بهینه شده و جدید در رزمایش نزاجا

امیر زواره ای رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروی زمینی ارتش با یک آینده نگری مبتنی بر واقعیت‌های حوزه نبرد به طراحی و ساخت انواع سلاح‌های تک تیرانداز پرداخته است به گونه ای که بتواند به صورت منظومه ای تمامی منطقه نبرد را تحت پوشش قرار دهد، لذا در چند سال گذشته سلاح‌های مختلفی را طراحی، ساخته و رونمایی کرده است.

استفاده از تک تیراندازهای بهینه شده و جدید در رزمایش نزاجا/اعزام نیروهای واکنش سریع به منطقه عملیاتی

وی افزود: تکنولوژی برخی از این سلاح‌ها به صنایع داخلی منتقل شده و در حال تولید است و برخی دیگر در داخل نیرو محدود شده و به یگان های نیروی زمینی واگذار شده است.

امیر زواره ای بیان کرد: برای اینکه در لایه های مختلف تاکتیکی از این تسلیحات استفاده کنیم باید در کالیبرهای مختلف از آن داشته باشیم، لذا متخصصان جهادخودکفایی در سالیان گذشته سلاح تک تیرانداز آنتی متریال 23 م.م باهر و 14.5 میلیمتری شاهر، را تولید و تحویل یگان های نزاجا شده است.

رییس سازمان جهاد خودکفایی نزاجا عنوان کرد: در این رزمایش سلاح‌های 7/62 دراگانوف را بهینه سازی کردیم به صورتیکه، در حوزه رزم جدید بتواند همزیستی و کارآیی لازم را برای صحنه نبرد و فرد تک تیرانداز داشته باشد.

وی ادامه داد: سلاح تک تیرانداز ژ1 که قبلا در سازمان ساخته شده بود بهینه شده و همچنین با استفاده از تجهیزات موجود نزاجا سلاح تک تیرانداز 7/62 طاهر تمامی تست های عملیاتی را انجام داده و برای تولید در حال آماده شدن است تا ان شاالله وارد چرخه دفاعی نیروی زمینی شود.

امیر زواره ای عنوان کرد: این سلاح‌ها کاربری خود را در انواع جنگ های منظم، نامنظم، مرکب و نبرد هیبریدی دارد و به هیچ عنوان نمی توانیم از کارآیی این تسلیحات در نبرد زمینی دست برداریم. امروز سه نمونه از این سلاح های جدید در رزمایش مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانش فنی این نوع تسلیحات امروز در سطح نیرو ایجاد شده و نیروی زمینی امروز در این حوزه به خودکفایی رسیده است و اینقدر قابلیت در این حوزه وجود دارد که  بنا به نیاز از 50 متر تا 3 کیلومتر تک تیرانداز داشته باشیم.
 
امیر زواره ای گفت: معاونت آموزش نیروی زمینی مدرسه آموزش تک تیرانداز را راه اندازی کرده که کلیت آن آموزش خدمه تک تیرانداز است، برای این افراد آموزش های خاصی در نظر گرفته شده و نفر تک تیرانداز با توجه به میزان حساسیت کار باید از شرایط فیزیکی و از شرایط ذهنی مناسبی برخوردار باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *