ادب کمال انسان است/ لزوم پیروی از رفتارهای پیامبراکرم (ص) احساس می شود

13:00 - 08 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۹۵۶۱
حجت الاسلام والمسلمین قربانپور با تاکید بر لزوم پیروی از رفتارهای پیامبراکرم (ص)، گفت: امام علی (ع) فرموده اند: "ادب کمال انسان است".
حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: با توجه به اینکه 28 صفر روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) و رحلت پیامبر اکرم (ص) است، باید درس ادب، آداب معاشرت و انسانیت را از این بزرگواران بیاموزیم و سرلوحه زندگی مان قرار دهیم.

وی ادامه داد: اگر ما در اربعین، زیارت امام حسین (ع) و در صبح ها زیارت عاشورا را می خوانیم که بزرگان ما افرادی همچون سید علی قاضی هم به این نکته اشاره می کنند که ای کاش ما بیشتر زنده بودیم و زیارت عاشورا را می خواندیم، در روز 28 صفر نیز باید اعمالی را به جای آوریم.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: براساس آنچه که در رفتارهای بزرگان دینمان نیز مشاهده کردیم و با توجه به سخن امام علی (ع) مبنی بر اینکه " ادب کمال انسان است" درمی بابیم که باید بیش از پیش به لزوم رعایت ادب توجه داشته باشیم.

وی افزود: درباره این موضوع همچنین پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: " نیکوترین ادب ها آن است که تو را از حرام ها باز دارد". درباره لزوم رعایت ادب همچنین بر این موضوع هم تاکید شده که به فرزندان خود احترام بگذارید و به آن ها آداب نیکو بیاموزید تا آمرزیده شوید.

حجت الاسلام والمسلمین قربانپور توضیح داد: در خصوص لزوم رعایت آداب معاشرت همچنین امام حسن مجتبی (ع) فرموده اند: " با همسایه ات نیکو همسایگی کن تا مسلمان باشی و با مردم چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند تا عادل باشی".

وی یادآور شد: دو موضوع مهم عادل بودن و مسلمان بودن را باید همواره در مسیر زندگی مورد توجه قرار بدهیم چرا که این دو محور، از درس های مهم 28 صفر نیز محسوب می شود. در این زمینه همچنین امام خمینی (ره) فرموده اند :" هر کشوری که به قوانین اسلام عمل کند، بدون شک از پیشرفته ترین کشورها خواهد بود".

مدیر عامل تربیت بدنی دانش پژوهان جهان اسلام در ادامه صحبت های خود، گفت: روز 28 صفر به ما می آموزد حتی اگرجسممان از میان برود، سخن و کلاممان در جهان جاری می ماند همانگونه که آموزه های پیامبر اکرم (ص) و سایر امامان معصوم بر جای مانده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده اند:" بزرگ ترین دشمن کشورها و ملت ها، فساد شخصی و اخلاقی و فسادی است که در سطوح تأثیر گذار بر زندگی مردم، در کشورها حاکم می شود".

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: متأسفانه امروز می بینیم که گاهی از مسیرحق دور می افتیم و غفلت سراپای ما را فرا می گیرد. شخصی از حضرت رسول اکرم (ص) پرسید آیا فردی وجود دارد که با شهدا محشور شود؟ و آن حضرت فرمودند: " بله، هرکسی که در روز و شب 20 مرتبه مرگ را یاد کند، ‌با شهدا محضور می شود". خاتم پیامبران (ص) این سخن را در حالی فرمودند که ما امروز گویی با مرگ فاصله زیادی داریم درحالی که در هر لحظه امکان مرگ وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فسادهایی که در جنبه های مختلف زندگی انسان جریان دارد، به علت آن است که از سیره امامان معصوم ، درس نمی گیریم در حالی که بهترین عمل دقت در رفتار پیامبر اکرم (ص) و الگو قرار دادن آن رفتارها است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *