امام حسن مجتبی (ع) در خانه خودشان هم غریب بودند/ مهمترین اعمال 28 صفر چیست؟

9:17 - 08 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۹۵۴۵
حجت الاسلام و المسلمین ظهیری با تاکید بر اینکه امام حسن (ع) در خانه خودشان هم غریب بودند، از مهمترین اعمال روز 28 صفر سخن گفت.
حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر ظهیری کارشناس علوم قرآنی و نویسنده کتاب های مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: در فرهنگ مقدس اسلام به خصوص فرهنگ ما شیعیان، برخی از زمان ها و مکان ها دارای امتیازهای ویژه ای هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه بزرگان ما فرموده اند، زمان ها و مکان ها به صورت مستقل بر یکدیگر شرافتی ندارند بلکه روی دادن برخی رخدادها در مکان و یا زمان خاصی، باعث برتری بعضی از آن ها نسبت به دیگری می شود.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: در این راستا می توان از روز 18 ذی الحجه به عنوان روز غدیر نام برد که به دلیل اینکه روز ولایت حضرت علی (ع) است، اهمیت خاصی پیدا کرده است.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: صفر، به ماه رنج مشهوراست و براساس آنچه در روایت ها آمده، پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: " هر کسی که بشارت طلوع ماه ربیع الاول را به من بدهد، من هم بشارت هایی را به او می دهم".


حجت الاسلام و المسملین ظهیری یادآور شد: روز 28 صفر که برابر با رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است نیز به مانند بسیاری از روزهای مقدس در سال، اعمالی نظیر انجام غسل و خواندن دو رکعت نماز دارد که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان جزئیات آن را بیان کرده است.

این نویسنده کتاب های مذهبی همچنین گفت: به دلیل اینکه رحلت خاتم پیامبران (ص) بزرگترین مصیبت در جهان اسلام محسوب می شود بر تعطیل شدن بازارها در این روز و دوری از انجام هر گونه فعالیت کاری ، سفارش بسیاری شده است.

وی افزود: همچنین روزه گرفتن در روزهای ابتدایی، میانی و پایانی هر ماه تأکید بسیاری شده که بر همین اساس، روزه در 28 ماه صفر نیز که از روزهای پایانی این ماه قلمداد می شود، دارای ارزش بسیاری است.

حجت الاسلام و المسلمین ظهیری در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: براساس آنچه در روایت ها آمده، زمانی که امام حسن مجتبی (ع) به شهادت رسیدند، مدینه به مدت 7 روز تعطیل شد و مردم عزای این امام بزرگوار را برپا کردند و با حضور نزد امام حسین (ع) به ایشان تسلیت می گفتند.

وی اظهار کرد: شهادت امام حسن مجتبی (ع) یکی از بزرگترین دسیسه های دژخیمان زمان ایشان محسوب می شود. معاویه نیز به دلیل سفارش پیامبر (ص) مبنی بر اینکه اجازه ندهید اینها، سکان هدایت مردم را به دلیل وصل نبودن به وحی بر عهده بگیرند، همیشه بغض حضرت علی (ع) را در دل داشت. 

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی (ع) در میان امامان معصوم، بسیار مظلوم بودند و ایشان در خانه خودشان نیز غریب بودند و توسط همسرشان که از سوی دشمنان تحریک شده بود، به مقام والای شهادت دست پیدا کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *