رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح: پیشگیری از وقوع جرم در نیرو‌های مسلح، آموزش و آگاه‌سازی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان است/ برگزاری ۹۲۷ دوره آموزشی برای ضابطان در سال ۱۴۰۲

9:04 - 31 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۶۱۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح: پیشگیری از وقوع جرم در نیرو‌های مسلح، آموزش و آگاه‌سازی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان است/ برگزاری ۹۲۷ دوره آموزشی برای ضابطان در سال ۱۴۰۲
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: ۲ هزار و ۸۷۱ بازدید از زندان‌های نظامی سراسر کشور توسط روسا، دادستان‌ها و قضات دادسرا و محاکم نظامی صورت گرفت که در این بین ۱۰۲۹ مورد از بازداشتگاه‌های نظامی و انتظامی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با میزان در تشریح گزارش عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۲ از برگزاری ۶ هزار و ۴۰۴ ساعت کلاس آگاه‎سازی برای کارکنان نیروهای مسلح اعم از کارکنان پایور و کارکنان وظیفه خبر داد و گفت: به‎منظور پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح، آموزش و آگاه‎سازی دانستنی‎های حقوقی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان قضایی نیروهای مسلح است. با حضور قضات در یگان‌ها، ۶ هزار و ۴۰۴ ساعت کلاس آگاه‌سازی برای کارکنان نیروهای مسلح اعم از کارکنان پایور و کارکنان برگزار شده است که، ۴۵۶ هزار و ۴۲۲ نفر از نیروهای مسلح در این کلاس‎ها شرکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان، ادامه داد: ۹۲۷ دوره آموزشی به میزان ۲ هزار و ۵۰ ساعت آموزشی ویژه ضابطان برگزار شد و ۴۰ هزار و ۸۸۱ نفر از ضابطین در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی با اشاره به انجام ۲۰ طرح پژوهشی کلان و نوآورانه در سازمان با تعامل نخبگان دانشگاهی از دانشگاه های سطح اول کشور، گفت: این پروژه‌ها شامل  راهکارهای آسیب‌زدایی از فضای مجازی در نیروهای مسلح با رویکرد مهارت‎افزایی، نگرشی بر رویه‎ها و آیین دادرسی محاکم نظامی بین‌الملل با تاکید بر جنایات جنگی، بررسی همبستگی فاکتورهای شخصیتی در افزایش میزان رضایت شغلی و ارتقای آن، الزامات زیست‎محیطی در مانورهای نظامی از منظر حقوق بین‎الملل، نقش دانش قضایی در کاهش اطاله دادرسی، مطالعه تطبیقی قانون مجازات نیروهای مسلح با قانون فدرال روسیه، آسیب شناسی عوامل سازمانی ارتکاب جرم توسط نیروهای نظامی و بررسی رابطه متقابل تورم عناوین کیفری با افزایش پرونده ها در محاکم است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: سازمان قضايی نيروهای مسلح توجه خاصی به آموزش‌های ضمن خدمت در جهت ارتقای سطح دانش قضات و كاركنان مبذول داشته است و افزايش اثربخشی آموزش‎های اختصاصی قضات يكی از راهبردهای مهم سازمان قضايی نيروهای مسلح است.

وی افزود: به منظور اتقان و ارتقای کیفیت آرای صادره، ۱۹ عنوان دوره شغلی برای قضات سراسر کشور با شرکت ۲ هزار ۱۶۵ نفر به میزان ۳۰ هزار نفر ساعت کلاس آموزشی برگزار شده است، همچنین ۳ عنوان دوره شغلی و تخصصی برای کارکنان صفی دادسراها و دادگاه‎های نظامی سراسر کشور با شرکت ۲۰ هزار و ۸۰۳ نفر و به میزان ۴۵ هزار ۸۱۰ نفر ساعت آموزشی برگزار شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین پورخاقان در مورد آموزش‌های برگزار شده برای کارکنان ستادی و رابطین و کارشناسان ستادی، گفت: ۲۸ عنوان دوره شغلی تخصصی برای کارکنان ستادی و رابطین و کارشناسان ستادی سراسر کشور با شرکت ۳ هزار و ۹۸۳ نفر و به میزان ۵۳ هزار و ۸۳۷ نفر ساعت برگزار شده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات سازمان در نظارت بر رعایت حقوق شهروندی در زندان‌های نظامی، گفت: تعداد ۲ هزار و ۸۷۱ بازدید از زندان‎های نظامی سراسر کشور توسط روسا، دادستان‎ها و قضات دادسرا و محاکم نظامی بازدید صورت گرفته است؛ همچنین ۱۰۲۹ مورد از بازداشتگاه‌های نظامی و انتظامی بازدید شد.

وی بیان کرد: ۳۴۴ مورد کمیسیون عفو در استان‌های سراسر کشور تشکیل و پرونده‎های محکومین مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت‎الاسلام والمسلمین پورخاقان از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیروهای مسلح خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد ۶۰ جلسه شورای استانی پیشگیری در سراسر کشور برگزار شده است و برای شناسایی، تصویب و اجرایی شدن راهکار پیشگیری از جرایم، ۴۵۱ جلسه کمیسیون پیشگیری نیروهای مسلح و ۱۱۰ جلسه کمیسیون قضایی توسط قضات سازمان تشکیل شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *