رانت زیادی در اکرانهای عمومی وجود دارد/گران شدن بلیت موجب نابودی سینما شد
مجتبی اسپنانی در گفتوگو با ، پیرامون استقبال از فیلم سینمایی «تو مشغول مردنت بودی» و وضعیت این روزهای سینما گفت: سینماها وضعیت مطلوبی ندارند و استقبال از این فیلم هم تعریفی ندارد. نه تنها این فیلم که برای تمامی فیلمهای بخش بدنه هم وضعیت به همین شکل است و زمان میبرد تا سینماها رونق دوباره بگیرند. همه سینماها تقریبا خالی هستند و فیلمهای پر سر و صدا و مهم هم مردم را به سینماها نکشاند. این در حالی است که سینماها با رعایت کامل پروتکلها و یک سوم ظرفیت باز هستند اما کسی حال و حوصله فیلم دیدن ندارد، چرا مخاطب در این شرایط باید برود و فیلمی با اسم «تو مشغول مردنت بودی» را ببیند.
وی در همین راستا ادامه داد: سال ۹۸ فیلم دیگرم را با نام «جوجهها آخر پاییز جیغ میکشند» را در سینمای هنر و تجربه اکران کردم و در شهرهای مختلفی از جمله اصفهان، مشهد، تهران و ... سالن سینما پر شدند اما امسال با اینکه تبلیغ میکنیم و تماشاگرانی هم میخواهند فیلم را ببینند اما فعلا سینما را مکان امنی نمیدانند و منتظر اکران آنلاین فیلم هستند.
این کارگردان سینما درباره وضعیت سینماگران مستقل توضیح داد: سینماگرانی که در بخش مستقل کار میکنند به بازگشت سرمایه فکر نمیکنند و تنها دیده شدن برای آنها اهمیت دارد. منتها فضای سینمای تجاری و بدنه ما آنقدر تنگنظر و تمامیتخواه است که اجازه ورود به کسی را نمیخواهد بدهد، از آن طرف در داخل مجموعه سینمای بدنه و اکران عمومی آنقدر رانت وجود دارد که بین خودشان هم دعوا است. در این شرایط وضعیت سینمای مستقل هم معلوم است و فرصتی برای نفس کشیدن ندارد.
اسپنانی پیرامون عدم توجه مردم به سینما بیان کرد: دغدغه مردم دیگر سینما نیست و حس و حال آنکه به سینما بروند را ندارند. گران شدن بلیت سینماها هم باعث شده خیلیها سینما را از سبد خرید خود حذف کردند. باید اشاره کنم قیمت بلیتها با توجه به گرانتر شدن تمامی اقلام و .. طبیعی است اما موضوع این است که مردم توان تهیه بلیت گرانتر را ندارند. ترجیح من و بسیاری دیگر از مردم این است که مثلا در سایتهای آنلاین اشتراک یک ماهه با قیمت مناسب بخرم و فیلمهای هنروتجربه را آنلاین و در خانه ببینم. این وضعیت سینما را ورشکست کرده است. من به شخصه هزینه زیادی برای ساخت فیلم نکردم و چشمداشتی به بازگشت سرمایه ندارم و از آن طرف سینمای بدنه هم نیازی به برگشت سرمایه ندارد چراکه با پول بادآورده به تولید پرداخته و سود خود را میبرند و اکران شدن یا نشدن فیلم برای آنها اهمیتی ندارد.
اسپنانی در همین راستا خاطرنشان کرد: هر سال فیلمهای زیادی در سینمای بدنه ساخته میشود که رنگ اکران را هم نمیبینند. به عنوان مثال در سال گذشته ۱۴۴ فیلم سینمایی با وجود اپیدمی کرونا ساخته شد و پروانه سینمایی هم داشتند. کدام یک از این فیلمها اکران شد و چه کسی دغدغه اکران شدنشان را داشت؟ چرخه سیستم اکران و تولید فیلم ما غلط و فساد آور است و برای بهبود شرایط دستگاههای مربوطه باید ورود کنند.