ادعاهای ترامپ درباره سردار سلیمانی در تناقض با گزارش‎های اطلاعاتی است

15:10 - 21 دی 1398
کد خبر: ۵۸۵۵۴۵
واشنگتن پست می‌گوید برخی از مقام‌های ارشد دفاعی و اطلاعاتی آمریکا ادعای دونالد ترامپ مبنی بر وجود تهدید قریب الوقوع برای چهار سفارتخانه آمریکا از سوی ایران را رد کرده‎اند.
ادعاهای ترامپ درباره سردار سلیمانی در تناقض با گزارش‎های اطلاعاتی استبه گزارش گروه بین الملل ؛ ادعای بی پایه و اساس «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر برنامه سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین نیروس قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای هدف قرار دادن چهار سفارتخانه آمریکا، سبب واکنش‌های گسترده‌ای شده و انتقاد‌های بیشتری را متوجه وی ساخته است.

واشنگتن پست با اشاره به این ادعا به نقل از مقام‌های ارشد دولت آمریکا نوشت: «این ادعای ترامپ مغایر با ارزیابی‌های اطلاعاتی است؛ دلیل طرح این ادعا این است که ترامپ و مشاورانش تحت فشار شدید نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند.»

پخش بخش‌هایی از مصاحبه ترامپ با «لورا اینگراهام»، مجری شبکه فاکس نیوز آمریکا، رسانه حامی رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه و البته ادعای وی در کارزار انتخاباتی «تولدو» در ایالت «اوهایو» مبنی بر تلاش ایران برای منفجر کردن سفارت‌های آمریکا در چهار کشور و نه تنها در عراق، سبب شد، درخواست‌ها برای ارائه مدارک و شواهد بیشتر شود.
 

یک مقام ارشد دولت آمریکا و یکی از مقام‌های ارشد دفاعی به شرط ناشناس ماندن در مورد اطلاعات طبقه بندی شده در این زمینه گفتند که آنها فقط اطلاعاتی مبهم درباره توطئه‌ای علیه سفارت بغداد در اختیار داشتند؛ این اطلاعات از طرح کاملا شکل نگرفته حکایت دارند.

یک مقام ارشد دیگر آمریکا در توجیه اقدام ترامپ، به نگرانی وی از مقایسه شدن با اسلافش در مورد برخورد با چالش‌های سفارتخانه‌ای به ویژه در شهر بنغازی لیبی بوده است.

واشنگتن پست نوشت: «این ادعا در حالی مطرح شد که سفارت آمریکا در بغداد هشدار معمول در مواقع مواجهه با تهدید‌های خاص برای سفارت خانه‌ها را دریافت نکرده بود.»

احتمالا ادعا‌های اخیر ترامپ سبب شود نمایندگان مجلس آمریکا از دولت این کشور خواستار انتشار اطلاعات طبقه بندی شده ادعایی شوند؛ چرا که جلسه توجیهی چهارشنبه با اعضای دولت و کنگره بی حاصل بوده و سناتور‌ها و نمایندگان متقاعد نشده بودند.

علاوه بر وزارت خارجه آمریکا که از پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام هشدار به چهار سفارتخانه آمریکایی در چهار کشور سرباز زد، سخنگوی سیا و دفتر اطلاعات ملی آمریکا نیز از اظهار نظر در مورد وجود اطلاعاتی مبنی بر تهدید قریب الوقوع علیه چهار سفارتخانه امتناع کردند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *