اسلام مدنظر بنی امیه تنها در پرداختن به موعظههای اخلاقی خلاصه میشود
خبرگزاری میزان-عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسلام مدنظر بنی امیه تنها در پرداختن به موعظههای اخلاقی خلاصه میشود.
به گزارش گروه سیاسی میزان، حسن رحیم پور ازغدی شامگاه یکشنبه در جمع اساتید دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: هنوز پاسخ قابل توجهی برای آموزههای امام حسین (ع) که در باب توحید و دین هستند، یافت نشده است.
وی در ارتباط با جویندگان اصل دینداری در جهان تصریح کرد: کمونیستها در شرق و سرمایه داران در غرب به دنبال راه حلی برای مقابله با دینداران و یافتن اصلیت آنان بودند که این جستجوها منجر به ارائه نظریات متفاوتی در باب دینداری و نحوه اداره جامعه بر اساس معیارهای دینی شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همواره اختلاف بر سر این بود که آیا دین پروژهای به وجود آمده توسط فقرا و سایر مردم بوده یا اینکه پروسهای خود به خود است که در اثر ضعف نیاز بشر به وجود آمده است.
رحیم پور بنیادگرایی دینی را مسئله اصلی جهان امروز دانست و خاطرنشان کرد: اکنون دین و دینداری به یک مولفه اصلی در دنیا تبدیل شده و بنیادگرایی دینی نیز از نوع شیعی آغاز و به ادیان دیگر گسترش یافت که امروز به مهم ترین مسئله جهان تبدیل شده است.
ازغدی در زمینه دشواری حفظ دین در حریم شخصی تاکید کرد: غیر دینی شدن تدریجی افراد واکنش تمامی متدینان به ویژه سخنگویان ادیان را برانگیخته و امروزه حفظ دین در عرصه شخصی و خصوصی دشوار شده و دشوارتر نیز میشود.
وی در ارتباط با خصوصی تر کردن دین در افراد یک جامعه عنوان کرد: یکی از جریانات دین گرایی، معتقد است که باید دین را شخصی کرد و پای دین را از وقایع جاری جامعه دور کرد تا ایمان دینی در جامعه حفظ شود که این موضوع، منجر به دو قطبی گرایی در این حوزه شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: براساس شخصی کردن دین، در واقع هرچه مذهب اسرارآمیزتر و مبهم تر باشد، مقدس تر است و نباید به مسائل اجتماعی و تاریخی و حتی طبیعی دخالتی داشته باشد.
رحیم پور یکی دیگر از جریانات منتسب به حفظ دین و مذهب را عقلایی کردن دین دانست و افزود: یکی از جریانات منتسب به حفظ دین بر این باور بودند که با استدلال و منطق دین از دست می رود، پس به دنبال جداکردن بخشی از دین برای کنترل افراد بودند.
ازغدی قبول دین به عنوان یک نهاد اجماعی را تفسیری از دین در زمان امام حسین(ع) دانست و گفت: عده ای فکر میکنند که این نوع از تفکر، تنها مربوط به عصر مدرن است، در حالی که جریانات یادشده و قبول دین تنها به عنوان یک نهاد اجتماعی تفسیری از مذهب در زمان امام حسین(ع) است.
وی در زمینه اعتقاد بنی امیه به مقوله دین در زمان سید الشهدا(ع) اظهار کرد: بنی امیه، اعتقاد بر این داشت که خواندن نماز اول وقت، روزه گرفتن و به جاآوردن فریضه حج برای دینداری کافی است، چرا که دین یک نهاد اجتماعی است و حتی بیت المال و تقسیم آن را از اصول دینی می دانستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنی امیه بر این عقیده بودند که امام حسین(ع) تنها باید به موعظههای اخلاقی خود بپردازند و صحبتی از بیداری و بصیرت در اسلام نداشته باشند.
رحیم پور ازغدی پیرامون سخنان امام حسین(ع) در باب دینداری و افراد متظاهر به دین تصریح کرد: بر اساس سخنان ایشان، دین حاشیه زندگی بسیاری از افراد است و مردم به دنبال دنیای خود هستند، به گونه ای که دین در مقابل منافع اقتصادی و مادی افراد می بازد.
انتهای پیام/
وی در ارتباط با جویندگان اصل دینداری در جهان تصریح کرد: کمونیستها در شرق و سرمایه داران در غرب به دنبال راه حلی برای مقابله با دینداران و یافتن اصلیت آنان بودند که این جستجوها منجر به ارائه نظریات متفاوتی در باب دینداری و نحوه اداره جامعه بر اساس معیارهای دینی شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همواره اختلاف بر سر این بود که آیا دین پروژهای به وجود آمده توسط فقرا و سایر مردم بوده یا اینکه پروسهای خود به خود است که در اثر ضعف نیاز بشر به وجود آمده است.
رحیم پور بنیادگرایی دینی را مسئله اصلی جهان امروز دانست و خاطرنشان کرد: اکنون دین و دینداری به یک مولفه اصلی در دنیا تبدیل شده و بنیادگرایی دینی نیز از نوع شیعی آغاز و به ادیان دیگر گسترش یافت که امروز به مهم ترین مسئله جهان تبدیل شده است.
ازغدی در زمینه دشواری حفظ دین در حریم شخصی تاکید کرد: غیر دینی شدن تدریجی افراد واکنش تمامی متدینان به ویژه سخنگویان ادیان را برانگیخته و امروزه حفظ دین در عرصه شخصی و خصوصی دشوار شده و دشوارتر نیز میشود.
وی در ارتباط با خصوصی تر کردن دین در افراد یک جامعه عنوان کرد: یکی از جریانات دین گرایی، معتقد است که باید دین را شخصی کرد و پای دین را از وقایع جاری جامعه دور کرد تا ایمان دینی در جامعه حفظ شود که این موضوع، منجر به دو قطبی گرایی در این حوزه شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: براساس شخصی کردن دین، در واقع هرچه مذهب اسرارآمیزتر و مبهم تر باشد، مقدس تر است و نباید به مسائل اجتماعی و تاریخی و حتی طبیعی دخالتی داشته باشد.
رحیم پور یکی دیگر از جریانات منتسب به حفظ دین و مذهب را عقلایی کردن دین دانست و افزود: یکی از جریانات منتسب به حفظ دین بر این باور بودند که با استدلال و منطق دین از دست می رود، پس به دنبال جداکردن بخشی از دین برای کنترل افراد بودند.
ازغدی قبول دین به عنوان یک نهاد اجماعی را تفسیری از دین در زمان امام حسین(ع) دانست و گفت: عده ای فکر میکنند که این نوع از تفکر، تنها مربوط به عصر مدرن است، در حالی که جریانات یادشده و قبول دین تنها به عنوان یک نهاد اجتماعی تفسیری از مذهب در زمان امام حسین(ع) است.
وی در زمینه اعتقاد بنی امیه به مقوله دین در زمان سید الشهدا(ع) اظهار کرد: بنی امیه، اعتقاد بر این داشت که خواندن نماز اول وقت، روزه گرفتن و به جاآوردن فریضه حج برای دینداری کافی است، چرا که دین یک نهاد اجتماعی است و حتی بیت المال و تقسیم آن را از اصول دینی می دانستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنی امیه بر این عقیده بودند که امام حسین(ع) تنها باید به موعظههای اخلاقی خود بپردازند و صحبتی از بیداری و بصیرت در اسلام نداشته باشند.
رحیم پور ازغدی پیرامون سخنان امام حسین(ع) در باب دینداری و افراد متظاهر به دین تصریح کرد: بر اساس سخنان ایشان، دین حاشیه زندگی بسیاری از افراد است و مردم به دنبال دنیای خود هستند، به گونه ای که دین در مقابل منافع اقتصادی و مادی افراد می بازد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *