صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تفاوت 22 درصدی خانوارهای ضعیف با غنی در استفاده از خدمات بیمه‌ای دندانپزشکی

۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰:۰۲
کد خبر: ۷۰۷۷۰
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- رئیس موسسه تحقیقات سلامت کشور عمده‌ترین دلیل مراجعه نکردن مردم برای دریافت خدمات سلامت و درمان در کشور را هزینه‌های درمانی و پایین بودن سهم پرداختی بیمه‌ها دانست و گفت: خدمات دندانپزشکی در سبد خانوارهای فقیر تنها 4 درصد بوده است درحالی‌که خانوارهای غنی 26 درصد از این خدمات استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ، سید رضا مجدزاده در نشست خبری موسسه تحقیقات سلامت کشور ضمن تشریح اهداف این موسسه اظهار کرد: در این موسسه اقدام به جمع‌آوری اطلاعات طرح تحول سلامت کرده و آن را برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آینده و بررسی سطح موفقیت و کیفیت در اختیار تصمیم گیران سلامت در سطح دولت و وزارت بهداشت و دستگاه مربوط قرار می‌دهیم.

رئیس موسسه تحقیقات سلامت کشور با اشاره به گذشت 16 ماه از اجرای طرح تحول سلامت، بیان کرد: این طرح در چارچوب برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی و توصیه‌های بانک جهانی در حال اجرا است و پس از گذشت این بیش از یک سال از شروع اجرای آن، دستاوردهای خوبی درزمینهٔ سلامت به‌دست‌آمده است.

وی در ادامه افزود: تمام آمارهای ارائه‌شده در این موسسه با همکاری مرکز آمار ایران تهیه می‌شود و نتایج آن در تصمیم‌گیری‌های کلان طرح‌های سلامت در جامعه نقش بسزایی دارد.

مجدزاده سرانه سالانه هزینه‌های بستری به ازای هر فرد را حدود 42 هزار تومان اعلام کرد و افزود: در زمستان 93 این رقم به 29 هزار تومان و در زمستان 94 کاهش داشته است.

رئیس موسسه تحقیقات سلامت کشور اذعان کرد: بررسی دهک‌های فقیر و غنی در جامعه آماری نشان می‌دهد که خدمات دندانپزشکی در سبد خانوارهای فقیر تنها 4 درصد بوده است درحالی‌ که خانوارهای غنی 26 درصد از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اطلاعات آماری کسب‌شده از طرح تحول سلامت در کشور اعلام کرد: آمارها نشانگر این است که بیشترین میزان دسترسی از خدمات طرح در اختیار طبقه متوسط بوده است. این آمار با توجه به این است که در دو سال اخیر پوشش بیمه‌ها نسبت به سنوات قبل بهتر شده است ولی همچنان با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد و نمودارها نشان می‌دهد که عمده‌ترین دلیل مراجعه نکردن مردم برای دریافت خدمات سلامت و درمان در کشور، هزینه‌های درمانی و پایین بودن سهم پرداختی بیمه‌ها است.

مجدزاده درباره شاخص هزینه‌های کمرشکن در سلامت، گفت: هزینه‌های کمرشکن درمان به هزینه‌های گفته می‌شود که بیمار برای تأمین آن دچار چالش شده و مجبور به دریافت قرض یا وام باشد. بر اساس این شاخص هزینه‌های کمرشکن سلامت از 2.9 درصد پیش از اجرای طرح تحول سلامت به 2.4 درصد کاهش‌یافته است و این کاهش مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط هزینه‌های بستری در همه بیمارستان‌های کشور نسبت به قبل از اجرای طرح از یک‌میلیون و 100 هزار تومان به 768 هزار تومان کاهش داشته است.

رئیس موسسه تحقیقات سلامت کشور در خاتمه گفت: مطالعات سلامت از سال 81 تا 93 حاکی از آن است که مراجعه مردم به متخصصان نسبت به پزشکان عمومی به میزان 2 برابر افزایش‌ یافته و این امر نشان‌دهنده تغییر ذائقه سلامت مردم است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *