صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نمایش «کوکاکولا» دو اجرایی شد/بازگشت سیروس همتی به عرصه نمایش

۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰:۰۱
کد خبر: ۶۴۱۸۹۵
تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

 - تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.  

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجرا‌های مطرح و برخی دیگر از اجرا‌هایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند، اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.  

نمایش «کوکاکولا» دو اجرایی شد

نمایش «کوکاکولا» به نویسندگی و کارگردانی نصیر ملکی جو در تالار قشقایی تئاتر شهر روزهای پایانی هفته جاری طی دو نوبت به صحنه می رود.

نمایش «کوکاکولا» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی نصیرملکی جو که از روز یکشنبه بیست و نهم تیر ماه اجرای خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده، روز‌های چهارشنبه هشتم، پنجشنبه نهم و جمعه دهم مرداد ماه طی دو نوبت میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته اجرای اول این نمایش در روز‌های یاد شده ساعت ۱۸ و اجرای دوم ساعت ۲۰ خواهد بود.

در توضیحات این نمایش آمده است: «نمایش کوکاکولا، در سه اپیزود اتفاق می‌افتد. داستان، حولِ محورِ موضوعِ مصرف گرایی افراطی در جوامعِ مدرن، مسئله «اوبیسیتی» یا همان بیماری فربه گی منتج از استفاده بیش از اندازه از غذا‌های آماده، رستوران ها، غدا‌های کنسروی و ... است.»

سیاوش چراغی پور و پگاه کاظمی (بازیگران)، امیر قالیچی و زهرا سلیمیان (مجریان طرح)، نصیر ملکی جو (طراح صحنه، طراح آکسسوار و ایده پرداز تبلیغات)، سمانه احمدی مطلق (طراح لباس و مشاور طراح و آکسسوار)، شقایق برهمنی (طراح گریم)، پدرام رضوانی (طراح نور)، فواد الهی قمشه‌ای (طراح صدا و موسیقی)، زهرا سلیمیان (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، بهنام شاملو و ساره ارجمند (گروه کارگردانی)، یاسمن رضا زاده (منشی صحنه)، امید مرادی (ساخت دکور)، رکسانا دهری و سمیه خواسته (دوخت لباس)، امیر قالیچی (مدیر روابط عمومی)، محمد مقیمی (مدیر هنری و ساخت ویدئو)، مهسا شیخی (طراح گرافیک)، سعیدرضوانی و مهسا شیخی (طراح لوگو)، مصطفی پیرهادی (عکاس)، ساره ارجمند (عکاس پشت صحنه) گروه اجرایی نمایش «کوکا کولا» را تشکیل می‌دهند.

نمایشنامه «هفت دقیقه» منتشر شد

نیایش بهمنیه از انتشار نمایشنامه «هفت دقیقه» نوشته استفانو ماسینی خبر داد و عنوان کرد این اثر نمایشی درباره مطالبات کارگران، عزت نفس و خشونتی است که به این قشر اعمال می‌شود.

نمایشنامه «هفت دقیقه» که در سال ۲۰۱۳ توسط استفانو ماسینی کارگردان، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و مقاله‌نویس ایتالیایی نوشته شده است با ترجمه نیایش بهمنیه بازیگر، مترجم و مدرس زبان ایتالیایی توسط نشر عنوان وارد بازار کتاب شده است.

این اثر نمایشی در سال ۲۰۱۴ توسط الساندرو گاسمن بازیگر و کارگردان مطرح ایتالیایی روی صحنه رفت. همچنین فیلمی از روی این نمایشنامه در سال ۲۰۱۶ توسط میکله پلاچیده بازیگر و کارگردان سینما ساخته شده است.

ماسینی در حال حاضر به عنوان مشاور هنری در پیکولو تئاتر میلان فعالیت دارد و مقاله‌نویس روزنامه لارپوبلیکا از مهمترین روزنامه‌های ایتالیا است. نمایشنامه «هفت دقیقه» یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌های ماسینی و اولین نمایشنامه‌ای است که از او به زبان فارسی ترجمه شده است.

در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: ۱۱ کارگر زن به نمایندگی از همه کارگران کارخانه نساجی باید در مورد آینده کارخانه و پیشنهاد صاحبان کارخانه به نتیجه برسند و نماینده آنها تا مهلت تعیین شده یعنی تا کمتر از ۲ ساعت دیگر نتیجه رای‌گیری را به صاحبان کارخانه اعلام کند. پیشنهاد این است که کارگران هفت دقیقه از پانزده دقیقه وقت استراحت خود کم کنند تا کارخانه بتواند بدون اینکه کسی را اخراج کند به کار خود ادامه دهد.

نیایش بهمنیه درباره انتخاب این متن برای ترجمه گفت: تا قبل از ترجمه «هفت دقیقه» همیشه برای انتخاب متن شروع به خواندن آثار زیادی می‌کردم تا در نهایت از بین آنها یکی نظرم را جلب کند و شروع به ترجمه کنم اما برای ترجمه جدید دنبال متنی بودم که اول از همه شخصیت‌هایش همه زن باشند و بعد متن دغدغه‌مندی باشد و موضوعی را به نقد بکشد که جهانی‌تر و برای اجرا در ایران مناسب باشد.

وی ادامه داد: دوست کارگردان و نمایشنامه‌نویسی دارم به نام جولیا لومبتزی که سال ۹۴ متن «وقت ناهار» را از وی به فارسی ترجمه کردم و همان سال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت. جولیا برای اجرا از طرف گروه اجرایی که خودم هم یکی از بازیگرهای کار بودم به ایران دعوت شد و چند روزی را مهمان ما بود و شناخت خوبی از شرایط جامعه و تئاتر ایران پیدا کرد. جولیا نمایشنامه «هفت دقیقه» را به من پیشنهاد داد و وقتی متن را خواندم، متوجه شدم دقیقاً همان چیزی است که من دنبالش بودم و دغدغه ترجمه‌اش را داشتم.

انتشار نمایشنامه جدیدی از سیروس همتی

در معرفی انتشارات کتاب نیستان از این کتاب آمده است: نمایشنامه «تردست» روایتی است از حضور یک تردست در جبهه. این نمایشنامه کوتاه بیش از هر چیز بر پایه موقعیت خاص خود که حضور شخصی با چنین ویژگی‌هایی در جبهه است به پیشواز مخاطب خود می‌رود و در ادامه داستان حضور او در جبهه و جنگ با بعثی‌هاست که اتفاقات عجیبی را خلق می‌کند.

نمایشنامه تردست بیش از هر چیز از طنازی و زیبایی زبان بهره می‌برد.

این نمایشنامه همانند یک داستان کوتاه و یا بخشی از آن با شخصیت‌پردازی و زبان کنایی و پرتعلیق خود مخاطبش را به خود همراه می‌کند. تردست داستانی است ساده و بدون هر نوع حاشیه‌پردازی که برخی شخصیت‌ها در آن به صورتی نمادین برای مواجهه با مخاطب انتخاب شده و برخی از موقعیت‌های آن نیز کنایه‌هایی است به وضعیت‌های جاری حاکم بر جامعه که در قالب این متن نمایشی خود را نشان داده است.

نمایشنامه «ایست!» نیز حاصل یک موقعیت تراژیک ویژه و کوتاه است. موتورسیکلتی در منطقه خط ویژه در خیابان روی زمین می‌خورد و پلیس موتور و راکبش را بازداشت می‌کند. در ادامه و در بررسی مدارک موتور مشخص می‌شود که موتور متعلق به پدر شهید راکب است و در جبهه یکبار با خمپاره سوخته است و پلیس نیز که همرزم پدر است به صورت اتفاقی با پسرش روبه رو شده است.

این نمایشنامه در ساده‌ترین و کوتاه‌ترین شکل خود با تاثیرگذاری بر بخشی از حافظه تاریخی و تاثیرگذاری بر عاطفه مخاطبان خود با مخاطب روبه رو می‌شود. این نمایشنامه کوتاه که قابلیت اجرا توسط گروه‌های جوان را نیز دارد در واقع تمرینی است برای خلق موقعیت و تاثیرگذاری بیان برای تاثیر بر مخاطب تئاتر.

سیروس همیتی پیش از این نمایشنامه‌های «مزا مزا»، «ننه کاراته»، «سه سه»، «ریحانه» و فیلم‌نامه «گل سر» با همکاری لیلا نوری را توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *