اهدای جایزه سپهبد شهید سلیمانی در جشنوارۀ تئاتر مقاومت/شرایط اضطراری تئاتر
- تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی پس از چهار ماه تعطیلی بار دیگر شاهد روی صحنه رفتن آثار هنرمندان است، این هنر یکم تیر ماه با روی صحنه رفتن چهار اثر نمایشی به صورت رسمی بازگشایی شد.
تاکنون هشت نمایش «یازده جریحه روح»، «است»، «آگوست در اوسیج کانتی»، «ابر شلوارپوش»، «پسر»، «کابوسهای مرد مشکوک»، «پنهان خانه پنج در» و «و همیشه پاییز» برای اجرای صحنهای پس از آغاز فعالیت سالنهای تئاتر اعلام حضور کرده اند، که از این میان چراغ صحنه با اجرای چهار نمایش در اولین روز فعالیت رسمی سالنهای تئاتر کشور روشن میشود.
اهدای جایزۀ ویژۀ سپهبد شهید سلیمانی در جشنوارۀ تئاتر مقاومت
حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت موضوع مقاومت و ضرورت ترویج سیره و روش چهرۀ محبوب فرهنگ پایداری ایران و سیدالشهدای جبهۀ مقاومت سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی، در نظر داریم تا در آیین پایانی و اختتامیۀ جشنوارۀ امسال، با اهدای جایزۀ حاج قاسم سلیمانی، از یک اثر برجسته و برگزیده تقدیر بهعمل آوریم.
مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس افزود: تصمیم داریم این جایزه را برای دورههای بعدی جشنوارۀ تئاتر مقاومت نیز نهادینه و تثبیت کنیم و پس از این، در پایان هر دوره از جشنواره، این جایزۀ ویژه به یک اثر برگزیده تعلق گیرد، تا به نوعی ادای دین، تعلق خاطر و همبستگی جامعۀ متعهد و فرهیختۀ تئاتر کشور با این سردار آسمانی ابدی شود.
نیلی استقبال از جشنواره را بیش از انتظار ارزیابی کرد و گفت: با توجه به درخواستهای مکرر هنرمندان و اهالی شریف تئاتر کشور، تصمیم گرفتیم مهلت ارسال آثار را در سه بخش صحنهای، خیابانی و محیطی و دانشجویی تمدید کنیم.
نیلی افزود: خوشبختانه آثار رسیده از نظر کمّی، نویدبخش پویایی و زنده بودن جریان تئاتر مقاومت در سراسر کشور است و امیدواریم تا پس از ارزیابیهای مقدماتی و اولیه، از بعد کیفی نیز به نتایج قابل قبولی دست یابیم.
هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سال جاری با دبیری حمید نیلی برگزار خواهد شد.
سریال طنز«ازدواج به سبک بابا بزرگ » به آنتن میرود
«ازدواج به سبک بابا بزرگ » سریال طنز هفت قسمتی است که به سفارش شبکه سلامت در اداره کل هنرهای نمایشی تولید شده است ، همزمان از رادیو سلامت ، از رادیو نمایش نیز پخش می شود.
سمیرا شکوهی نویسنده «ازدواج به سبک بابا بزرگ» درباره داستان این نمایش توضیح داد: در این سریال مهرداد جوان ۲۲ ساله ایست که به دختر همسایهی جدیدشان علاقه مند میشود و پدربزرگ او سعی میکند به او یاری برساند تا به خواستهی خود برسد در حالی که پدرو مادر مهرداد مخالف ازدواج زودهنگام او هستند.
وی ادامه داد: البته اصل ماجرا فقط همین نیست و پدربزرگ سعی میکند باروشهای قدیمی کار مهرداد راپیش ببرد، اما پایان ماجرا اتفاقی دیگر رخ میدهد.
مجموعه رادیویی «ازدواج به سبک بابا بزرگ» به نویسندگی سمیرا شکوهی، کارگردانی رضا عمرانی، تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، افکتوری نازنین حسن پور، صدابرداری مجید آیینه و با هنرمندی حمیدیزدانی، شمسی صادقی و محمدآقامحمدی، مهرداد مهماندوست، راضیه مومیوند، معصومه عزیزمحمدی، کامیارمحبی، مسعودزنوزی راد، بهادر ابراهیمی، شیوارفیعیان و فریبا طاهری تا پایان هفته هر روز ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو سلامت پخش میشود و رادیو نمایش آن را ساعت ۶:۱۵ دقیقه صبح به روی آنتن میبرد.
شرایط اضطراری تئاتر در زمان کرونا ویروس
شرایط اضطراری تئاتر در زمان کرونا ویروس عنوان مقاله ای از «دیوید کارناوالی» است که به زبان فرانسه منتشر شد و هنرمند و پژوهشگر مهابادی ، ابراهیم ابراهیمی آنرا ترجمه کرده و در اختیار ایران تئاتر قرار دادهاست.
در این دوره از رکود اجباری در فعالیت های بشری ، ما همچنان می گوییم که فرهنگ و بویژه تئاتر نباید بمیرد .برای این منظور نیز ظاهرا ، متخصصان تئاتر دست به اسلحه برده اند ، تا تحت تأثیر آرمانهای والایشان برای انتشار "روح هنر" به افرادی که در خانه هایشان محبوس شده اند - و ظاهراً تشنهی تئاتر هستند - کمک کنند ودر تلاشند که راهی برای نجات این فصل پر فراز و نشیب بیابند. ما می توانیم کارهای زیادی را بصورت آنلاین انجام دهیم ، در وبسایت ها و رسانه های مجازی ، نویسندگان به نوشتن خود ادامه می دهند ، کارگردان ها کارگردانی می کنند و بازیگران نیز مشغول بازی کردن هستند. به عبارت دیگر ، ما هرگز دست از خلاقیت و ابداع دوباره در کارمان بر نخواهیم داشت.ما هرگز در ایجاد تغییر و تحول در خلاقیت و مهارتمان متوقف نخواهیم شد. از طرف دیگر ، هیچ مشکلی برای بحث در مورد روشها ، و همچنین در مورد معنای ابداعات جدید در این حرفه وجود ندارد. در آیندهای نزدیک برای مدتی مورد حمله ی مونولوگ ها و طرح هایی قرار خواهیم گرفتیم که از بدبختی انزوایمان خبر می دهند ، به زودی در متونی در مورد پاندمی و پایان جهانی که آنجا را میشناختیم غرق خواهیم شد.
ما به زودی نمایش های پسا اکسپرسیونیستی را در مورد فریاد افردی کار خواهیم کرد که از درد و رنج خود بیگانگانی شان دیوانه شده و زار میزنند و در نهایت نظریه پردازان از تئاتر پسا آخرالزمانی سخن خواهند گفت. (اعتراف می کنم که در واقعیت ما قبل از آنها در این موردصحبت می کنیم). اگر چنین دیدگاه هایی نسبت به بحران وجود داشته باشند ، به نظر من روشن است که فرهنگ به طور کلی و به ویژه تئاتر به سیستم های انگل جهان واقعی تنزل خواهند یافت.و این ، ظاهراً ، از توانایی استعاره ای اثار به شدت خواهد کاست : بایدکمی از موقعیت فعلی فاصله بگیریم تا از جریان حوادث دور نشویم و به این ترتیب بتوانیم جهتی را برا رهبری کردن مسیری که حوادث در پیش گرفته اند بدست آوریم.