صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بازار پرتلاطم نفت؛ صنعت نفت آمریکا در آستانه ورشکستگی است؟

۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۱۵۶۱۵
صنعت نفت آمریکا در ماه های پیش رو شاهد ورود دومینو وار شرکت های آمریکایی تولیدکننده نفت به ورطه ورشکستگی غیر قابل اجتناب خواهد بود.
- کاهش تقاضای نفت در بازار‌های جهانی در پی رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا و سقوط قیمت این کالای استراتژیک در پی جنگ نفتی عربستان و روسیه، تولیدکنندگان آمریکایی نفت را در معرض ورشکستگی اجتناب ناپذیری قرار داده است.

به گزارش «اینوستورز، فایننشال تایمز و اینترنشنال فایننس ریویو»، آغاز جنگ نفتی سابقه دار عربستان و روسیه اگرچه چشم انداز بازار نفت را تا حدودی تیره کرد، اما آن چه ضربه مهلک و نهایی را بر پیکر تضعیف شده این صنعت وارد کرد، اپیدمی جهان گیری بود که کاهش تقاضا را به دنبال داشت؛ این امر ورشکستگی تولیدکنندگان آمریکایی نفت را در آینده نزدیک به امری غیر قابل اجتناب مبدل ساخت.

صنعت عریض و طویل نفت «شیل» آمریکا در هفته‌ها و روز‌های اخیر شاهد متوقف شدن پی در پی دکل‌های حفاری آن در ایالت‌های مختلف است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بی سابقه است.
 
براساس گزارش ها، کاهش تقاضا و سقوط قیمت نفت سبب کاهش ۳۰ درصدی سود شرکت‌های نفتی آمریکایی در ماه‌های آوریل و مه سال جاری شد.
 
کاهش ۵۵ درصدی سرمایه گذاری نیز از دیگر پیامد‌های این بحران چند بعدی بوده است.

باید توجه داشت که تحولات مذکور مربوط به دوره پیش از منفی شدن قیمت نفت در هفته گذشته بوده است.

پیش بینی‌ها از ادامه ورشکستگی صنعت شیل آمریکا حکایت دارند.
 
در حالی که تولیدکنندگان آمریکایی از همکاری با اوپک در زمینه کاهش تولید منع شده اند، به نظر می‌رسد به دلیل فشار بیش از حد و پایین آمدن قیمت نفت ناچار به کاهش ظرفیت تولید خود شوند.
 

ورود دومینو وار شرکت‌های نفتی آمریکا به چرخه درخواست وام با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در مورد عدم افزایش قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار به ازای هر بشکه –حداقل بهای مورد نیاز برای مقرون به صرفه بودن تولید- تا پایان سال ۲۰۲۳، اقدامی بی حاصل است که قادر به نجات آن‌ها نیست؛ این امر با مشاهده بحران مالی مبتلابه بانک‌ها ناشی از رکود اقتصادی متعاقب کرونا و عدم وجود سرمایه گذار قابل اثبات است.

در حال حاضر حدود یک سوم تجهیزات تولید نفت آمریکا از کار افتاده اند و براساس اعلام «بیکر هیوز»، تعداد دکل‌های فعال نفتی در سراسر آمریکا ۴۳۸ عدد است؛ در حالی که تعداد آن‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴، حدود ۱۶۶۰۹ عدد بوده است.

اعلام ورشکستگی اگرچه بهترین شانس بقا برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان آمریکایی نفت است، اما خود روندی طولانی، دشوار و پر هزینه محسوب می‌شود. وام‌ها و تسهیلات اعطایی دولت آمریکا نیز به احتمال زیاد قادر به ترمیم خسارات وارده نخواهد بود.

تا ماه گذشته ۱۵۶ هزار نفر در صنعت استخراج نفت و گاز آمریکا مشغول به کار بودند، اما تنها در ماه مارس ۵۱ هزار کارگر این حوزه از کار بیکار شدند.

انتظار می‌رود ۲۲۰ هزار شغل مختلف در عرصه تولید «شیل» از بین بروند.

تولید روزانه نفت آمریکا در پایان سال ۲۰۱۹ تقریبا حدود ۱۳ میلیون بشکه اعلام شد؛ این میزان پیش از توافق روسیه و عربستان ۱۰ میلیون و پس از آن ۷ میلیون بشکه شد. پیش بینی می‌شود با باقی ماندن قیمت نفت زیر ۳۵ دلار به ازای هر بشکه، تولید روزانه نفت به ۳ میلیون بشکه در روز برسد.

سقوط قیمت نفت در آمریکا پیامد‌های گسترده‌ای برای «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، که در آبان ماه سال جاری به رقابت با «جو بایدن»، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، در قالب انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد، خواهد داشت.

به نظر می‌رسد ریاض و مسکو با تصاحب سهم آمریکا در بازار نفت، با اشتیاق روند سقوط پیاپی تولیدکنندگان نفتی آمریکا را تماشا می‌کنند؛ ضمن این که تداوم این روند می‌تواند ضربه‌ای اساسی بر روابط ریاض- واشنگتن باشد؛ چرا که عربستان از دیدگاه آمریکایی‌ها عامل اصلی این آشفتگی در بازار جهانی نفت است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *