بهمن ارک: «پوست» شگفتی و رنج عظیمی دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگی نشست معرفی فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن ارک و بهرام ارک در دومین روز برگزاری ویژه برنامه «تا جشنواره ۳۸» با اجرای میثم محمدی، امروز یکشنبه ۶ بهمن ماه برگزار شد.
محمدرضا مصباح تهیه کننده، بهمن ارک یکی از کارگردانان و فاطمه مسعودیفر بازیگر، طراح گریم بابک کشن فلاح، مدیر فیلمبرداری پوریا پیشوایی، امید شمس مشاور کارگردان و محمد حیدرقلی مدیر تولید در این نشست حضور پیدا کردند تا به معرفی فیلم خود بپردازند و از حضورشان در این دوره از جشنواره بیشتر بگویند.
در ابتدا کارگردان این اثر بیان کرد: «پوست» درباره افسانههای محلی و داستانهای روایت شده در خطه آذربایجان است و در آن عجایب نگاریهای فراوانی خواهیم دید، البته باید بگویم که «پوست» عاشقانهای است که در فضایی خیالگونه اتفاق میافتد. راوی اثر نیز یک عاشق محلی است که داستان را روایت میکند. در این پروژه سینمایی کاری سخت و با پروداکشن بزرگی داشتیم و به نظر خودم که ترکیب کار فرآیند عجیبی را پشت سر گذاشته است.
مصباح نیز در این رابطه بیان کرد: باید بگویم که من به دنبال فیلمنامه نبودم بلکه اول سراغ فیلمساز رفتم. کار قبلی برادران ارک به نام «حیوان» اثر درخشانی بود و من هم سبک شان را میپسندیدم. این پروژه را در سختترین شرایط جوی و تولیدی کار کردیم که در لوکیشنهای سخت رخ میداد، اما خوشحالم با انرژی و همدلی بچهها توانستیم کار را به سرانجام برسانیم.
بازیگر این فیلم نیز درباره تجربیات خود و نقشش در این اثر بیان کرد: این کار اولین تجربه سینمایی من بود و پیش از این کار تئاتر انجام میدادم که ارک نیز حین یکی از کارهای تئاتر مرا دید. خوشحالم که اولین کار من با برادران ارک و مصباح شکل گرفت، چون بسیار به من کمک کردند و در شرایط سخت فیلمبرداری به خوبی مرا راهنمایی کردند.
ارک در این میان اشاره کرد: من قصدم برای ساخت فیلم جدی نبود یک روز مدیر تولید مصباح را معرفی کرد و طی گفتوگویی که با هم داشتیم یک کار ۵ صفحهای تبدیل به فیلمنامه شد و کار شکل گرفت. بازیگران کار همه آذری زبان هستند و جالب این که به جز تهیه کننده دیگر اعضا نیز آذری هستند.
وی با اشاره به این که فکر فیلم یک اثر تصویری است که احساس را منتقل میکند و زبان در مرحله بعد مورد توجه قرار میگیرد، افزود: این فیلم باید ترکی ساخته میشد و نمیتوانستیم با زبان فارسی آن مسالهای که در فیلم رخ میدهد را بیان کنیم. آشنایی مان با بازیگران حرفهای تبریز که زبان ترکی را به خوبی میدانند باعث شد اتفاق خوبی رخ دهد. چون بازیگران چهره شاید به این خوبی نمیتوانستند به زبان ترکی صحبت کنند.
مصباح در ادامه گفت: آنچه همیشه در سینما آزاردهنده به نظر میرسد انحصاری است که شکل گرفته و ما معمولا یک گروه بازیگران خاص را مدام جلوی دوربین میبینیم. وقتی این قصه را از بهمن ارک شنیدم انقدر فرهنگ و اصالت قصه پررنگ بود که مرا جذب کرد و معتقدم اگر سینمای ما قصه گو باشد هیچ نیازی به ستاره ندارد. شک ندارم مخاطبی که این اثر را ببیند آن را به دیگری پیشنهاد میدهد ضمن این که نکات جدیدی برای دیگر سینماگران دارد که بعد از این حتما در فیلم شان استفاده خواهند کرد.
وی افزود: تشکر میکنم از هیات انتخاب که رشادت و جسارت به خرج داد و کار به سودای سیمرغ رسید چرا که این اثر هم زبانش خاص است و هم چهره سینمایی در کار دیده نمیشود. من مطمئن هستم که بازیگران ما میتوانند در کنار حرفه ایهای عرصه بازیگری نامزد دریافت سیمرغ شوند. در اکران هم خواهید دید که این فیلم میتواند بسیاری از ملاحظات را کنار بزند.
مسعودی فر نیز در رابطه با اولین تجربه حضورش در جشنواره فیلم فجر در مقام بازیگر گفت: خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم مردم مشتاقند که کار را در جشنواره ببینند. از طرفی همه سعی دارند امورات جشنواره به بهترین نحو پیش برود و این برای من و فیلم ما قطعا نتیجه بخش است.
در بخش دوم نشست کشن فلاح طراح گریم گفت: جلسات زیادی با برادران ارک داشتیم تا با دیدن افسانهها و عکسهای قدیمی به جنس اصلی کار نزدیک شویم. کار سختیهای بسیاری داشت، اما واقعا لذتبخش بود و سعی کردم در حد بضاعت و سوادم تکالیفم را درست انجام دهم.
وی افزود: در گریم دو بخش را باید لحاظ میکردیم بخش اول رئال که گریم بازیگر هم رئال بود و بخش دوم فضای غیرواقعی که باید پوست سر حیوان بر سر بازیگران کشیده میشد و این بخشی از سختی کار ما بود که بتوانیم انتخاب رنگها و چهرهها را به درستی رعایت کنیم.
ارک نیز با اشاره به این که گاهی ۱۸ ساعت گریم بازیگر طول میکشید، گفت: ما میخواستیم کار خود را با نقاشان قدیمی و باورهای مردمی بیمه کنیم و به همین خاطر با پدیدههای عجیبی سر و کار داشتیم و از طرفی هم باید سن بازیگران را نسبت به سن واقعی شان تغییر میدادیم که این گریمهای خاصی را میطلبید. من میخواستم هم فیلم واقعی به نظر برسد هم به سمت ژانری که مد نظرمان بود؛ کشیده شود و ترکیب اینها گاهی راحت نیست.
پیشوایی مدیر فیلمبرداری نیز در رابطه با پروسه خلق «پوست» گفت: ما از اول میدانستیم برای این کار نیاز به زبان بصری ویژه از جنس افسون و افسانه پریا داریم. برادران ارک هم از آن دست سینماگرانی هستند که به اتمسفر و فضانگاری فکر میکنند و صرفا دنبال تصویر یک فیلمنامه نیستند. جدا از همه سختیها باید گفت «پوست» شگفتی و رنج عظیمی دارد.
وی افزود: اتفاقی که در پیش تولید و تولید رخ داد این بود که سلایق همدیگر را از پیشینه همکاریهای قبلی میدانستیم و از ابتدای کار و پیدا کردن لوکیشن کنار هم بودیم و در همه چالشها و ایده پردازیها با هم تعامل میکردیم.
در بخش دیگر نشست امید شمس مشاور کارگردان در بیان نکاتی اظهار کرد: چند ماه قبل از آغاز کار ایدههای زیادی داشتیم و باید بگویم در کنار برادران ارک چیزهای زیادی یاد گرفتم. خیلی خوشحالم که فیلمنامه به فیلم تبدیل شد و قرار است نتیجه اش را در جشنواره ببینیم. برایم جالب بود که کار در فیلمنامه به نظر نشدنی میآمد و روحیه کار گروهی باعث شد که امروز «پوست» را ببینیم.
حیدرقلی مدیر تولید نیز در سخنانی گفت: این پروژه یکی از سختترین کارهای سینمایی من بود. در روزهای سرد زمستان تبریز با شب کاریهای فراوان و شرایط جوی سخت، کار کردن راحت نبود، اما همدلی عوامل باعث شد کار به نتیجه برسد. از اهالی شهر تبریز تشکر میکنم که پای کار ایستادند.
بهمن ارک همچنین درباره همکاری خود با برادرش بهرام عنوان کرد: ما با هم همیشه سر جنگ داریم برخی اوقات یک پلان را دوبار تکرار میکنیم و گاهی هم به نتیجه مشترک میرسیم، اما یاد گرفتیم چگونه با هم کار کنیم اگر چه باز هم باید تاکید کنم سر سازش با هم نداریم.
وی در پایان گفت: در این فیلم با تیم محلی تبریز همکاری صمیمانهای داشتیم بدون حضور آنها کار به سرانجام نمیرسید و خوشحالم تعامل بچههای تهران و تبریز نتیجه خوبی را رقم زد.
ویژه برنامه «تا جشنواره ۳۸» به همت معاونت اجتماعی شهرداری تهران و برج میلاد با همراهی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تا سه شنبه ۸ بهمن از ساعت ۱۴ تا ۲۰:۳۰ در مرکز همایشهای برج میلاد در حال برگزاری است.