صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

درآمد برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی

۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴:۳۲
کد خبر: ۵۸۵۴۲۱
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: از محل برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی درآمد ۱۰۶ میلیارد و ۵۳۴ میلیون در سال ۹۶ به ۴۶۳ میلیارد و ۱۶۷ میلیون در سال ۹۷ رسیده که رشد ۴۰۰ درصدی را داشتیم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مجتبی زینی وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: مشارکت و سهیم شدن مردم در آموزش و پرورش مختص کشور ما نیست و در همه کشور‌ها دولت به تنهایی متولی بخش آموزش و پرورش نیست.

وی افزود: جلسات شورا‌های آموزش و پرورش در دو سال گذشته به صورت منظم برگزار شده است. علیرغم اینکه در حوزه مدارس غیر دولتی در این سال‌ها انجام داده ایم در زمینه شورا‌های آموزش و پرورش موفق نبوده ایم.

زینی وند در ادامه درباره قانون شورا‌های آموزش و پرورش گفت: در زمینه قانون شورا‌ها اولین رویکرد ما ارتقا و اصلاح ساختار تشکیلات اداری و ستادی دفتر شورا‌ها بوده است که با حمایت دولت و سازمان امور اداری استخدامی مدیریت شورا‌ها به دفتر شورا‌ها تبدیل شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره دومین اقدام در زمینه قانون شورا‌های آموزش و پرورش گفت: اثر بخشی جلسات شورای‌ها و اجرای مطلوب قانون و استیفای کامل حقوق دومین اقدام ما بود که در دو محور تدوین آئین نامه‌ها و دستور العمل‌ها بود که از زمان تدوین این قانون برای ابلاغ تدوین نشده بود و مورد دوم تعیین تکلیف و رفع موارد اختلافی بین آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها مثل اختلاف بین آموزش و پرورش با شهرداری برای دریافت عوارض زیر بنایی بود که این مسئله نیز حل شد که تعیین تکلیف شد و نتایج آن را در سال بعد می‌بینیم. در زمینه فعال کردن جلسات شورا‌های آموزش و پرورش یعنی حضور فرمانداران و استانداران در جلسات حساسیت آفرینی شد و جلسات به صورت منظم برگزار شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در ادامه افزود: در سال ۹۸ و برای سال آینده ۱۲ اولویت که مبتنی بر سیاست اصلی وزارت خانه است را تعیین کرده ایم و به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم و آن‌ها را موظف کرده ایم که ۱۲ جلسه برگزار کنند و در هر جلسه به یکی از اولویت‌های وزارت خانه توجه کنند.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما گزارش دهی از جلسات بود بیان کرد: برای رفع این چالش مقرر شد صورت جلسه بر اساس موضوع جلسه و آنچه مصوب جلسه بوده ارائه شود که در نتیجه در سال ۹۷؛ ۲۹ هزار ۷۷۹ مصوبه داشتیم که ۲۵ هزار مصوبه اجرا شد یعنی ۸۶ درصد مصوبات محقق شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره تحقق مواد درآمدی آموزش و پرورش گفت: با افزایش جلب مشارکت دولتی و غیر دولتی مواجه بودیم که این درآمد‌ها به حساب خزانه واریز می‌شود و پس از آن مستقیما به استان‌ها واریز می‌شود. درآمد از محل افزایش مواد درآمدی قانون شورا‌ها به هیچ وجه به مدارس واریز نمی‌شود.

زینی وند درباره سایر منابع درآمدی گفت: از محل کمک‌های داوطلبانه مردمی به مدارس در سال ۹۷ به نسبت سال قبل افت ۴۰ درصدی داشتیم. از محل برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی درآمد ۱۰۶ میلیارد و ۵۳۴ میلیون در سال ۹۶ به ۴۶۳ میلیارد و ۱۶۷ میلیون در سال ۹۷ رسیده که رشد ۴۰۰ درصدی را داشتیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در ادامه گفت: در بودجه سال ۹۸ بند د تبصره ۹ آمد که به وزارت آموزش و پرورش اجازه داد به منظور ساماندهی و بهینه سازی بخشی از املاک نسبت به احداث و بهره برداری از آن‌ها اقدام کند که تبدیل به احسن املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش را تحسین کرد.

زینی وند گفت: آموزش و پرورش وظیفه تربیت نیروی انسانی و تبدیل آن به منابع انسانی را دارد. ماده ۱۸ قانون شورا‌ها در زمینه احداث فضای آموزشی در شهرک‌ها و مناطقی که انبوه سازی شده است را نیز پیگیری کردیم، ولی وزیر مسکن با این موضوع مخالفت جدی داشتند و با این وجود سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد ۸۹ درصدی در بحث تامین فضا‌های آموزشی در شهرک‌های مسکونی و مناطق انبوه سازی شده را داشتیم. بر اساس ماده ۱۸ هر ارگانی که در منطقه‌ای انبوه سازی کند مکلف است فضای آموزشی را هم در این منطقه بسازند و در اختیار آموزش و پروش قرار دهند.

دچار فقدان نگاه ملی به آموزش و پرورش هستیم

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: چالش‌های فراروی قانون شورا‌های آموزش و پرورش زیاد است. متاسفانه دچار فقدان نگاه ملی به آموزش و پرورش هستیم. آموزش و پرورش آیینه تمام نمای جامعه فردای ماست. اگر بتوانیم نسل پرسشگر و مسئولیت پذیری تربیت کنیم و نیاز‌های جامعه را پاسخ دهیم آن زمان است که دغدغه جامعه آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت مسکن را و شهرسازی برای ساخت مدرسه در شهرک‌ها و مناطق انبوه سازی شده که بر اساس قانون باید انجام دهند مخالف جدی داشتند که در این زمینه حتی کار به مشاجره بین آموزش و پرورش و وزارت مسکن رسید و رئیس جمهور در این زمینه اعلام کردند که باید به آموزش و پرورش کمک شود. بیش از ۸۰ درصد شهرک‌ها به تعهد خود در ساخت فضای آموزشی عمل نکرده اند. در تهران در منطقه ۲۲ به شدت با این مشکل مواجه هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *