صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

زاکانی: اولین رام از قطار ملی در دهه فجر وارد ناوگان می‌شود

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸:۵۳
کد خبر: ۴۸۰۹۴۷۴
شهردار تهران با بیان اینکه اولین رام از قطار ملی در دهه فجر و دومین و سومین رام در سال آینده وارد ناوگن می‌شود شود گفت: با کمک ده‌ها شرکت دانش‌بنیان ۸۵ درصد از قطار ملی را بوم‌سازی کرده‌ایم.

آیین افتتاحیه خط تولید انبوه پروژه قطار مترو ملی صبح امروز شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور شهردار تهران و معاون وزیر صمت، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در محل شرکت واگن‌سازی شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، کلنگ آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن سازی تهران زده شد.

در ادامه شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: حرکتی بزرگ و ملی در صنعت ریلی رقم زده شده است.

وی افزود: بسیار خرسندیم شهرداری تهران با همکاری دیگر ارکان ملی‌سازی واگن، نقشی تاثیرگذار در اجرای پروژه ملی دارد.

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران تاکید کرد: با رسیدن به پایان دهه نود کشور برای حل مشکل ناوگان که تا پیش از این یک صنعت وابسته بود و کمتر از ۳۰ درصد از آن سهم تولید کشور بود، چاره‌ای اندیشیدیم.

شیخ طاهری اضافه کرد: امروز پانزده قطار قابلیت تولید یافته، رام اول قطار هفت واگن در حال نصب تجهیزات است و دو رام اول از پانزده رام تا پایان سال تحویل داده می‌شود. این مهم چیزی بالغ بر هفتصد هزار یورو برای کشور صرفه جویی ارزی داشته و میزان داخلی سازی که در سال ۱۴۰۰ به سی درصد رسیده بود امروز به ۸۵ درصد خواهد رسید.

در ادامه مراسم نوبت به مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران رسید، چمران با بیان اینکه در تمام مسایل بومی‌سازی کشور را توانمند خواهد کرد، گفت: در سازه‌هایی که خرید و واردات آن گران و سخت است، باید بومی‌سازی شکل بگیرد تا از وابستگی به بیگانه بی‌نیاز شده و نیاز داخل کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان و واگن سازی فناورانه داخلی تامین شود.

رئیس شورای شهر تاکید کرد: باید باوری که در ملت ما بوجود آمده همچنان در همه زمینه‌ها خود را نشان دهد ما در تهران خوشبختانه طول مسیر‌های ریلی زباد داریم، اما واگن کم داریم و تامین واگن از نیازمندی‌های ماست باید عقب افتادگی جبران شود تا در آینده بیشتر تولید کنیم. چرا که یکی از راه‌های رفع الودگی استفاده از مترو است.

آقامحمدی: امیدواریم ماهانه یک رام قطار به ناوگان مترو اضافه شود

سپس علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: پایه‌گذاری و بنیان‌گذاری هر اتفاقی مهم است.

وی افزود: امروز چندین و چند واگن‌سازی در حال تلاش و تولید هستند. امیدواریم با این بودجه‌ای که اختصاص داده شده ماهی یک رام به ناوگان اضافه شود و سپس مردم احساس کنند تحول شکل گرفته است.

آقامحمدی تاکید کرد: سرعت مهم است و درصدد قطار‌های ملی تندرو هستیم. ما یک‌سال پیش توافق کردیم تا در کارخانه سایپا خط تولید قطار‌های تندرو را احداث کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه اظهار داشت: بر این مهم در برنامه پنجم تاکید شده است. از مسئولین امر تقاضا دارم که به نیاز تهران و دیگر شهر‌ها درباره قطار‌های تندرو طی ۱۰ الی ۱۲ سال آینده پاسخ داده شود.

تلاش ۴۰ شرکت دانش‌بنیان برای تولید قطار ملی

در ادامه نیز معاون علمی فناوری رئیس جمهور در این جلسه حاضر شد و اظهار داشت: از راه اندازی قطار ملی بسیار خرسندم.

وی افزود: طراحی قطار ملی از این جهت اهمیت دارد که هر جا از دید مردم گذشت، همه آن را تشخیص دهند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از محل فروش نفت ۳۰میلیون دلار ۴۰ شرکت دانش بنیان را دست به کار کرد تا قطار ملی را تولید کنند.

افشین تاکید کرد: ما باید در کشور یک پروژه قطار پرسرعت را اجرا کنیم و به محض اینکه این یک مورد انجام شود سپس تمام کشور این قطار احداث خواهد شد. امیدواریم این اتفاق میمون که با همکاری نهاد‌های مختلف انجام می‌شود، تا خودکفایی ادامه یابد.

تهران به هفت هزار واگن احتیاج دارد

در انتها علیرضا زاکانی با خسته نباشید به کارگران شرکت واگن‌سازی که این مهم را عملیاتی کردند، گفت: ما تا امروز در حوزه مترو تنها ۳۰ درصد بومی بودیم. اما در پروژه قطار ملی من‌ها کنار رفت و ما شدیم. 

وی افزود: ده‌ها شرکت دانش بنیان دست به کار شدند تا ۸۵ درصد از قطار ملی را بومی‌سازی کنند و اولین رام در دهه فجر و دومین و سومین رام در سال آینده وارد ناوگن می‌شود.

زاکانی‌ گفت: تهران ۷ هزار واگن احتیاج دارد و اگر این مسیر ادامه یابد و به دست مهندسان و کارگران ایرانی ساخته شود از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

شهردار تهران گفت: این یک آغاز است و امیدواریم مشکل بزرگ حمل و نقل به این واسطه حل شود. وقتی ما توانمند شویم خارجی‌ها دست از خساست برداشته و خواهش می‌کنند و آن گاه ما حق انتخاب خواهیم داشت. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *