صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گران‌بها (طلا، نقره و پلاتین)

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶:۴۸
کد خبر: ۴۷۹۸۷۷۸
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گرانبها، موضوع ماده ۱۰ آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها در تاریخ ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ به تصویب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسید.

خبرگزاری میزان - ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گران‌بها، موضوع ماده ۱۰ آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها در ۱۰ ماده و ۴ بند در جلسه مورخ ۲۱/ ۱۲/ ۱۴۰۰ به تصویب هیئت عامل بانک مرکزی جمهوری رسید.

ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گران‌بها

(موضوع ماده ۱۰ آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها)
 

ماده ۱- در این ضوابط اجرایی معنی واژه‌ها و عبارات به شرح ذیل است:

۱-۱- آیین‌نامه: آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها مصوب شورای پول و اعتبار.

۲-۱- ارزش افزوده: ارزش اضافه‌ای که بر روی فلزات گران‌بهای خام از طریق فرآیند تولید و یا ارائه خدمات ایجاد می‌شود.

۳-۱- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۴-۱- سازمان استاندارد: سازمان ملی استاندارد ایران.

۵-۱- سامانه: سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت که از طریق آن، ساماندهی کارت‌های بازرگانی، ثبت سفارش و عملیات ارزی، استعلام ضوابط کالایی، درخواست مجوز واردات و صادرات کالا به/از کشور در حال انجام است و به منظور تسهیل در حیطه امور بازرگانی با هدف ایجاد ارتباط بین بازرگانان و دستگاه‌های ذی‌ربط طراحی شده است.

۶-۱- شمش (شمش استاندارد فلزات گران‌بها): قطعه فلز همگن و خالص گران‌بهایی که به صورت قالبی و ریختگی در اوزان مختلف تولید‌ می‌شود و دارای سطحی صاف بدون حفره و ترک می‌باشد و مشخصاتی از قبیل وزن، عیار، شماره سریال (حاوی تاریخ تولید) و نام و نشان تجاری شرکت تولیدکننده بر روی آن حک شده است. شمش استاندارد فلزات گران‌بها می‌بایست با حداقل عیار ۹۹۵ در هزار و حداقل وزن یک کیلوگرم باشد.

۷-۱- فلزات گران‌بها: شامل طلا، نقره و پلاتین است.

۸-۱- فلزات گران‌بهای تولیدی معادن داخلی: آلیاژی (طلای دوره Bars Dore) ناخالص به صورت قالبی مشتمل بر فلزات طلا، نقره و ... می‌باشد که در اوزان و عیار‌های مختلف از محل استحصال معادن کشور تولید می‌شود.

۹-۱- فلزات گران‌بهای ذوب شده خام: قطعه فلز گران‌بهای قالبی که از ذوب مصنوعات قراضه و سایر اشکال فلزات گران‌بها در ابعاد و اوزان مختلف به صورت تسمه یا نوار تولید می‌شود که مشخصات تولیدکننده، عیار و وزن موجود بر روی آن حک شده است.

۱۰-۱- کالاهای صنعتی فلزات گران‌بها: کالاهای حاوی فلزات گران‌بها که در اشکالی از قبیل مفتول، ورق، پودر، مایع و خمیر تولید شده و به عنوان اجزاء قطعات و مواد اولیه صنعتی به منظور ساخت و تکمیل کالاهای دیگر در صنایع مختلف و مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۱-۱- گمرک تخصصی: گمرکات ویژه واردات و صادرات فلزات گران‌بها که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین گردیده است و در حال حاضر  شامل گمرکات فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، اصفهان، مشهد، تبریز و یزد می‌باشد.

۱۲-۱- مصنوعات فلزات گران‌بها: مصنوعاتی که با تغییر در شکل و خصوصیات فلزات گران‌بهای خام و ایجاد ارزش افزوده در آن به منظور استفاده به عنوان زیورآلات، ظروف، تزئینات و یا بهره‌برداری تجاری و صنعتی ساخته می‌شود.

۱۳-۱- مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی می‌باشد.

۱۴-۱- ورود موقت برای پردازش: مطابق با مفاد قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن، رویه‌ای گمرکی است.

۱۵-۱- وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

فرآیند ورود و صدور فلزات گران‌بها

واردات شمش فلزات گران‌بها

ماده ۲- واردات شمش فلزات گران‌بها به شرح ذیل می‌باشد:

۱-۲- ورود قطعی شمش فلزات گران‌بها

مطابق با ماده «۴» آیین‌نامه، ورود قطعی شمش فلزات گران‌بها به کشور به شرح زیر و نیز رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط می‌باشد:

۱- ثبت سفارش و اظهار در سامانه.

۲- صدور تأییدیه انطباق شمش وارداتی توسط سازمان استاندارد.

۳- انجام تشریفات گمرکی.

۲-۲- ورود موقت برای پردازش شمش فلزات گران‌بها و فلزات گران‌بهای ذوب شده خام

مطابق با تبصره «۳» ماده «۴» آیین‌نامه، ضوابط ورود موقت برای پردازش بر اساس مفاد مرتبط قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن توسط گمرک تخصصی قابل اقدام خواهد بود.

واردات فلزات گران‌بهای ذوب شده خام

ماده ۳- واردات فلزات گران‌بهای ذوب شده خام مطابق با تبصره «۱ »ماده «۴» آیین‌نامه، برای متقاضیانی که دارای مجوز تولید می‌باشند، به شرح زیر و نیز رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط می‌باشد:

۱- ثبت سفارش و اظهار در سامانه.

۲- اخذ تأییدیه از وزارت صمت.

۳- صدور تأییدیه انطباق فلزات گران‌بهای ذوب شده خام وارداتی توسط سازمان استاندارد.

۴- انجام تشریفات گمرکی.

واردات کالا‌های صنعتی فلزات گران‌بها

ماده ۴- مطابق با تبصره «۲» ماده «۴» آیین‌نامه واردات کالا‌های صنعتی فلزات گران‌بها به شرح زیر و نیز رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط می‌باشد:

۱– ثبت سفارش و اظهار در سامانه.

۲– اخذ مجوز از وزارت صمت.

۳– انجام تشریفات گمرکی.

صادرات قطعی مصنوعات فلزات گران‌بها

ماده ۵- مطابق با بند «ب» ماده «۶» آیین‌نامه، صدور فلزات گران‌بها به صورت شمش، ذوب شده خام و مسکوک از کشور به هر نحو ممنوع است مگر توسط بانک مرکزی.

ماده ۶- صادرات قطعی مصنوعات فلزات گران‌بها به شرح زیر و نیز رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط می‌باشد:

۱- ثبت تقاضا و اظهار محموله صادراتی در سامانه توسط متقاضی.

۲- مصنوعات فلزات گران‌بهای صادراتی می‌بایست به صورت محصول تکمیل شده و نهایی باشد.

۳- ارسال تقاضانامه صادرات مصنوعات فلزات گرانبها متضمن مشخصات هویتی، مشخصات محموله صادراتی و تعیین گمرک تخصصی، به همراه کل محموله صادراتی به بانک مرکزی توسط متقاضی.

۴- انجام امور کارشناسی مصنوعات فلزات گران‌بها در خصوص بررسی ارزش افزوده ذکر شده در بند «ج» ماده ۶ آیین‌نامه، محاسبه ارزش ریالی و ارزی محموله صادراتی و تعیین میزان معوض شمش و یا فلزات گران‌بهای ذوب شده خام توسط بانک مرکزی.

۵- ارائه تضامین به یکی از اشکال ضمانت‌نامه بانکی، گواهی مسدودی سپرده بانکی صادرکننده، سفته، چک و یا ترکیبی از آن‌ها و تعهدنامه مخصوص صادرات فلزات گران‌بها توسط متقاضی به بانک مرکزی.

۶- تحویل محموله صادراتی به صورت سیل (پلمب) شده به ذی‌نفع جهت مراجعه به گمرک تخصصی توسط بانک مرکزی.

۷- صدور مجوز صادرات با عنوان گمرک تخصصی، متضمن مشخصات هویتی، مشخصات محموله صادراتی، میزان تعهدات ارزی و معوض فلزات گران‌بها و شماره انحصاری سیل محموله توسط بانک مرکزی.

ماده ۷- صادرات قطعی فلزات گران‌بهای تولیدی معادن داخلی به شرح زیر و نیز رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط می‌باشد:

۱– ثبت تقاضا و اظهار محموله صادراتی در سامانه توسط متقاضی.

۲– تأییدیه وزارت صمت مبنی بر:

الف) عدم امکان فروش آن در ایران به قیمت‌های رقابتی بین‌المللی.

ب) استحصال آن از معادن کشور.

۳- اعلام وزن و عیار محموله صادراتی و بلامانع بودن انجام صادرات توسط متقاضی تولیدکننده طلای معادن داخلی کشور از جانب وزارت صمت.

۴- ارسال تقاضانامه صادرات فلزات گران‌بهای تولیدی معادن داخلی متضمن مشخصات هویتی مشخصات محموله صادراتی، تأییدیه وزارت صمت و تعیین گمرک تخصصی به همراه کل محموله صادراتی به بانک مرکزی توسط متقاضی.

۵- انجام امور کارشناسی و محاسبه ارزش ریالی و ارزی محموله صادراتی و تعیین میزان معوض شمش و یا فلزات گران‌بهای ذوب شده خام توسط بانک مرکزی.

۶- ارائه تضامین به یکی از اشکال ضمانت‌نامه بانکی، گواهی مسدودی سپرده بانکی صادرکننده، سفته، چک و یا ترکیبی از آن‌ها به انضمام تعهدنامه مخصوص صادرات فلزات گرانبها توسط متقاضی به بانک مرکزی.

۷- تحویل محموله صادراتی به صورت سیل (پلمب) شده به ذینفع جهت مراجعه به گمرک تخصصی توسط بانک مرکزی است.

۸- صدور مجوز صادرات با عنوان گمرک تخصصی شامل مشخصات هویتی، شماره و تاریخ نامه وزارت صمت متضمن مشخصات محموله صادراتی (وزن و عیار)، میزان تعهدات ارزی و معوض فلزات گران‌بها و شماره انحصاری سیل محموله توسط بانک مرکزی.

تسویه تعهدات صادراتی

ماده ۸- نحوه ایفای تعهدات صادراتی فلزات گران‌بها به یکی از دو روش ورود فلزات مذکور به صورت شمش و یا فلزات گران‌بهای ذوب شده خام به همان نسبت و میزان و یا فروش ارز حاصل از صادرات به مؤسسه اعتباری یا صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی می‌باشد.

۱-۸- مراحل تسویه تعهدات صادراتی. فلزات گرانبها به شرح زیر می‌باشد:

۱- ثبت اطلاعات اظهارنامه کوتاژ شمش معوض و یا فلزات گران‌بهای ذوب شده خام وارداتی و مستندات گمرکی متضمن تعداد، وزن و عیار شمش و یا فلزات گران‌بهای ذوب شده خام وارداتی در سامانه توسط متقاضی.

۲- صدور تأییدیه انطباق شمش و فلزات گران‌بهای ذوب شده خام وارداتی توسط سازمان استاندارد.

۳- استرداد تضامین سپرده شده نزد بانک مرکزی به ذی‌نفع پس از تأیید اظهارنامه‌های کوتاژ وارداتی توسط گمرک تخصصی.

۲-۸- مراحل تسویه تعهدات صادراتی فلزات گران‌بها از طریق فروش ارز حاصل از صادرات به شرح زیر می‌باشد:

۱- ارائه رسید‌های فروش ارز حاصل از صادرات به مؤسسه اعتباری یا صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی توسط متقاضی.

۲- تطابق اطلاعات رسید‌های فروش ارز حاصل از صادرات ارسالی از جانب متقاضی با اطلاعات مندرج در سامانه‌های ذیربط توسط بانک مرکزی.

۳- استرداد تضامین سپرده شده نزد بانک مرکزی به ذی‌نفع پس از تأیید رسید‌های ارائه شده توسط بانک مرکزی

واردات و صادرات سایر اشکال فلزات گران‌بها

ماده ۹- واردات و صادرات سایر اشکال فلزات گران‌بها مطابق با ماده ۷ آیین‌نامه، در کمیسیونی مرکب از اعضای کمیسیون ارز بانک مرکزی و مدیر/معاون اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی اتخاذ تصمیم خواهد شد. تصمیمات کمیسیون مذکور پس از تنفیذ رئیس کل بانک مرکزی قابل اجرا خواهد بود.

ماده ۱۰- رعایت الزامات و ضوابط مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در ورود و صدور فلزات گران‌بها الزامی می‌باشد.

این ضوابط مشتمل بر ۱۰ ماده و ۴ بند در شصت و نهمین جلسه مورخ ۲۱/ ۱۲/ ۱۴۰۰ هیئت عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب گردید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *