صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس:

روزانه ۵۷ ایرانی در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵:۳۴
کد خبر: ۴۷۴۲۸۹۲
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۰۷۲۱ تن از هموطنان‌مان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند به این معنا که روزانه ۵۷ ایرانی درجاده‌ها کشته می‌شوند.

خبرگزاری میزان - محسن پیرهادی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت راه ها، عوامل انسانی و کیفیت خودرو ۳ عامل اصلی آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور است، گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۰۷۲۱ تن از هموطنان‌مان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند به این معنا که روزانه ۵۷ ایرانی درجاده‌ها کشته می‌شوند.

به گفته این عضو هیئت رئیسه مجلس؛ میزان کشته‌شدگان تصادفات رانندگی با سهم %۶/۵– شش و نیم درصد- از کل متوفیان کشور، جایگاه سوم عوامل مرگ ومیر را در کشــور به خود اختصاص داده است.

سال گذشته ۴۹ هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده‌ای شد

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، هزینه تصادفات جاده‌ای در قاطبه کشور‌ها برابر با ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست، خاطرنشان کرد: این هزینه در ایران دو برابر میانگین جهانی یعنی حدود ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است و سال گذشته رقمی حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.

ایمنی خودرو در دو بخش قبل و بعد از تصادف مؤثر است

 پیرهادی در پاسخ به سوالی در مورد نقش کیفیت خودرو‌ها در منجر به فوت شدن تصادفات جاده‌ای گفت: ایمنی خودرو در دو بخش قبل و بعد از تصادف می‌تواندبر میزان آسیب دیدگی از تصادفات مؤثر باشد، اما متاسفانه علی رغم گذشت ۳۰ سال از بکارگیری سیاســت‌های نظارتی و شیوه‌های بازرسی، ارتقای کیفی در صنعت خودرو سازی کشور، خودرو‌های تولید داخل نه تنها منجر کیفیت مطلوب و رضایتمندی مصرف کننده نشده بلکه یکی از عوامل اصلی مرگ هموطنانمان بدل شده است.

صدور مجوز‌های ارفاقی یکی از چالش‌های صنعت خودرو سازی است

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد:فقدان تعیین استاندارد‌ها و جامعیت دستورالعمل‌های اجباری ناظر بر قطعات تولیدی، نبود دستورالعمل‌های مشخص تحت نظارت قاطع و صدور مجوز‌های ارفاقی مهمترین چالش‌های صنعت خودرو سازی و به صورت مشخص حوزه تأمین قطعات و حوزه مونتاژ بشمار می‌روند که بر کیفیت خودروی ساخته شده اثر گذارند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده سهم ایراد‌های کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد بر آورد شده اند، افزود: البته سهم عمده در ایراد قطعات همگی به ضعف درصنعت قطعه سازی برنمی‌گردد و می‌توان ریشه آن را در ضعف در طراحی جستجو کرد.

در ساخت%۹۰ قطعات خودرو استانداردی رعایت نمی‌شود 

او با بیان اینکه از صد‌ها قطعه مورد استفاده در خودرو، تنها ۴۶ قطعه دارای استاندارد اجباری و ۹۶ قطعه دارای اســتاندارد تشویقی دارند، گفت: بسیاری از قطعات خودرو بیش از%۹۰ قطعات مطابق با استاندارد، دستورالعمل یا مقررات کیفی خاصی ساخته و وقتی هیچ دستورالعملی برای تولید بخش اعظم قطعات وجود ندارد، بنابر این اعمال نظارتی هم بر تولید و توزیع ایــن قطعات وجود ندارد.

به گفته پیرهادی، طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران وضعیت موجود کیفیت خودرو‌های ساخت داخل به گونه‌ای است که تعداد عیوب فنی خودرو در سه ماه اول استفاده توسط مشــتری به ازای هر خودرو سه ایراد فنی، بیش از سه برابر میانگین جهانی است.

دوره تضمین برای خودرو‌های ایرانی نصف زمان میانین جهانی است

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس همچنین با بیان اینکه در بحث ساخت خودروی داخلی حق مردم آنطور که باید و شاید دیده و رعایت نشده است، گفت: در کنار عدم نظارت بر روند کیفیت قطعه‌سازی ما در بحث تضمین حقوق خریدار هم با میانگین جهانی فاصله قابل توجهی داریم چنان که آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، دوره تضمین برای خودرو‌ها را دو سال با کارکرد ۴۰ هزارکیلومتر تعیین‌ کرده است که خودروســازان مطرح در جهان اقدام به ارائه دوره تضمین ۴ الی ۵ ساله یا کارکردی برابر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *