هرآنچه که باید درباره کارت ملی هوشمند و تعویض شناسنامه بدانید
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درخصوص جزئیات صدور کارت هوشمند ملی و تعویض شناسنامه توضیحاتی را ارائه کرد.
از محوریترین و اساسیترین وظایف ثبت احوال میتوان به، وفات، ازدواج، طلاق و مهاجرت، صدور اسناد هویتی و ارتقای آن و همچنین تولید و انتشار آمارهای جمعیتی اشاره کرد. وظایفی که بدون تردید برای نظام برنامه ریزی کشور بسیار اهمیت دارد.
در گفت: وگو با سیف اله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به وظایف و اقدامات این سازمان به ویژه جزئیات صدور کارت هوشمند ملی پرداختیم.
به عنوان اولین سوال تحلیلی داشته باشید از آخرین آمار مربوط به رویدادهای حیاتی در کشور؟
ولادت، وفات، ازدواج و طلاق وقایع چهار گانهای هستند که سازمان ثبت احوال وظیفه ثبت آن را برعهده دارد. بر اساس آخرین آمار گردآوری شده، در ۹ ماهه اول سال ۹۶، یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۲۴۶ واقعه ولادت را در کشور به ثبت رساندیم که از این تعداد تولد ۵۸۶ هزار و ۲۰۵ پسر و ۵۵۲ هزار و ۴۱ دختر به ثبت رسیدهاند. یعنی نسبت جنسیت به ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۶ پسر است. علاوه بر این در ۹ ماهه اول سال ۹۶، ۲۷۶ هزار و ۳۹۲ واقعه فوت به ثبت رسیده که ۹۸.۳ درصد آن در مهلت قانونی ثبت شده است. همچنین نرخ عمومی مرگ و میر ۴.۷ در هزار است.
اولین علت مرگ و میر چه بوده است؟
بر اساس آن چه که در علل مرگ و میرهایی که طی ۹ ماهه اول سال ثبت شده است بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها و تومورها، بیماریهای دستگاه تنفسی و حوادث غیرعمدی از اولین و مهمترین علتهای مرگ و میر بوده اند.
ارزیابیها از ثبت آمارهای ازدواج و طلاق چه شرایطی را نشان میدهد؟
در ۹ ماهه اول امسال ۴۸۱ هزار و ۸۰۹ ازدواج به ثبت رسیده است. همچنین در سال ۹۵ به ازای هر هزار نفر ۸.۸ واقعه ازدواج ثبت شده است که این رقم در سال ۹۰، ۱۱.۴ ازدواج به ازای هر هزار نفر بود.
شنیدههای غیررسمی از افزایش نرخ طلاق حکایت دارد، آمارهای ثبت شده ثبت احوال هم این موضوع را تایید میکند؟
بله. بر اساس آن چه که در پایگاه ثبت احوال به ثبت رسیده، نرخ ثبت طلاق از سال ۹۰ تا ۹۵ از رقم ۱.۹ به ۲.۱ رسیده است. میانگین زندگی مشترک نیز برای زوجین طلاق گرفته طی ۹ ماهه اول امسال ۹ سال است که در ۶۷ درصد طلاقهای ثبت شده عمر ازدواج کمتر از ۱۰ سال و در ۴۵ درصد طلاقهای ثبت شده نیز دوام ازدواج کمتر از پنج سال بوده است.
اطلاعات شما در جلوگیری از تخلفات تاثیرگذار بوده است؟
قطعا. در گذشته ملاحظه چشمی صورت میگرفت. شناسنامه یا کارت داده میشد و یک نفر نگاه میکرد و متوجه جعل نمیشد، ولی الان به صورت برخط استعلام میشود آن هم بر اساس شماره ملی که یونیک است و برای هیچ کس در کشور تکراری نیست و بعد از احراز هویت، خدمت ارائه میدهند. از طرفی برای تحویل کارتهای هوشمند باید اثر انگشت صاحب کارت ثبت شود به همین منظور حضور افراد در دفاتر صادر کننده کارت الزامی است. اکنون نیز برای بالا بردن ضریب امنیت کارت هوشمند ملی، دستگاههای مختلف به صورت ترکیبی همزمان با کارت از اثر انگشت هم استفاده میکنند؛ بنابراین حتی اگر کسی بخواهد با تبانی دستگاه خدمت دهنده، خدمت بگیرد، امکان پذیر نیست. از این رو میتوان گفت که با شرایط کنونی اقدامات ثبتی نزدیک به ۱۰۰ درصد با صحت و اطمینان کامل انجام میشود.
تا چه اندازه به ایمن بودن بانک اطلاعات سازمان ثبت احوال اطمینان دارید؟ آیا مطمئن هستید که خطر حمله سایبری این بانک اطلاعاتی را تهدید نمیکند؟
این سامانه کاملا مطمئن است وخوشبختانه امنیت و حفاظت بسیار بالایی دارد و ۱۰۰ در صد ایمن است.
درباره صدور کارت ملی هوشمند، بارها گفته اید که اعتبار این کارتها تا پایان امسال است، آیا ثبت احوال توان صدور این کارت را برای تمام افراد ایرانی تا مدتی که مقرر کرده است، دارد؟
ظرفیت صدور کارت ملی هوشمند در سازمان ثبت احوال فراهم است به نحوی که از ابتدای اجرای طرح کارت ملی هوشمند تاکنون بیش از ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پیشثبتنام کارت ملی انجام داده اند. کلیه کارتهایی که تاریخ اعتبارشان ۲۹ اسفند ۹۶ و ماقبل است، از فروردین سال ۹۷ فاقد اعتبار خواهد بود.
افرادی که کارت ملی آنها تا سالهای بعدی هم اعتبار دارد، چه شرایطی دارند؟
کسانی که تاریخ اعتبار کارت آنها بعد از ۹۶.۱۲.۲۹ است، میتوانند در سال ۹۷ مراجعه کنند. به هر صورت کل جمعیت بالای ۱۵ سال و حتی تمام جمعیت ایرانیان خارج از کشور تا پایان سال ۹۷ کارت ملی هوشمند دریافت خواهند کرد. ما هفته آینده نیز ارائه کارت هوشمند ملی را برای ایرانیهای خارج از کشور در استانبول به صورت آزمایشی اجرا میکنیم و به تدریج با هماهنگی وزارت امور خارجه، در ۱۳۷ نمایندگی یا کنسولگری ایران در خارج از کشور سامانه ثبت احوال را مستقر خواهیم کرد.
رقمهایی که برای تعویض شناسنامه یا صدور کارت ملی هوشمند از مردم دریافت میشود کجا هزینه میشود؟
طبق مصوبه مجلس ۲۰ هزار تومان به عنوان مبلغ تعویض دریافت است که این مبلغ مستقیم به خزانه واریز میشود. ضمن این که حداکثر ۹ هزار تومان نیز از سوی دفاتر صدور کارت بابت عکس و فرم و دو هزار تومان در زمان تحویل کارت دریافت میشود که در مجموع ۳۱ هزار تومان است. دریافت مبلغ بالاتر تخلف محسوب میشود. البته به تازگی وزیر ارتباطات در فضای مجازی تاکید داشتند که برای پیش ثبت نام پست نباید از مردم پول بگیرند و باید سامانه اینترنتی فراهم شود تا شهروندان برای پیش ثبت نام هزینهای پرداخت نکنند که این موضوع اکنون محقق شده است.
کاربردهای کارت ملی هوشمند چیست؟
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *