برندینگ سوخت باعث رقابت میشود
وی درباره ادعای زیاندهی ۹۰ درصد جایگاهداران سوخت تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد جایگاه های کشور بیش از ۵۰۰ هزار لیتر در ماه فروش دارند که سودآوری خوبی هم به همراه دارد.
این در حالی است که کمتر از ۱۹ درصد جایگاه های توزیع سوخت کشور کمتر از ۱۵۰ هزار لیتر فروش دارند و به آنها کم فروش گفته می شود.
جایگاه هایی که بیش از ۵۰۰ هزار لیتر در ماه فروش دارند با احتساب ۵۲ تومان حق العمل هر لیتر و حق تبخیر، درآمدی بیش از ۲۳ میلیون لیتر تومان در ماه به خود اختصاص می دهند که البته سوددهی آنها بیش از این مقدار است.
این مقام مسوول در پاسخ به انتقاد از سرمایه گذاری های کلان برای جایگاه های سوخت ادامه داد: برخی معتقدند اگر سرمایه خود را در بانک می گذاشتند بیش از این درآمد داشتند، اما همین افراد نمی گویند که سرمایه آنها در جایگاه ها در سال های اخیر چند برابر شده است. در کجا چنین سرمایه گذاری با ارزش افزوده و ریسک پایین وجود دارد؟ به همین دلیل است که درخواست برای تأسیس جایگاه بسیار بالاست.
وی افزود: درآمد جایگاهداری مستمر، بدون خطرپذیری و بدون ریسک سرمایه گذاری است، بر همین اساس جایگاه هایی وجود دارد که ۵۰ سال است که مشغول فعالیت است و در واقع ۵۰ سال است که این سرمایه گذاری تضمین درآمد داشته است.
شیب درآمدی در جایگاهداری ملایم، اما تضمین شده است و به همین دلیل جایگاه هایی وجود دارد که نسل سوم افراد در آن کار می کنند چرا که سرمایه گذاری در این رشته بسیار مطمئن و سودآور و برای جامعه لازم است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شکل گیری شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت را باعث ایجاد رقابت در بازار دانست و تصریج کرد: چرا از شکل گیری رقابت در بازار نگرانیم اکنون در اصفهان یکی از شرکت ها درخواست کرده است که از ساعت ۱۲ شب به بعد برای جلب مشتری، با کاهش سود بنزین لیتری ۹۸۰ تومان به فروش برساند، به نظر شما این کار ایراد دارد؟ شکل گیری رقابت می تواند باعث تقویت برخی شرکت ها و خروج شرکت های ضعیف تر از بازار شود با این حال نرخ تکلیفی در شیوه نامه تشکیل این شرکت ها در نظر گرفته شده است.
موسوی خواه درباره مزیت های تشکیل شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت گفت: تلاش برای کسب رضایت مردم، هدفمند کردن عرضه خدمات مطلوب و ایجاد اشتغالزایی ازجمله مزیت های این طرح است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایشو پخش فرآورده های نفتی درباره ادعای بالا بودن میزان تبخیر بنزین تحویلی به جایگاه های سوخت توضیح داد: از این اظهارات متأسفم و نمی دانم چرا همکار عزیزمان بدون اطلاع علمی چنین مطالبی را بیان کرده اند، چرا که این مطالب جامعه علمی را متعجب می کند، به خصوص از کسی که عمری در این حوزه فعالیت کرده است.
در بنزین یورو ۴ آروماتیک بنزین که بخش سبک و فرار این فرآورده است، ۱۵ درصد در مقایسه با بنزین های معمولی کاهش یافته، پس میزان تبخیر آن نیز کاهش پیدا کرده است.
موسوی خواه به نظارت مستمر سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد بر بنزین اشاره کرد و درباره دمای بنزین تحویلی گفت: ۶۰ سال است که بنزین از طریق مخازن آهنی جا به جا می شود، اما این مخازن دارای شرایط ویژه است و امکان تبخیر و افزایش حرارت به این شکل وجود ندارد. از سوی دیگر بنزین یک فرآورده فرار است و به همین دلیل نفتکش ها و همه امکانات و انبارها ایمن می شوند تا میزان تبخیر تا حد امکان پایین بیاید.
این مقام مسوول با اشاره به بالا بودن تبخیر بنزین در تابستان در مقایسه با زمستان گفت: به خاطر همین تبخیرها بهای ۴۵ لیتر در هر ۱۰ هزار لیتر به جایگاهداران حق تبخیر پرداخت می کنیم که حق آنها ضایع نشود.
چرا که در نظر گرفتن این حق تبخیر علمی است و بر اساس یافته های علمی در نظر گرفته شده و این تحقیقات بر اساس هر چهار فصل به صورت علمی در نظر گرفته شده است.
قول می دهم نتایج تحقیقات جدید در دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه شریف، دانشگاه امیر کبیر یا رازی درباره میزان تبخیر هر چه باشد عمل کنم، با این شرط که اگر بر اساس تحقیقات جدید، میزان تبخیر در هر ۱۰ هزار لیتر کمتر از ۴۵ لیتر باشد جایگاهداران نیز بپذیرند.
وی اظهار داشت: درباره شکل گیری نوعی واسطه گری در بحث تشکیل شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت باید گفت در بسیاری از کشورهای جهان این فرایند در حال اجراست، ضمن آنکه اکنون در پالایشگاه های کرمانشاه، تبریز و شیراز خودشان شرکت زنجیزه ای تشکیل داده اند. گفتنی است به زودی پالایشگاه شیراز تولیدات خود را به مجاری توزیع تحت پوشش خود عرضه می کند و دیگر نیازی به انبارهای شرکت پخش نخواهد داشت و از این طریق می تواند هزینه ای توزیع را کاهش دهد.
منبع: صدا و سیما