زنی که کودک شش ماهه اش را خفه کرده ،مده آی زمانه ما است
به گزارش گروه فرهنگی ، مسعود رایگان چند سالی را در اروپا و کشور سوئد به بازیگری
پرداخته و در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت و تا به حال نمایش هایی نظیر دو مرد
در یک اتاق و قاتل بی رحم هسه کارلسون را روی صحنه اجرا کرده است و در
چند نمایش نیز به بازی پرداخته است. نام مسعود رایگان با فیلم خاموشی دریا
بر سر زبان ها افتاد اما با ایفای نقش دکتر فیلم سینمایی خیلی دور، خیلی
نزدیک او را به شهرت رساند، به طوری که جایزه جشن خانه سینما را برای بازی
در این فیلم از آن خود کرد. وی همچنین کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین
بازیگر نقش اول مرد در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر،برای بازی در
این فیلم شده است.در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم برلین منفی ۷ گردید. رایگان هنرپیشگی
را از کودکی و با پردهخوانی در کارهای پدرش آغاز کردهاست، بعدها در
سالهای ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ در فیلمی از مرتضی جزایری بازی کرد. در سالهای ۱۳۵۹ و
۱۳۶۰ با چند برنامه تلویزیونی همکاری کرد و سپس به سوئد رفت. وی علاوه بر
تحصیل در مدرسه فیلم سوئد با مراکز اینترنشنال کالجر، فرهنگ ملل و تئاتر
شهر، تئاتر ملی، تئاتر اوروبرد، تئاتر القبر همکاری کرد و برنامهای تحت
عنوان دستهای روشن برای شبکه ۲ تلویزیون سوئد کارگردانی کرد، همچنین در
فیلمی از سوزان اوستن کارگردان برادران آمادتوس، تحت عنوان زندگی خطرناک
بازی کرد و همچنین در چهار مجموعه تلویزیونی در سوئد نقش آفرینی کرد.برلین
منفی ۷ ،بوسیدن روی ماه ،جرم ،گلچهره ،پرسه در مه ،زیر آب ،دوزخ، برزخ،
بهشت ،سنتوری ،شمسالعماره، مدار صفر درجه، خستهدلان کارهای شاخصص این
بازیگر توانمند هستند که با بزرگانی نظیر مسعود کیمیایی ،داریوش مهرجویی و
حسن فتحی کار کرده است. رایگان این روزها نمایش فرشته مرگ را در تالار حافظ
روی صحنه آورده است. نمایشنامه فرشته مرگ برگرفته از مونولوگهای فرشته
مرگ نوشته عادل حکیم و خانم ام نوشته میاتورن کویست است که توسط مسعود
رایگان ترجمه و بازنویسی شده است.این نمایش با بازی نسیم ادبی و توماج دانش
بهزادی درحال اجرا است. این نمایش به مدت 75 دقیقه و در فضایی متفاوت
روایت میشود. رویا تیموریان در این نمایش به عنوان مشاور کارگردان حضور
دارد. تمرینهای این نمایش از یک ماه پیش آغاز شده و محمد نفری کار ساخت و
نصب دکور عظیم نمایش رابرعهده داشته است . آیدین الفت طراحی و مهندسی صدا
این نمایش را عهدهدار است و کیوان معتمدی نیز طراحی نور را انجام خواهد
داد. سایرعوامل این نمایش عبارتاند از؛ مشاور کارگردان: رویا تیموریان،
مجری طرح: محرم براتی، صداگذاری:علیرضا علویان، موسیقی:آیدین الفت، طراحی
نور و نورپردازی:کیوان معتمدی و روابط عمومی و تبلیغات فضایی مجازی:امیر
قالیچی، مشاور رسانهای:مریم رودبارانی.
آیا بر اساس شرایط روزاجتماعی ایران و جهان به سراغ انتخاب متن هایی برای اجرا می روید؟
ترجیح می دهم متن هایی را برای اجرا انتخاب کنم که ترجمه هایش را خودم انجام داده باشم. متن هایی که معمولا ارژینال هستند و در ایران تا به حال کار نشده است.علاقه ای ندارم متن هایی را روی صحنه ببرم که قبلا اجرا شده اند. کارم این است که نویسندگانی که در اسکاندیناوی حضور دارند به مخاطبان ایرانی معرفی کنم. درایران کسی هنینگ مانکل نویسنده نمایش قاتل بی رحم هسه کارلسون را نمی شناخت. اما با اجرای نمایشش در ایران شناخته شد. خیلی ها بعد از این اجرا رفتند به سراغ دیگر آثارش و متوجه شدند عجب نویسنده اعجوبه ای است. آلان هم مشغول ترجمه دوکتاب ( شمال شرقی و آرما ایرما) هستم. مسئله ام معرفی این نویسندگان شاخص اما کمتر شناخته شده در ایران است.
در نمایش قاتل بی رحم هسه کارسون و همین نمایش فرشته مرگ شاهد تم واحد وجود خشونت درونی آدم ها که ناگهان بروز و ظهور پیدا می کند هستیم؟
ما نمی توانیم نسبت به اتفاقاتی که در اطراف و پیرامونمان و سایر نقاط دنیا رخ می دهد بی تفاوت باشیم.شما را ارجاع می دهم به اتفاقی دهشتناک و تلخی که چهارسال قبل در سوریه رخ داد و یک شبه نظامی جبهه النصره جلوی دوربین ها با شقاوت تمام قلب یک سرباز سوری را از قلبش درآورد و من گفتم باید فاتحه بشریت را خواند. اصلا معلوم نیست در این دنیای به ظاهر متمدن چه می گذرد. سیاستمداران و دولتمردان در عرصه جهانی در مقابل این خشونت های کور چه کاری انجام داده اند. دوست دارم در نمایشم هشدار بدهم که این خشونت ها چه عواقبی دارند.
شما در نمایش فرشته مرگ یک هشدار جدی در جهت نابودی بشریت به مخاطب ارائه می کنید؟
نمی توانم به عنوان یک انسان و یا یک هنرمند نسبت به این اتفاقات بی تفاوت باشم وساده از کنارش عبور کنم. وقتی که یک بخشش صورت می گیرد حلقه انتقام شکسته می شود . چند روز پیش درخبرها خواندم که مادری نوزاد شش ماهه اش را که مدام ناآرامی می کرد با دستهایش خفه می کند. وقتی از او پرسش می کنند که چرا این کار را انجام داده است. پاسخ می دهد که این ناآرامی و گریه بچه روح و روان من را برهم می ریخت. به نظرم این زن مده آی زمانه ما است.
در نمایش شما ارجاعات فرامتنی هم مثل قضیه زنی که کودکش را در دریاچه غرق می کند هم وجود دارد؟
نظر خانم میاتورن کویست این است که زن نمایش یک مده آی مهاجر است که می تواند متعلق به هرجای این جهان باشد.و یکی از معضلات جهان امروز همین بحث مهاجرت است.
ریشه و علت اصلی اغلب این مهاجرتها در دو سه ساله اخیر بروز جنگ و ناآرامی است؟
بله وجود این جنگهای خانمانسوز مردم را از موطنشان دور کرده است.
به نظر می رسد این مهاجرت ها باعث شده نسل نویسندگانی نظیر عادل حکیم در اروپا و امریکا بروز و ظهور پیدا کنند؟
بله ، همینطور است. در زمان جنگ جهانی دوم مکاتب ادبی زیادی به وجود آمد و منشا اثر به وجود آمدن جریانات نوی ادبی شد. در سینما هم نئورالیسم ها کارشان را شروع کردند . هرچقدر در باره جنگ مثل جنگ نابرابر و تحمیلی علیه خودمان درباره اش صحبت کنیم. بازهم نتوانسته ایم به طور کامل حق مطلب را ادا کرده باشیم. البته معتقدم دراین حوزه نتوانسته ایم منشا اثر بشویم و مکتب ادبی از این دوران هشت سال جنگ در درونش زاده نشد.
آیا در نمایش فرشته مرگ تماشاگر در حکم قاضی قرار داده اید؟
بله ، حتی بازیگران نمایش از تماشاگر را در بخشش و یا عدم بخشش سوال می کنند. من معتقدم نیاید تماشاگر با اتمام نمایش آن را رها کند. بلکه باید تا منزل با آن همراه باشد و به آن فکر کند.اثری می تواند ماندگار باشد که مخاطب با شخصیت هایش درگیر وهمراه باشد.
انتهای پیام/