صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جزئیات سن هواپیماهایی که ایرباس به ایران می فروشد

۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۲۷۳۰۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
در هفته‌های گذشته سخنان وزیر راه و شهر سازی درباره خرید هواپیماهای جدید، واکنش‌های بسیاری مبنی بر نو و یا دست دوم بودن آنها را برانگیخت.
به گزارش گروه اقتصادی ، در هفته‌های گذشته وزیر راه و شهر سازی درباره خرید هواپیماهای جدید توسط کشور اظهار کرد: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست اول تامین کننده هواپیما داشته‌ایم.

وی در این باره افزود: در دو بخش بحث کرده‌ایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه درگام نخست برای ۱۱۴ فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

آخوندی در این مصاحبه ذکر نکرد که این هواپیما‌ها نو هست یا طبق روالی که برخی شرکت‌ها در پیش گرفتند، بازهم شاهد ورود هواپیماهای با سن بالا به ناوگان هوایی کشور خواهیم بود و همین مساله باعث شد تا گمانه زنی‌ها درباره این هواپیما‌ها آغاز شود و برخی رسانه‌ها اعلام کردند که هواپیماهایی که در آینده وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) می‌شوند، نو نیستند.

حتی در برخی رسانه‌ها مطالبی مبنی بر اینکه ایرباس قصد دارد تا هواپیماهای دست دوم را به ایران ایر بدهد، نیز منتشر شد و مشخص نیست چرا این رسانه‌ها در زمینه هواپیماهای دست دومی که از ابتدای سال ۹۴ وارد ناوگان هوایی کشور شدند؛ سکوت کردند.

حتی رسانه‌ها در برابر خرید هواپیماهای دست دوم در سال جاری که با شبکه حمل و نقل هوایی کشور نیز سازگاری نداشتند و برای مسیرهای بین قاره‌ای بکار می‌روند و هزینه مصرف سوخت و نگهداری آن‌ها بسیار بالاست، سکوت کردند و هزینه‌ای که خرید این هواپیما‌ها به کشور تحمیل شد از نگاه رسانه‌ها دور ماند و خبر ورود هواپیماهای با سن بالای ۱۵ سال به ناوگان هوایی کشور نیز چندان رسانه‌ای نشد.

تمام هواپیماهایی که ایرباس به ایران می‌فروشد، نو هستند

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نهایتا در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ در پاسخ به گفت: هواپیماهایی که از ایرباس تحویل خواهیم گرفت، نو خواهند بود و به شایعات در باره خرید هواپیماهای دست دوم از ایرباس خاتمه داد.

اگرچه این گفته وزیر راه و شهرسازی نیز دوباره مورد تحلیل برخی رسانه‌ها قرار گرفت و دوباره بحث دست دوم بودن این هواپیما در تیتر سایت‌های خبری قرار گرفت.

تعداد انگشت شماری از ۱۱۴ فروند ایرباس، دست دوم هستند

اما یک منبع آگاه (نام منبع نزد میزان محفوظ است) به خبرنگار اقتصادی میزان گفت: فقط تعداد انگشت شماری از این هواپیما‌ها نو نیستند و به جهت تسریع بازسازی ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط ایرباس برای ورود به ایران پیشنهاد شده‌اند که البته این امر تاکنون توسط مسئولان ایرانی پذیرفته نشده است.

ورود هواپیماهای جدید به کشور در سال جاری میلادی

این منبع آگاه افزود: طبق دستور وزیر محترم راه و شهرسازی، خرید هواپیما زیر نظر این وزارتخانه انجام می‌شود و برنامه زمانی برای دریافت هواپیماهای نو از ایرباس نیز تعیین شده و بر این اساس تا پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماهای ایرباس جدید وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهند شد.

این منبع آگاه درباره شبهه زمان بر بودن تحویل هواپیما به ایران به جهت سفارشات زیاد ایرباس، اظهار کرد: هواپیماهایی که در سال جاری میلادی به ایران تحویل داده می‌شوند، از جمله هواپیماهایی هستند که سفارش دهنده‌های قبلی، بنا به دلایلی نتوانسته‌اند آن‌ها را تحویل بگیرند.

وی گفت: در آینده ای نزدیک نیز سفارش‌های رسمی ایران به ایرباس، وارد ناوگان هوایی کشور خواهند شد.

لزوم توقف صدور مجوز پرواز برای هواپیماهای دست دوم


در هفته اخیر اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ به عنوان نقطه عطف حمل و نقل هوایی کشور در ۴۰ سال گذشته برگزار شد، شرکت‌های صاحب نام هوانوردی از اقصی نقاط جهان نیز در این اجلاس شرکت کردند، اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه شد حضور پررنگ برخی افراد برای فروش هواپیماهای دست دوم به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در حاشیه این اجلاس بود و شنیده‌ها حاکی از آن است که هواپیماهای پیشنهاد شده توسط این افراد نیز سن بالای ۱۵ سال دارند و نه تنها به بهبود وضعیت ناوگان هوایی کشور کمک نمی‌کنند؛ بلکه باعث باعث بالا رفتن سن ناوگان هوایی کشور نیز می‌شوند.

اما مطلب مهم‌تر اینکه مشخص نیست چرا سازمان هواپیمایی کشور همچنان برای هواپیماهای دست دوم مجوز ورود صادر می‌کند؛ البته گفته شده که هواپیماهای دست دومی که به تازگی وارد کشور شدند در دوران تحریم‌ها خریداری شدند، با این همه حالا که شرایط خرید مستقیم هواپیما با قیمت مناسب‌تر و صرفه اقتصادی بیشتر از شرکت‌های سازنده هواپیما فراهم شده، لازم است تا سازمان هواپیمایی کشوری نیز صدور مجوز ورود برای هواپیماهای دست دوم را متوقف کند تا دست واسطه‌های واردات هواپیمای دست دوم به کشور کوتاه شود و مردم نیز بتوانند از هواپیماهای جدید استفاده کنند.

البته این امر مسلتزم آن‌ها است که منابع مالی نیز به جای تامین هزینه‌های خرید هواپیمای دست دوم فرسوده، از تامین هزینه‌های خرید و واردات هواپیماهای دست اول پشتیبانی کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *