پیروزی تفکر ایران و روسیه مقابل ائتلاف ضد سوریه

14:11 - 19 آبان 1394
کد خبر: ۹۶۹۵۶
خبرگزاری میزان - روسیه خوب می داند در سوریه چه می خواهد، همانطور که غرب و کشورهای عربی منطقه خواهان برکناری اسد از ریاست جمهوری هستند، روسیه هم خواهان ماندن اسد در قدرت است.
به گزارش گروه بین الملل ائتلاف غربی عربی علیه سوریه می داند که سرنگونی بشار اسد برای آنها پیروزی بزرگی را رقم خواهد زد و در مقابل پابرجا ماندن اسد به عنوان رئیس جمهوری قانونی سوریه برای دوستان این کشور پیروزی شیرینی خواهد بود که شکست سنگین دشمنان سوریه را به همراه خواهد داشت.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که حمایت روسیه از سوریه حمایت از بشار اسد نیست اما از این نکته غافل هستند که سوریه در شرایط کنونی با اسد معنا پیدا می کند. اگر روسیه خود را پس از گذشت 5 سال از آغاز بحران سوریه وارد ماجرا کرده متوجه شده که با رفتن اسد، نه تنها قدرت منطقه ای آمریکا افزایش می یابد بلکه جایگاه روسیه تضعیف می شود.

برای همین است که حتی در نشست وین درباره سوریه بحثی بر سر کنار رفتن بشار اسد از قدرت به میان نیامد و بر اساس موضع تازه روسیه در باره سوریه که از سوی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آستانه برگزاری نشست وین 2 که با یک روز تأخیر شنبه آینده برگزار می شود،  از پافشاری در مذاکرات صلح سوریه برای برکناری بشار اسد از قدرت انتقاد کرد. او گفت بیش از هر چیز باید بر تعیین نماینده اپوزیسیون سوریه و تشخیص گروه‌های افراطی تمرکز وجود داشته باشد.

در نشست پیشین وین که با حضور  روسیه، آمریکا جمهوری اسلامی ایران ، عربستان و چند کشور دیگر حضور داشتند٬ به طور رسمی به موضوع برکناری اسد پرداخته نشد.

جنس حمایت روسیه از سوریه و بشار اسد با جنس حمایت ایران از او شاید تفاوت داشته باشد اما نتیجه این حمایت ها یکی است. ماندن اسد در ریاست جمهوری سوریه و شکست دشمنان این کشور.

نتیجه این اتفاق برای آمریکا و حامیان منطقه ای او افول جایگاه سیاسی در منطقه و تغییر موازنه نظامی در سوریه و غرب آسیا خواهد شد. همچنین قدرت چانه زنی ایران و روسیه را با طرف های مقابل افزایش خواهد داد.

ضمن این که باعث خواهد شد دهان برخی کشورهای مرتجع عربی منطقه که علیه جمهوری اسلامی ایران فضا سازی منفی می کنند بسته شود. سردمدار این کشورها، رژیم آل سعود است که علیرغم رایزنی هایی که با روسیه کرده نتوانسته است حتی با پول های هنگف نفتی، سران این کشور را راضی به قطع حمایت های خود از سوریه و بشار اسد کند.

هر آنچه که اکنون به عنوان معامله بر سر سوریه میان روسیه و آمریکا مطرح می شود، خبرسازی های رسانه های غربی است. روس ها متوجه شده اند که در صورت معامله بر سر سوریه طرف شکست خورده میدان خواهند بود. ضمن این که راضی کردن جمهوری اسلامی ایران در معامله بر سر سوریه اگر غیر ممکن و محال نباشد، بسیار دشوار خواهد بود و این را روسیه به خوبی می داند.

دشمنان غربی عربی سوریه اکنون باید درک کرده باشند که اگر قرار بود روسیه بشار اسد و سوریه را با آنها معامله کند،  سفر بشار به مسکو را تدارک نمی دید و بر روی این سفر و مذاکراتی که میان دو رئیس جمهوری انجام شده است مانور خبری نمی داد.

این سفر به گونه ای انجام شد که منابع اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و دیگر کشورهای غربی متوجه آن نشدند و تنها هنگامی با خبر شدند که سفر بشار به روسیه از سوی مسکو رسانه ای شد.

هم ایران و هم روسیه به خوبی می دانند که اکنون اصرارها و فشارهای آمریکا برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت برای چیست و همینطور آمریکایی ها و دیگر دشمنان سوریه درک کرده اند حمایت های ایران و روسیه از سر چیست.

اما تحولات میدانی این کشور پیروزی تفکر ایران و روسیه برای باقی ماندن اسد را نوید می دهد. این پیروزی، سلسله پیروزی های دیگر را در عراق، یمن و ... در پی خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *