نحوه انتخاب معتمدان حوزه های انتخابیه در جریان انتخابات مجلس به کمیسیون شوراها ارجاع شد

10:56 - 04 آبان 1394
کد خبر: ۹۱۴۱۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان-نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس،‌ نحوه انتخاب معتمدان حوزه های انتخابیه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع دادند.
به گزارش گروه سیاسی میزان، نمایندگان مردم در نشست علنی امروز (دوشنبه 4 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با 124 رأی موافق،‌ 20 رأی مخالف  و 4 رأی ممتنع از مجموعه 208 نماینده حاضر در صحن علنی با ارجاع ماده 8 این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور موافقت کردند.

محمد دهقان در پیشنهاد خود نسبت به اصلاح ماده 8 گفت: در این ماده پیشنهاد شده است فرصت هیأت نظارت شورای نگهبان از یک هفته ارتقا پیدا کند که حقوق داوطلبان تضییع نشده و حیثیت شورای نگهبان نیز خدشه دار نشود.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما قصد داریم فرصتی به شورای نگهبان بدهیم تا نظرات داوطلبان درخصوص رد صلاحیت‌شان را استماع کند.

علی لاریجانی در پاسخ به دهقان با بیان اینکه این موضوع دو نکته مثبت و منفی دارد، عنوان کرد: از این لحاظ که فرصتی به شورای نگهبان داده می شود تا نظرات داوطلبانی که مورد رد صلاحیت قرار گرفته اند استماع کند مورد خوبی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اما از این لحاظ که مهلت 3 ماهه آن منوط به ماده ای شده است که رأی نیاورد،‌ بهتر است این ماده به کمیسیون مربوطه ارجاع شود تا بعد از بررسی های بیششتر درباره آن تصمیم گیری کنیم.

در ادامه جلسه ماده 9 این طرح نیز به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 139 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

ماده 9 این طرح، ماده 34 قانون انتخابات مجلس را اینگونه اصلاح می کند عبارت "فرماندار یا بخشدار حوزه انتخابیه" به عبارت "، یا دادستان" افزوده می شود و عبارت "مقام اجرایی مافوق" به عبارت "مقامات اجرایی مافوق آنها" اصلاح می شود.

همچنین بند ب این ماده می گوید در تبصره (2) ماده عبارت "یا دادستان" قبل از عبارت "و یا رئیس ثبت احوال" اضافه می شود.

در ماده 34 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است:

اعضای هیأت اجرایی پس از پذیرفتن عضویت،‌ ملزم به شرکت در جلسات و امضای صورت جلسات و اعتبارنامه منتخبین و انجام سایر وظایف قانونی می‌باشند.

تبصره 1 این ماده با رای مثبت نمایندگان به شکل زیر تغییر کرد:

در صورت عدم شرکت فرماندار یا بخشدار حوزه انتخابیه یا دادستان و رئیس ثبت احوال در جلسات، ‌هیأت اجرایی موظف است مراتب را طی صورتجلسه ای به مقام اجرایی مافوق آنها اعلام داشته و کسب تکلیف نماید.

همچنین تبصره 2 این ماده نیز به این شکل اصلاح شد:

در صورت غیبت فرماندار یا بخشدار یا دادستان و یا رئیس ثبت احوال حوزه انتخابیه و یا بروز هر نوع اختلاف در هیأت اجرایی که منجر به توقف انتخابات شود،‌ هیات نظارت موظف است مراتب را به فوریت به هیأت نظارت مافوق گزارش دهد.

در تبصره 3 این ماده آمده است:

هیات اجرایی موظف است در صورت جلسات و گزارش کار خود موارد غیبت اعضا را با ذکر علت غیبت به وزارت کشور اعلام دارد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *