صلح و سازش 37 درصدی پرونده‌های شورای حل اختلاف

13:42 - 03 آبان 1394
کد خبر: ۹۱۰۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - شیبانی گفت: 37 درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف استان قزوین منجر به سازش شده است.
به گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، بیژن شیبانی رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین در نشست خبری که در دفتر شورای حل اختلاف استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بیش از یک دهه از تشکیل نهاد شورای حل اختلاف گذشته است و با توجه به فلسفه تشکیل این نهاد، شورای حل اختلاف استان قزوین توانسته عملکرد مناسب و رو به رشدی را از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: 201 شعبه شورای حل اختلاف در سطح استان قزوین وجود دارد که 112 مورد از این شعبه‌ها در سطح استان و 89 شعبه در مناطق مختلف روستایی در حال فعالیت است.

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین اضافه کرد:‌ مجموع کارکنان شورای حل اختلاف 962 نفر است که اعضا و دبیرهای این شورا را شامل می‌شود؛ علاوه بر این 41 تن از قضات قزوین با شورای حل اختلاف همکاری دارند.

شیبانی عنوان کرد: در سال گذشته 68 هزار و 166 پرونده وارد شورای حل اختلاف شده و در 41 درصد موارد سازش صورت گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه 35 هزار و 210 پرونده در 6 ماه نخست سال جاری وارد شورای حل اختلاف شده است، تصریح کرد: در این مدت 34 هزار و 500 پرونده مختومه شده که از مجموع پرونده‌های مختومه شده، تعداد 6 هزار و 190 پرونده از باب مصالحه حقوقی پیگیری شد.

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین اضافه کرد: علاوه بر موارد یاد شده، 15 هزار و 460 مورد حکم حقوقی، هزار و 254 مصالحه کیفری، 11 هزار و 39 فقره حکم کیفری و 522 فقره پرونده به دادگستری استان قزوین ارجاع داده شده است که 37 درصد این پرونده‌ها منجر به سازش شد.

شیبانی در خصوص عملکرد و عرصه‌های گوناگون شورای حل اختلاف اظهار کرد: این شورا در چهار واحد آموزشی، بازرسی و نظارت و پیگیری، واحد آمار و انفورماتیک و واحد مالی و پشتیبانی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال 93 حدود یک هزار و 700 دوره آموزشی در سطح استان قزوین برگزار شده است که این روند آموزشی در سال جاری نیز با برنامه‌ریزی‌های منظم و دوره‌ای مورد توجه مسئولان قرار گرفته و در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری نیز ادامه می‌یابد.

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاری 624 پرونده در این استان مورد بازرسی قرار گرفته است که در زمینه بازرسی‌های آموزشی در سال گذشته از 31 استان در سطح کشور شورای حل اختلاف قزوین رتبه دوم را به دست آورده است.

شیبانی اضافه کرد: این شورا با بهره‌مندی از سیستمcms توانسته کارآمدی بهتری نسبت به گذشته داشته باشد و در زمینه رسیدگی بیشتر پرونده‌ها به صورت میانگین در یک هفته به مصالحه برسد.

این مسئول یادآور شد: یک شعبه ویژه حل اختلاف برگرفته از 17 نفر از خیران و مسئولان استانی تشکیل شده است که در این شعبه پرونده‌های قتل عمد را به حل و سازش دعوت می‌کند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *