آمریکا نیاز دارد به نقش آفرینی ایران در حل مساله "افغانستان" فکر کند

5:00 - 30 مهر 1394
کد خبر: ۹۰۰۸۱
خبرگزاری میزان - سفیر سابق پاکستان در افغانستان معتقد است که در شرایط جدید بعد از توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهان، این کشور از ظرفیت بالایی برای کمک به حل مسایل منطقه برخوردار است و در صورتی که آمریکا به دنبال حل واقعی مساله افغانستان و کمک به استقرار صلح و ثبات در این کشور است، باید به نقش آفرینی ایران فکر کند.
آمریکا نیاز دارد به نقش آفرینی ایران در حل مساله به گزارش به نقل از ایرنا ، "رستم شاه مهمند"روز چهارشنبه در گفت و گو گفت: اکنون که ایران از جایگاه و پتانسیل بالاتری برای نقش آفرینی در تحولات و معادلات منطقه و کمک به حل مسایل و بحران ها برخوردار است و تمایل دارد در این زمینه ها مشارکت و نقش آفرینی کند، بهتر است آمریکا از این ظرفیت برای کمک به حل مسایل و مشکلات ایجاد شده برای افغانستان در طول سال های گذشته استفاده کند.

این دیپلمات پاکستانی اظهار داشت: ایران به عنوان همسایه افغانستان که مرزهای مشترک طولانی با این کشور دارد و نیز تعداد زیادی از آوارگان افغان را در خود جای داده است، حق دارد که به عنوان یکی از ذی نفعان صلح و ثبات در افغانستان و از بازیگران موثر برای کمک به تحقق این مهم، پا به عرصه بگذارد. بدون تردید نقش ایران در کمک به صلح و ثبات افغانستان بسیار موثر و مفید خواهد بود.

رستم شاه مهمند همچنین به نقش چین برای کمک به صلح افغانستان اشاره کرد و گفت که ایران و چین هر دو باید نقشی فعال در این زمینه ایفا کنند.

وی در خصوص اظهارنظر برخی مقامات عالی پاکستان مبنی بر اینکه در آینده نزدیک پیشرفت های خوبی در روند مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و کابل رخ خواهد داد، گفت: واقعا معلوم نیست این مذاکرات که طی سه ماه اخیر معلق بوده و فقط یک دور آن برگزار شده است، چه زمان دو باره از سرگرفته خواهد شد اما اعتقاد دارم این مذاکرات دیر یا زود، باید از سر گرفته شود و چاره ای جز این برای بهبود صلح در افغانستان نیست.

سفیر سابق پاکستان در افغانستان گفت: طالبان برای از سرگرفتن مذاکرات صلح با دولت کابل سخت تحت فشار است، دولت های پاکستان و افغانستان درخصوص موضوع مذاکرات صلح در تماس مکرر هستند و آمریکا و چین هم بنا به دلایل متعدد درتلاش برای از سرگرفته شدن این مذاکرات هستند. با توجه به این شرایط، شاید بتوان نتیجه گرفت که روند مذاکرات صلح افغانستان ممکن است به زودی آغاز شود.

این دیپلمات پاکستان با اشاره به اینکه دور اول مذاکرات طالبان و دولت افغانستان که در تابستان امسال به میزبانی پاکستان، تحت کنترل و هدایت ملا اختر منصور رهبر کنونی طالبان انجام شد، گفت: ملا اختر منصور هنوز هم به ادامه مذاکرات علاقمند است اما شرطی که او اخیرا برای از سرگیری این مذاکرات تعیین کرده و گفته است تا زمان حضور بیگانگان در افغانستان، مذاکره ای صورت نخواهد گرفت، با رفتار و رویکرد وی در گذشته در تناقض است زیرا زمانی که دور نخست مذاکرات انجام شد، چنین پیش شرطی مطرح نبود و آن زمان هم نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشتند.

این دیپلمات پاکستانی درخصوص سفر جاری نواز شریف نخست وزیر کشورش به آمریکا برای دیدار با باراک اوباما هم گفت: نباید انتظارهای زیادی از این سفر داشت. این سفر، یک سفر عادی برای انجام دیدار دوجانبه است. پاکستان و آمریکا بطور مداوم از طریق کانال های مختلف با هم در ارتباط هستند و این سفر چیز تازه ای برای پاکستان نخواهد داشت.

وی گفت که در جریان سفر نواز شریف به آمریکا، موضوع افغانستان و مذاکرات صلح طالبان یکی از مهم ترین موضوع هایی است که میان هیات پاکستانی و مقامات آمریکایی درباره آن گفت و گو خواهد شد و البته به نظر می رسد با توجه به مطرح شد مساله هسته ای پاکستان در روزهای اخیر و منتشر شدن برخی گزارش ها مبنی بر تلاش آمریکا برای کاستن از توان هسته ای نظامی پاکستان، این موضوع ممکن است دیگر برنامه های نواز شریف در سفر به واشنگتن را تحت الشعاع قرار دهد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *