بعد از 4 ساعت بحث مفصل در صحن علنی برجام رأی آورد/قابل قبول نبود که فقط یک کمیسیون درباره برجام تصمیم بگیرد
خبرگزاری میزان-رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از 4 ساعت بحث مفصل در صحن علنی برجام رأی آورد گفت: قابل قبول نبود که فقط یک کمیسیون درباره برجام تصمیم بگیرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی میزان،
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم نکوداشت فعالان عرصه امر به
معروف و نهی از منکر که امروز (یکشنبه 26 مهرماه) در برج میلاد تهران
برگزار شد درباره روند بررسی برجام در مجلس گفت: حدود 3 سال است برجام در
رأس امور کشور قرار دارد که یک سال این مذاکرات در دولت قبل و 2سال آن در
دولت فعلی برگزار شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تصویب برجام در مجلس امری فوری و آنی نبود گفت: در این زمینه مسیری طی شد و شورای عالی امنیت ملی نیز درگیر آن بود که در نهایت توافقی به این شکل انجام شد که در خصوص آن نظرات متفاوتی وجود داشت.
وی در خصوص نظر اول گفت: برخی معتقد بودند سند تصویب شده به ضرر نظام است و باید رد شود، برخی دیگر معتقد بودند این سند باید تماما اجرا شود در حالی که نظر سوم این بود که باید چارچوبی برای تعیین تکالیف و شروط اجرایی در کنار آن باشد که این نظر قوی تر بود.
لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: در نهایت نظر آخر در مجامع مختلف مثل شورای عالی امنیت ملی نکته به نکته بررسی شد که در نهایت دبیرخانه نیز موافق بود، البته عده ای می گفتند این موضوع باید در دبیرخانه تعیین تکلیف شود که ما گفتیم باید در مجلس بررسی شود و من این موضوع را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کردم و در نهایت مقام معظم رهبری نیز به صورت علنی اعلام کردند مجلس در این امر کنار گذاشته نشود.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه تصمیم مجلس صرفا نباید به صورت گزارشی از یک کمیسیون در این زمینه می بود گفت: از آنجایی که کمیسیون ویژه تعیین تکلیفی در خصوص برجام نداشت باید قانونی تصویب می شد که برجام در چارچوبی اجرا شود لذا زمان تدوین گزارش درکمیسیون به صورت همزمان طرحی را ارائه دادیم تا مجلس منفعل نباشد چرا که از طرفی تا 26 مهرماه فرصتی نبود طرح تمهیدات قانونگذاری شد چون موضوع برجام امری سرنوشت ساز برای کشور بود.
وی ادامه داد: پیش از این نیز 4 قانون هسته ای در مجلس داشتیم که بدون هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نبود چنانچه زمانی که من دبیر این دبیرخانه بودم قانونی در مجلس می خواست تصویب شود که در موضوع کلان بود لذا با ما هماهنگ شد پس در خصوص مسائل کلان باید با دستگاه های امنیتی هماهنگی صورت گیرد از طرفی این طرح در عرض 15 دقیقه بررسی نشد چنانچه در گذشته قطعنامه شورای امنیت نیز در 10 دقیقه تصویب شد در حالی که 2 ماه روی آن تفکر شده بود.
لاریجانی در ادامه با اشاره به این مطلب که هماهنگی ها در خصوص طرح مجلس در خصوص برجام دو وجه داشت اذعان کرد: فراکسیون ها و کمیسیون های مختلفی در مجلس وجود دارند که در خصوص این مسئله کلان باید نظر آنها جلب شود از این رو هماهنگی هایی در خارج از مجلس وجود داشت که این هماهنگی ها به معنای دستور نیست و مثل مشورت پدرانه است تا مجلس بتواند به خوبی در این قضیه تصمیم گیری کند لذا هماهنگی تام در سطح کلان انجام شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در ادامه در داخل مجلس از هر فراکسیون 3 نفر جلساتی برگزار کردند و توافقی صورت گرفت که در جلسه آخر نیز من حضور داشتم از این رو از ابتدا تا انتها نظرات را بیان کرده و حتی متن ماده واحده نهایی با نظر آنها تغییراتی داده شد همچنین آنها گفتند گزارش کمیسیون ویژه برجام باید قبل از ارائه طرح ارائه شود که ما قبول کردیم لذا وفای به عهد کردیم و قرار شد وفاق داشته باشیم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس باید زنده بوده و روحیه داشته باشد گفت: در این راستا نباید برخی از ادبیات موجب سوء استفاده می شد در آخر بعد از 4 ساعت بحث مفصل در صحن علنی، ماده واحده طرح برجام رأی آورد که حتی بعد از آن برخی آقایان که می گفتند این طرح باید حتما در مجلس تصویب شود نظرشان عوض شد و گفتند چرا مجلس باید درباره آن تصمیم گیری کند که اگر من نام آنها را ببرم تعجب می کنید لذا این نظر عین بی خیالی بود که ما بر آن نبودیم و نظر عده ای دیگر را قبول داشتیم که قانونی بگذاریم تا برجام در قالب چارچوبی رأی آورد.
لاریجانی ادامه داد: بعد از آن نیز جلسات متعددی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور تشکیل شد و در جلسات فراکسیون ها برای هماهنگی 4 اصلاحیه هم دادند که کلیت نظام پشت این قانون باشد.
رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: بر همین اساس صبح روز سه شنبه پیشنهادات در جریان بررسی برجام ارائه شد که رأی آورد و از قبل قرار بود این کار صورت بگیرد و قرار نبود نظر افراد در خصوص این طرح تغییر کند از این رو بنده تلاش کردم در کشور اختلاف نشود و برای حمایت وفاق به وجود بیاید اما نکته این است که برخی قانون را درست نخواندند چرا که ما نگفتیم برجام را آنگونه که طرف مذاکره کننده گفته است تأیید کردیم و عینا باید اجرا شود بلکه گفتیم در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی باشد که در نهایت مصوبات این شورا به تأیید رهبری می رسد.
وی همچنین تصریح کرد: اقدامات این طرح می تواند به صورت داوطلبانه در چارچوب برخی تکالیف انجام شود اول اینکه در خصوص تعهدات طرف غربی نسبت به لغو تحریم ها احساس خطر می شد که ممکن است لغو نشده و یا به بهانه هایی احیا شود که در این صورت برجام باید متوقف شود و کارخانه 190 هزار سو غنی سازی ظرف 2 سال ساخته شود، از طرفی ممکن است به بهانه هایی جمهوری اسلامی ایران تهدید به حمله نظامی شود که در جریان آن نیز برجام باید متوقف شود از این رو زبان تهدید آمیز آنها حذف خواهد شد ضمن اینکه بازرسی باید تابع مقررات بین المللی باشد و مراکز نظامی و اسرار ملی مطلقا حق بازرسی ندارند مگر با اجازه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که آن نیز در نهایت با اجازه رهبری خواهد بود.
لاریجانی همچنین به بخش دیگری از این قانون اشاره کرد و گفت: اگر آژانس اسرار ایران را افشا کرده و در خصوص حفظ آن بی احتیاطی کند سطح همکاری ایران با آژانس کاهش خواهد یافت، همچنین دلمشغولی هایی راجع به محدودیت های موشکی وجود داشت که ماده ای در این قانون آوردیم که براساس آن دولت و نیروهای مسلح موظفند بنیه دفاعی کشور را در زمینه های هوایی و دفاعی تقویت کرده و هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص نمی پذیریم چنانچه تست موشکی اخیرا داشتیم که حرف های بی ربط در این خصوص را استماع نمی کنیم.
رئیس مجلس نهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص عدم نفوذ دشمن به درون گفت: در این خصوص شورای عالی امنیت ملی جلوی این نفوذ را خواهد گرفت.
وی در ادامه به ضروریات اقتصاد مقاومتی در قانون برجام اشاره کرد و گفت: منابعی که آزاد می شود باید باعث رونق تولید شود که در این خصوص چفت و بست های محکمی را در مقابل لرزش های احتمالی برجام ایجاد کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه من هیچگونه نفع شخصی از این موضوع نمی برم خاطرنشان کرد: نگرانی هایی برای وضعیت اقتصادی کشور و صیانت از هسته ای وجود دارد که براساس وظیفه هماهنگی ها را صورت دادیم و این وسط تنها برخی افراد بودند که به تعهدات خود درا ین خصوص عمل نکردند
لاریجانی برخی فرایض را به عنوان یک واقعیت از اسلام دانست و گفت: متاسفانه برخی از اینها در کشاکش مسائل بومی و فرهنگ های مختلف مورد غفلت واقع شده و غباری روی آنها می نشیند که در این راستا فرهنگ فردگرایی غربی باعث شده است فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر که از اجتماعی صیانت می کند فراموش شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص عملکرد حجت السلام قرائتی برای بحث ترویج نماز گفت: ایشان شگرد خاص خود را در مسائل اجتماعی داشت که در نهایت موفق هم شد لذا برخی مسائل که جنبه رکنی دارد باید در فضاسازی ها مورد توجه قرار گیرد که تحت تأثیر فرهنگ وارداتی نباشد که امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از آنهاست.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی باید جامعه برتر باشد، عنوان کرد: حادثه ای مهم تر از قیام امام حسین(ع) در تاریخ نداریم که حرارت و حب حسین(ع) را در قلب جاری کند از این رو باید بدانیم حقیقت قیام ایشان نیز امر به معروف و نهی از منکر بود چنانچه ایشان در جایی خطاب به محمد بن حنفیه می فرمایند: من برای ظلم، فساد، تفریح و تفرج قیام نکردم بلکه برای احیای سنن جدم قیام کردم و هدفم اقامه امر به معروف و نهی از منکر است.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه تا متوجه نقص نشویم نمی توانیم آن را علاج کنیم، گفت: رسیدگی مستمر به جامعه که خانواده و امت اسلامی نیز بخشی از آن است نیز به نوعی امر به معروف و نهی از منکر است؛ حال سوال این است که آیا می توانیم بدون بازرسی از خود، عنصر موفقی شد از این رو انسان در صورتی موفق می شود که مستمرا خود را مورد محاسبه قرار دهد و اهل مراقبه باشد و بعد از محاسبه نیز خود را تنبیه کند.
رئیس قوه مقننه کشورمان همچنین با بیان اینکه هیچ کارخانه ای بدون بازرسی امکان بهره وری ندارد، اظهار کرد: بر این اساس اگر پدر خانواده به عنوان مدیر به امور خانه رسیدگی نکند، خانواده سالم نخواهد ماند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر مسأله پیچیده ای نیست و از نظر اسلام رکنی است که تأکید شده است.
وی در ادامه با طرح این سوال که آیا می شود کسی بگوید عضو امت اسلامی استو نسبت به سرنوشت مسلمانان بی توجه باشد، عنوان کرد: اگر مسلمانی فریاد مسلمانی را بشنود و به آن پاسخ ندهد مسلمان نیست لذا حد هم سرنوشتی این است که مسلمانان دل در گروی زندگی سایرین داشته باشند.
لاریجانی با بیان اینکه افراد در پیشگاه خداوند نسبت به خود و اجتماع مسئول هستند، بیان کرد: یک بعد این قضیه انجام تکالیف فردی نسبت به خداست که باید در زندگی نسبت به خود سخت گیر بود؛ از بعد دیگر مسئولیت فرد نسبت به اجتماع است که فرد در برابر آن نیز مسئول است بر همین اساس گاهی می بینیم به جمهوری اسلامی ایران خرده می گیرند که چرا نسبت به فلسطین موضع گیری دارد که در پاسخ باید گفت همه اینها بر می گردد به اصلی مسلمانان نسبت به اجتماع خود نیز مسئول هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مستشار خارجی نمی تواند جامعه ایرانی را درست کند و این خود ما هستیم که باید خودمان نسبت به اصلاح آن تلاش کنیم؛ از طرفی در اصول کافی نیز از پیامبر(ص) نقل شده است اگر امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذارید اشرار بر شما مسلط می شوند.
وی در ادامه دوران پهلوی را تابلویی بر این امر دانست و یادآور شد: فساد سلسله رضاشاه پهلوی و پسرش در نهایت باعث بیداری مردم و به دنبال آن انقلاب شد اما اکنون غرب در صدد است فردگرایی مفرط را به جامعه تزریق کند در حالی که آنها در جامعه خود نیز نظاماتی دارند که وقتی نسبت به کسی تعرضی صورت می گیرد، دست به کار شده و تماما با پلیس تماس می گیرند و هرگاه احساساتی جریحه دار شود به لحاظ قانونی با آن برخورد می کنند اما در فضای انتخاباتی به گونه ای عمل می کنند که به افراد در سایر نقاط دنیا بقبولانند فردگرایی مطلوب آنهاست.
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه برای امر به معروف و نهی از منکر نباید خجالت کشید، گفت: این هم فریضه ای مثل نماز است و امر عجیبی نیست و جامعه ای که از آن بهره نبرد به سمت تباهی می رود چنانچه اگر یک فرزند در خانواده ای سرکشی کند نتیجه بی توجهی خانواده او بوده است.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله اعراض، تذکر زبانی و عملی دارد، گفت: در وهله اول افراد باید نسبت به نهی ها اعراض کنند یعنی از تحقیر، توهین، غیبت و دروغ ابراز تنفر و انزجار داشته باشند و در مرحله بعد نیز اقدام به تذکر زبانی و نصحیت کنند که این امر طبق شیوه علما باید با زبان لیّن صورت گیرد.
وی افزود: در مرحله پایانی ممکن است گاهی نهی ای به جامعه خسارت بزند که مانند تعرض به ناموس است که نمی توان بی تفاوت بود و باید نسبت به آن اقدام عملی کرد که البته باید تابع قوانین باشد و این امر صرفا مختص کشور ما نبوده و در همه کشورها به همین نحو عمل می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم حرکتی که امروز شما آن را با نیت خیر آغاز کرده اید به سرانجام بشیند و البته توجه داشته باشید در سال آینده نیز باید روندی که امسال آغاز کرده اید را مورد ارزیابی قرار دهید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تصویب برجام در مجلس امری فوری و آنی نبود گفت: در این زمینه مسیری طی شد و شورای عالی امنیت ملی نیز درگیر آن بود که در نهایت توافقی به این شکل انجام شد که در خصوص آن نظرات متفاوتی وجود داشت.
وی در خصوص نظر اول گفت: برخی معتقد بودند سند تصویب شده به ضرر نظام است و باید رد شود، برخی دیگر معتقد بودند این سند باید تماما اجرا شود در حالی که نظر سوم این بود که باید چارچوبی برای تعیین تکالیف و شروط اجرایی در کنار آن باشد که این نظر قوی تر بود.
لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: در نهایت نظر آخر در مجامع مختلف مثل شورای عالی امنیت ملی نکته به نکته بررسی شد که در نهایت دبیرخانه نیز موافق بود، البته عده ای می گفتند این موضوع باید در دبیرخانه تعیین تکلیف شود که ما گفتیم باید در مجلس بررسی شود و من این موضوع را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کردم و در نهایت مقام معظم رهبری نیز به صورت علنی اعلام کردند مجلس در این امر کنار گذاشته نشود.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه تصمیم مجلس صرفا نباید به صورت گزارشی از یک کمیسیون در این زمینه می بود گفت: از آنجایی که کمیسیون ویژه تعیین تکلیفی در خصوص برجام نداشت باید قانونی تصویب می شد که برجام در چارچوبی اجرا شود لذا زمان تدوین گزارش درکمیسیون به صورت همزمان طرحی را ارائه دادیم تا مجلس منفعل نباشد چرا که از طرفی تا 26 مهرماه فرصتی نبود طرح تمهیدات قانونگذاری شد چون موضوع برجام امری سرنوشت ساز برای کشور بود.
وی ادامه داد: پیش از این نیز 4 قانون هسته ای در مجلس داشتیم که بدون هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نبود چنانچه زمانی که من دبیر این دبیرخانه بودم قانونی در مجلس می خواست تصویب شود که در موضوع کلان بود لذا با ما هماهنگ شد پس در خصوص مسائل کلان باید با دستگاه های امنیتی هماهنگی صورت گیرد از طرفی این طرح در عرض 15 دقیقه بررسی نشد چنانچه در گذشته قطعنامه شورای امنیت نیز در 10 دقیقه تصویب شد در حالی که 2 ماه روی آن تفکر شده بود.
لاریجانی در ادامه با اشاره به این مطلب که هماهنگی ها در خصوص طرح مجلس در خصوص برجام دو وجه داشت اذعان کرد: فراکسیون ها و کمیسیون های مختلفی در مجلس وجود دارند که در خصوص این مسئله کلان باید نظر آنها جلب شود از این رو هماهنگی هایی در خارج از مجلس وجود داشت که این هماهنگی ها به معنای دستور نیست و مثل مشورت پدرانه است تا مجلس بتواند به خوبی در این قضیه تصمیم گیری کند لذا هماهنگی تام در سطح کلان انجام شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در ادامه در داخل مجلس از هر فراکسیون 3 نفر جلساتی برگزار کردند و توافقی صورت گرفت که در جلسه آخر نیز من حضور داشتم از این رو از ابتدا تا انتها نظرات را بیان کرده و حتی متن ماده واحده نهایی با نظر آنها تغییراتی داده شد همچنین آنها گفتند گزارش کمیسیون ویژه برجام باید قبل از ارائه طرح ارائه شود که ما قبول کردیم لذا وفای به عهد کردیم و قرار شد وفاق داشته باشیم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس باید زنده بوده و روحیه داشته باشد گفت: در این راستا نباید برخی از ادبیات موجب سوء استفاده می شد در آخر بعد از 4 ساعت بحث مفصل در صحن علنی، ماده واحده طرح برجام رأی آورد که حتی بعد از آن برخی آقایان که می گفتند این طرح باید حتما در مجلس تصویب شود نظرشان عوض شد و گفتند چرا مجلس باید درباره آن تصمیم گیری کند که اگر من نام آنها را ببرم تعجب می کنید لذا این نظر عین بی خیالی بود که ما بر آن نبودیم و نظر عده ای دیگر را قبول داشتیم که قانونی بگذاریم تا برجام در قالب چارچوبی رأی آورد.
لاریجانی ادامه داد: بعد از آن نیز جلسات متعددی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور تشکیل شد و در جلسات فراکسیون ها برای هماهنگی 4 اصلاحیه هم دادند که کلیت نظام پشت این قانون باشد.
رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: بر همین اساس صبح روز سه شنبه پیشنهادات در جریان بررسی برجام ارائه شد که رأی آورد و از قبل قرار بود این کار صورت بگیرد و قرار نبود نظر افراد در خصوص این طرح تغییر کند از این رو بنده تلاش کردم در کشور اختلاف نشود و برای حمایت وفاق به وجود بیاید اما نکته این است که برخی قانون را درست نخواندند چرا که ما نگفتیم برجام را آنگونه که طرف مذاکره کننده گفته است تأیید کردیم و عینا باید اجرا شود بلکه گفتیم در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی باشد که در نهایت مصوبات این شورا به تأیید رهبری می رسد.
وی همچنین تصریح کرد: اقدامات این طرح می تواند به صورت داوطلبانه در چارچوب برخی تکالیف انجام شود اول اینکه در خصوص تعهدات طرف غربی نسبت به لغو تحریم ها احساس خطر می شد که ممکن است لغو نشده و یا به بهانه هایی احیا شود که در این صورت برجام باید متوقف شود و کارخانه 190 هزار سو غنی سازی ظرف 2 سال ساخته شود، از طرفی ممکن است به بهانه هایی جمهوری اسلامی ایران تهدید به حمله نظامی شود که در جریان آن نیز برجام باید متوقف شود از این رو زبان تهدید آمیز آنها حذف خواهد شد ضمن اینکه بازرسی باید تابع مقررات بین المللی باشد و مراکز نظامی و اسرار ملی مطلقا حق بازرسی ندارند مگر با اجازه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که آن نیز در نهایت با اجازه رهبری خواهد بود.
لاریجانی همچنین به بخش دیگری از این قانون اشاره کرد و گفت: اگر آژانس اسرار ایران را افشا کرده و در خصوص حفظ آن بی احتیاطی کند سطح همکاری ایران با آژانس کاهش خواهد یافت، همچنین دلمشغولی هایی راجع به محدودیت های موشکی وجود داشت که ماده ای در این قانون آوردیم که براساس آن دولت و نیروهای مسلح موظفند بنیه دفاعی کشور را در زمینه های هوایی و دفاعی تقویت کرده و هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص نمی پذیریم چنانچه تست موشکی اخیرا داشتیم که حرف های بی ربط در این خصوص را استماع نمی کنیم.
رئیس مجلس نهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص عدم نفوذ دشمن به درون گفت: در این خصوص شورای عالی امنیت ملی جلوی این نفوذ را خواهد گرفت.
وی در ادامه به ضروریات اقتصاد مقاومتی در قانون برجام اشاره کرد و گفت: منابعی که آزاد می شود باید باعث رونق تولید شود که در این خصوص چفت و بست های محکمی را در مقابل لرزش های احتمالی برجام ایجاد کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه من هیچگونه نفع شخصی از این موضوع نمی برم خاطرنشان کرد: نگرانی هایی برای وضعیت اقتصادی کشور و صیانت از هسته ای وجود دارد که براساس وظیفه هماهنگی ها را صورت دادیم و این وسط تنها برخی افراد بودند که به تعهدات خود درا ین خصوص عمل نکردند
لاریجانی برخی فرایض را به عنوان یک واقعیت از اسلام دانست و گفت: متاسفانه برخی از اینها در کشاکش مسائل بومی و فرهنگ های مختلف مورد غفلت واقع شده و غباری روی آنها می نشیند که در این راستا فرهنگ فردگرایی غربی باعث شده است فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر که از اجتماعی صیانت می کند فراموش شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص عملکرد حجت السلام قرائتی برای بحث ترویج نماز گفت: ایشان شگرد خاص خود را در مسائل اجتماعی داشت که در نهایت موفق هم شد لذا برخی مسائل که جنبه رکنی دارد باید در فضاسازی ها مورد توجه قرار گیرد که تحت تأثیر فرهنگ وارداتی نباشد که امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از آنهاست.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی باید جامعه برتر باشد، عنوان کرد: حادثه ای مهم تر از قیام امام حسین(ع) در تاریخ نداریم که حرارت و حب حسین(ع) را در قلب جاری کند از این رو باید بدانیم حقیقت قیام ایشان نیز امر به معروف و نهی از منکر بود چنانچه ایشان در جایی خطاب به محمد بن حنفیه می فرمایند: من برای ظلم، فساد، تفریح و تفرج قیام نکردم بلکه برای احیای سنن جدم قیام کردم و هدفم اقامه امر به معروف و نهی از منکر است.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه تا متوجه نقص نشویم نمی توانیم آن را علاج کنیم، گفت: رسیدگی مستمر به جامعه که خانواده و امت اسلامی نیز بخشی از آن است نیز به نوعی امر به معروف و نهی از منکر است؛ حال سوال این است که آیا می توانیم بدون بازرسی از خود، عنصر موفقی شد از این رو انسان در صورتی موفق می شود که مستمرا خود را مورد محاسبه قرار دهد و اهل مراقبه باشد و بعد از محاسبه نیز خود را تنبیه کند.
رئیس قوه مقننه کشورمان همچنین با بیان اینکه هیچ کارخانه ای بدون بازرسی امکان بهره وری ندارد، اظهار کرد: بر این اساس اگر پدر خانواده به عنوان مدیر به امور خانه رسیدگی نکند، خانواده سالم نخواهد ماند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر مسأله پیچیده ای نیست و از نظر اسلام رکنی است که تأکید شده است.
وی در ادامه با طرح این سوال که آیا می شود کسی بگوید عضو امت اسلامی استو نسبت به سرنوشت مسلمانان بی توجه باشد، عنوان کرد: اگر مسلمانی فریاد مسلمانی را بشنود و به آن پاسخ ندهد مسلمان نیست لذا حد هم سرنوشتی این است که مسلمانان دل در گروی زندگی سایرین داشته باشند.
لاریجانی با بیان اینکه افراد در پیشگاه خداوند نسبت به خود و اجتماع مسئول هستند، بیان کرد: یک بعد این قضیه انجام تکالیف فردی نسبت به خداست که باید در زندگی نسبت به خود سخت گیر بود؛ از بعد دیگر مسئولیت فرد نسبت به اجتماع است که فرد در برابر آن نیز مسئول است بر همین اساس گاهی می بینیم به جمهوری اسلامی ایران خرده می گیرند که چرا نسبت به فلسطین موضع گیری دارد که در پاسخ باید گفت همه اینها بر می گردد به اصلی مسلمانان نسبت به اجتماع خود نیز مسئول هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مستشار خارجی نمی تواند جامعه ایرانی را درست کند و این خود ما هستیم که باید خودمان نسبت به اصلاح آن تلاش کنیم؛ از طرفی در اصول کافی نیز از پیامبر(ص) نقل شده است اگر امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذارید اشرار بر شما مسلط می شوند.
وی در ادامه دوران پهلوی را تابلویی بر این امر دانست و یادآور شد: فساد سلسله رضاشاه پهلوی و پسرش در نهایت باعث بیداری مردم و به دنبال آن انقلاب شد اما اکنون غرب در صدد است فردگرایی مفرط را به جامعه تزریق کند در حالی که آنها در جامعه خود نیز نظاماتی دارند که وقتی نسبت به کسی تعرضی صورت می گیرد، دست به کار شده و تماما با پلیس تماس می گیرند و هرگاه احساساتی جریحه دار شود به لحاظ قانونی با آن برخورد می کنند اما در فضای انتخاباتی به گونه ای عمل می کنند که به افراد در سایر نقاط دنیا بقبولانند فردگرایی مطلوب آنهاست.
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه برای امر به معروف و نهی از منکر نباید خجالت کشید، گفت: این هم فریضه ای مثل نماز است و امر عجیبی نیست و جامعه ای که از آن بهره نبرد به سمت تباهی می رود چنانچه اگر یک فرزند در خانواده ای سرکشی کند نتیجه بی توجهی خانواده او بوده است.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله اعراض، تذکر زبانی و عملی دارد، گفت: در وهله اول افراد باید نسبت به نهی ها اعراض کنند یعنی از تحقیر، توهین، غیبت و دروغ ابراز تنفر و انزجار داشته باشند و در مرحله بعد نیز اقدام به تذکر زبانی و نصحیت کنند که این امر طبق شیوه علما باید با زبان لیّن صورت گیرد.
وی افزود: در مرحله پایانی ممکن است گاهی نهی ای به جامعه خسارت بزند که مانند تعرض به ناموس است که نمی توان بی تفاوت بود و باید نسبت به آن اقدام عملی کرد که البته باید تابع قوانین باشد و این امر صرفا مختص کشور ما نبوده و در همه کشورها به همین نحو عمل می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم حرکتی که امروز شما آن را با نیت خیر آغاز کرده اید به سرانجام بشیند و البته توجه داشته باشید در سال آینده نیز باید روندی که امسال آغاز کرده اید را مورد ارزیابی قرار دهید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *