افزایش ۸۰۰ میلیون دلاری صادرات به عراق در سال گذشته/ رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان و ۱۴۰ درصدی صادرات به ترکیه

15:04 - 29 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۶۵۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون وزیر صمت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش بیش از ۱۳ میلیارد دلاری صادرات در سال گذشته خبر داد و گفت: میزان واردات در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار بوده است.

- علیرضا پیمان پاک در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: میزان صادرات در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار و میزان واردات ۵۳ میلیارد دلار بوده است و درمجموع شاهد رشد قابل‌توجهی در تجارت خارجی بودیم.

وی با اشاره به برخی آمار‌های مثبت صادراتی، بیان کرد: صادرات به عمان در سال گذشته رشد ۶۵ درصدی و صادرات به ترکیه رشد ۱۴۰ درصدی داشته است. همچنین رشد صادرات به اندونزی ۷۰ درصد و صادرات به آفریقای جنوبی ۵۰۰ درصد برآورد می‌شود.

معاون وزیر صمت بر استفاده از فرصت‌های صادراتی کشور‌های همسایه اشاره کرد و گفت: با هماهنگی دستگاه‌های بالادستی، ریاست‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری به دنبال جهش صادراتی در کشور‌های اوراسیا هستیم. سفر‌های رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشور‌های همسایه فرصت‌های خوبی را به وجود آورد.

پیمان پاک در ادامه این نشست با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین بیان کرد: دولت قول داده است که مشوق‌های صادراتی سال ۱۴۰۱ را ابتدای سال پرداخت کند، حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری است و استفاده از شیوه‌های نوآورانه در حوزه تجارت خارجی در دستور کار است که شامل توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی مانند توسعه صنایع خلاق، پلتفرم‌ها و مواردی ازاین‌دست، می‌شود.

پیمان پاک بابیان این‌که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به دنبال استفاده از پتانسیل‌های سازمان توسعه تجارت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین فعال کردن ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تغییر رویکرد‌ها هستیم، گفت: همکاری‌های مشترک در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را برای بازاریابی با شرکت‌های دانش‌بنیان، داریم.

وی در خصوص تجارت با کشور عراق نیز بیان کرد: سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون دلار افزایش صادرات به عراق داشتیم که در پی آن ۴ مرکز تجاری در بغداد، نجف، کربلا و اقلیم کردستان ایجاد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *