سخنگوی وزارت امورخارجه: سیاست خارجی دولت انقلابی مبتنی بر افزایش وحدت و دوستی در منطقه است

16:33 - 25 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۶۷۸
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست خارجی در دولت انقلابی اقای رییسی در نظر دارد مبتنی بر این مولفه‌های مشترک، اینده مشترکی را در این منطقه رقم زند تا دوستی‌ها و وحدت افزایش یابد.
- سعید خطیب زاده در مراسم جشن دیپلماتیک نوروز ١٤٠١ که با حضور سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امورخارجه برگزار شد، اظهار داشت: رسیدن بهار و نو شدن عالم را تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: به نیابت از وزیر امورخارجه و همسر محترمشان بار دیگر خدمت شما خیر مقدم عرض می‌کنم.

خطیب زاده با بیان اینکه در طلیعه سده جدید شمسی میزبان شما هستیم، افزود: جشن نوروز هزاران سال است که در فلات ایران و در میان اقوام ملت‌ها و حوزه تمدن‌های مشترک جشن گرفته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: معتقدیم نوروز و سده جدید،آغاز کار‌های بزرگ ماست. سیاست همسایگی ما در این حوزه تجلی پیدا خواهد کرد.

خطیب زاذه افزود: امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به ندای تمدنی صلح و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دیپلماسی نوروز یعنی دیپلماسی همسایگی، افزود: سیاست خارجی در دولت انقلابی آقای رییسی در نظر دارد مبتنی بر مولفه‌های مشترک آینده مشترکی را در منطقه رقم زند تا دوستی‌ها و وحدت افزایش یابد.

خطیب زاده گفت: تلاش خواهیم کرد امروز با زبان هنر و شعر و موسیقی صحبت کنیم.

وی ادامه داد: نوروز آیینی کهن و ماندگار با تاریخی شکوهمند که در گستره جغرافیایی جهان مشترک از جیحون تا فرات پاس داشته می‌شود از غرب چین تا آناتولی و از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه‌های شمالی قفقاز بزرگ در شمال تا آسیای صغیر در شمال غربی به این حکایت نیاکان دل بسته‌اند.

وی افزود: جشن نوروز هزاران سال است که در فلات ایران و در بین اقوام و ملت‌های حوزه تمدن مشترک جشن گرفته می‌شود و نیاکان ما چه خوش سلیقه بودند که در تعادل بهاری سال را نو می‌کردند.

خطیب‌زاده بیان کرد: نوروز به معنای شروع جدید است و ایرانیان نیز مانند همه ملت‌های این حوزه مشترک تمدنی هر آغازی را جشن می‌گیرند و سده جدید شمسی که با شروع کار دولت جدید و سیاست خارجی جدید همزمان شده برای ما معنا و خجستگی مضاعفی دارد.

وی با بیان اینکه معتقدیم نوروز و سده جدید آغاز کار‌های بزرگ برای حوزه مشترک تمدنی ماست و به معنای دقیق‌تر سیاست همسایگی ما در این حوزه تجلی خواهد کرد، افزود: نیاکان ما که سهم سترگی در ساخت تمدن بشری داشتند و شرق را با غرب و باختر را به خاور پیوند دادند، در مسیر این تبادل ارزش‌های تاریخی و فرهنگی صیقل یافته خود را به نمایش گذاشتند. به همت آن‌ها بود که همه ما امروز بر سر سفره این تمدن مشترک بشری نشسته‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: به صداقت، عقل و اندیشه آن‌ها بود که همه ما نوروز را از خود و برای خود و برای یکدیگر می‌دانیم و می‌خواهیم.

وی اظهار کرد: این فستیوال طبیعت که بیش از همه پیام آور شادی، صلح و دوستی است فرصتی است که بهره برداری کنیم و تقویت مبانی مشترک بشری خود را جشن بگیریم.

وی عنوان کرد: امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به ندای تمدنی صلح، گفتگو و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارد. بر پایه اشتراکات فرهنگی و غبه فرهنگ بر هر انگاره دیگری، می‌توانیم تاریخ مشترکی را بهتر از قبل بسازیم.

وی گفت: یادآور می‌شوم که روز یکشنبه سه دقیقه بعد از ساعت ۷ همه ما منتظر نو شدن این جهان کهنه و پیر هستیم.
«نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد/ عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد».
 
سخنگوی وزارت امورخارجه: سیاست خارجی دولت انقلابی مبتنی بر افزایش وحدت و دوستی در منطقه است
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *