مشاوره دولت به سرمایه گذاران به بهره وری اقتصادی کمک می‌کند

23:30 - 06 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۱۳۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک تحلیل‌گر اقتصادی، گفت: لازم است دولت برای این که سرمایه گذاران در بخش‌هایی که نیاز جدی به سرمایه گذاری داریم و بازار کشور کشش دارد به سرمایه گذاران مشاوره بدهد.
حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص راهکار‌ها به جهت افزایش سطح بهره وری اقتصادی در کشور، گفت: بر اساس آمار اعلامی از سوی مرکز بهره وری ایران، متاسفانه بهره وری سرمایه در کشور ما نسبت به بهره وری نیروی کار پایین است.

به عقیدۀ وی برای افزایش بهره وری اقتصادی درکشور باید ابتدا در بخش افزایش بهره وری سرمایه به نحوی برنامه ریزی کنیم تا سرمایه‌های کشور به طور بهینه استفاده شده و به بهره وری برسد.

این تحلیل‌گر اقتصادی، گفت: دولت باید با آموزش افراد به کارآمدی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های آن‌ها کمک کند و لازم است برای این‌که سرمایه‌گذاران در بخش‌هایی که نیاز جدی به سرمایه‌گذاری داریم و بازار کشور کشش دارد به سرمایه‌گذاران مشاوره بدهد.

حاج اسماعیلی با بیان این موضوع که سرمایه گذاری‌ها را باید به سمت بخش‌هایی که مزیت بیشتر و سود بهتری برای کشور و خود سرمایه گذاران دارد و در عین حال قابلیت ورود به بازار‌های صادراتی داشته باشند هدایت شوند، افزود: هدفمندشدن سرمایه گذاری در کشور برای بالا رفتن میزان بهره وری اقتصادی اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به این که یکی از موانع سرمایه گذاری وجود دلالان و واسطه گری است، اضافه کرد: به دلیل این که عرضه غیرمستقیم تولیدات نرخ سود سرمایه گذاران و تولید کنندگان را پایین می‌آورد در حالی که درصد قابل توجهی از سود تولید کنندگان که درحقیقت بهره وری سرمایه آن هاست به جیب واسطه‌ها می‌رود.

این کارشناس حوزه کسب وکار، در پایان ادامه داد: به عنوان مثال دولت باید با خرید تضمینی محصولات کشاورزان دست واسطه‌ها را کوتاه کند تا میزان بهره وری واقعی کار کشاورزی در جیب تولید کنندگان برود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *