رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سهمیه‌ها باید کار آمد باشد/کمترین بهره را از سهمیه‌ها دانش آموزان مناطق محروم می‌برند

7:30 - 14 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۱۴۸
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نباید در موضوع سهمیه‌ها ورود کند و یا اینکه باید ورودی کار آمد و با نتایج مثبت داشته باشد.
مهرداد ویس کرمی در مورد سهمیه‌های کنکور و ساماندهی آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با میزان گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید ۲۶ نوع سهمیه در کنکور وجود دارد، اما مرکز پژوهش‌های مجلس این تعداد را ۳۱ عنوان سهمیه برشمرده است، مشکل این اختلافات این است که یک نوع سیاست‌گذاری کلان باید شود و از یک جایی این باب بسته شده و حد و حدود آن تعیین شود تا دوباره گسترش پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی قول ورود به موضوع ساماندهی سهمیه‌های کنکور را داده است ،گفت: در موضوع حل مشکلات دانشجویان خارج از کشور این ورود به خوبی انجام گرفته است و قرار بر این شد که وزرات بهداشت آیین نامه آن را تهیه کند تا این موضوع سرو سامان پیدا کند. اما اینکه مقرراتی گذاشته شود که با فشار کم و یا زیاد جابه جا و به حالت تعلیق درآید کارآمد نیست.

وی با ابراز خرسندی از ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفت: امیدواریم این شهامت وجود داشته باشد که در موضوع سهمیه‌ها به خوبی ورود صورت گیرد و این سهمیه‌ها به سمت عادلانه شدن پیش رود، چرا که این سهمیه‌ها بیشتر به ضرر محرومان است.

 ویس کرمی گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان مناطق محروم یکی از محور‌های سهمیه‌های کنکور هستند، اما از  بین پذیرفته شدگان ،سهم کمتری را این دانش آموزان به خود اختصاص داده اند یعنی داوطلبان آزاد منطقه ۳، تنها ۶ درصد سهمیه دارند و باید گفت که این میزان ناعدالتی فاجعه است.

وی با انتقاد از اینکه بعضی از این سهمیه‌های موجب شده است که برخی از داوطلبان با رتبه‌های بالای ۱۲۰ هزار پزشکی قبول شوند گفت: برای جلوگیری از چنین مواردی ورود شورا در بحث سازماندهی سهمیه‌ها باید بگونه‌ای باشد که نتیجه مثبتی حاصل شود از این رو شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نباید در این موضوع ورود کند و یا اینکه  ورودی کار آمد و با نتایج مثبت داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ورود شورا به این بحث موجب نابسامان‌تر شدن پذیرش دانشجویان در دانشگاه می‌شود هر چند که مخالفت‌های زیادی بر علیه آن در مجلس و موضوع اعمال معدل و افزایش سهم سوابق تحصیلی وجود دارد، از این رو در نظر داریم تا فرصت هست یک اعمال نظر‌هایی در این زمینه انجام گیرد.

نماینده مردم لرستان گفت:در حال حاضر سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور مثبت است که با مصوبه شورا دروس عمومی از کنکور حذف و معدل و سابقه تحصیلی تعیین کننده می‌شود که این امر با توجه به زیرساختی که ما در آموزش و پرورش داریم  موجب بروز  رانت و فساد به آموزش و پرورش می‌شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم با بازنگری‌هایی که در این مصوبات صورت خواهد گرفت و یا اصلاحیه‌های خود شورا اشکالات آن برطرف شود.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *