کتاب‌های «پی دی اف» دلیل اصلی خالی شدن کتابخانه‌ها از مخاطب!

11:00 - 07 فروردين 1401
کد خبر: ۷۹۹۲۳۳
یک نویسنده کتاب گفت: امروزه بسیاری از افراد از کتاب‌های «پی دی اف» و یا کتاب‌های دیجیتال برای مطالعه استفاده می‌کنند این کتاب‌ها ارزان قیمت‌تر در دسترس افراد قرار می‌گیرند همین امر در گرایش جامعه به شیوه جدید مطالعه همچنین عدم حضور آنها در کتابخانه‌ها تاثیر بسزایی گذاشته است.

لیلا قربانی در گفت‌وگو با میزان پیرامون نقش فضای مجازی در پر کردن اوقات فراغت گفت: فضای مجازی یکی از مقوله‌هایی است که توانست جامعه را به خوبی با خود همراه کند، اما اینکه بگوییم فضای مجازی به عنوان رقیب کتاب قرار دارد بسیار اشتباه است این مهم در مورد چگونگی گذراندن اوقات فراغت موضوعی خاص است.

وی در همین راستا ادامه داد: فرهنگ‌سازی مهم‌ترین نکته در شیوه و نوع استفاده از فضای مجازی محسوب می‌شود بسیاری از جوامع امروز با وجود اینترنت به خواندن کتاب و مطالعه کتاب‌های دیجیتال حتی در مترو‌ها می‌پردازند این یعنی از فرهنگ سازی  برای مطالعه کتاب‌ در فضای مجازی استفاده درستی می‌شود.

قربانی به وجود کتاب‌های pdf و یا کتاب‌های دیجیتال در جامعه اشاره و ابراز کرد: بالا رفتن قیمت کتاب‌های کاغذی به دنبال افزایش و گرانی کاغذ سبب شد موج جدیدی با نوع متفاوتی از مطالعه در جامعه ایجاد شود، امروزه بسیاری از افراد از کتاب‌های «پی دی اف» و یا کتاب‌های دیجیتال برای مطالعه استفاده می‌کنند این کتاب‌ها ارزان قیمت‌تر در دسترس افراد قرار می‌گیرند همین امر در گرایش جامعه به شیوه جدید مطالعه همچنین عدم حضور آنها در کتابخانه‌ها تاثیر بسزایی گذاشته است به نوعی می‌توان گفت کتابخانه‌ها را نیز خالی از مخاطب کرده است.

وی پیرامون ذائقه اساسی برای مخاطبان بیان کرد: من به شخص معتقد هستم که این خلاقیت است که می‌تواند به جذابیت کتاب‌ها و رمان‌ها بپردازد خصوصاً در حوزه رمان که عموماً فرامرزی هستند را شامل می‌شود، رمان فضای بازی دارد لذا استفاده از خلاقیت در رمان‌ها موضوعی است دو وجهی که به ذائقه سازی نیز می‌انجامد.

***تحقیق و مطالعه لزوم نویسندگی 

نویسنده کتاب «الو کاخ سفید» تاکید کرد: شیوه فعالیت نویسندگان حتی در زمان رمان نویسی به شکلی است که نویسنده عموماً پیش از نگارش کتاب‌ها به تحقیق می‌پردازد تا بتواند خط داستانی و فکری کتاب خود را پیشاپیش در یک چیدمان مشخص قرار دهد و برای این منظور به یک سری از فاکتور‌ها می‌رسد لذا نوع نگارش در ذائقه سازی و نوع تحقیقات در شکل دادن علاقه مخاطبان با شیوه‌های جدید نگارشی نقش موثر و مهمی دارد اگر امروز همانند عصر قاجار به نگارش کتاب بپردازیم مطمنا نمی‌توانیم مخاطب خاص و یا زیادی را پیدا کنیم.

قربانی به علایق مخاطبان امروز اشاره و بیان کرد: جامعه امروز متن‌های سنگین را نمی‌پسندد و از ساده نویسی و روان نویسی بیش از هر چیز دیگری استقبال می‌کند و همین امر می‌تواند یک راهبرد ارزشمند در پیشروی نویسنده امروزی باشد بنابراین باید از آن الگوگیری شود.

***شاخص‌ها توسط ناشران معین می‌گردد

وی در مورد کتاب‌های خوب بیان کرد: امروزه کتاب‌های خوب فراوانی منتشر شده، اما متاسفانه به خوبی به جامعه معرفی نشده‌اند لذا از دید مخاطب‌ها دور ماندند از سویی دیگر شاخص‌های مشخصی برای کتاب خوب معرفی نشده و این شاخص‌ها عموماً توسط ناشران معین می‌گردد آن‌ها نیز بر اساس ذائقه مخاطب و استقبال و خرید علاقمندان به کتاب ترجیح می‌دهند تا کتاب‌ها به شیوه‌ای خواست تولید شود.

نویسنده کتاب «هیام» اظهار کرد: اگر نویسنده‌ای در قالب و ساختاری متفاوت و تعریف نشده از نگاه ناشران محتوایی را ایجاد کند توسط ناشر منتشر نخواهد شد لذا ذائقه سازی اکنون به دست ناشران و تولیدکنندگان کتاب رقم می‌ خورد.

***ساختارشکنی‌های

وی به ساختار شکنی در قرون گذشته در ادبیات اشاره و اظهار کرد: ادبیات در هر برهه زمانی شاهد ساختارشکنی‌های متفاوتی بوده و همین امر زمینه رشد و تکامل آن را در پی داشته است در تاریخ ادبیات می‌بینیم که نوشتن شاهنامه خود نوعی ساختار شکنی بود، اما امروز به عنوان یک اثر بدیع جاودانه و تاثیرگذار شناخته می‌شود. استفاده از خلاقیت و گنجینه الفاظ و بازی با آن‌ها می‌تواند به تولید کتاب‌های ارزشمند بیانجامد همان گونه که بسطامی در عصر خود این مهم را در پیش گرفت لذا باید توجه داشت که نویسندگان باید ساختارشکنانه حرکت کنند تا بتوانند به رشد و تعالی ادبیات کمک کنند.

قربانی پیرامون مطالعه کتاب پیشنهاداتی ارائه و خاطرنشان کرد: من معتقدم کتابی که در جامعه امروز مورد مطالعه قرار می‌گیرد باید نوعی الگوسازی را پیش روی افراد قرار دهد الگویی که بتواند با جامعه امروز هماهنگی داشته و در عین حال رویکرد‌های ارزشمندی را پیش روی مخاطب خود قرار دهد البته در این زمینه نویسندگان موفقی وجود دارند که در حوزه زندگی‌نامه فعالیت می‌کنند آن‌ها با انجام تحقیقات زوایای جدیدی از زندگی بشر و افراد را به نگارش در می‌آورند و این برای نسل جوان بسیار ضروری است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *