آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت

17:30 - 28 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۷۱۹۷
بیست و هشتمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به آخرین وضعیت فروش آثار سینمایی در گیشه زمستان اشاره کرد.

- بیست و هشتمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به آخرین وضعیت فروش آثار سینمایی در گیشه زمستان اشاره کرد.

طرزی: انتشار کتب قاچاق معضل بزرگ بازار نشر است

لیدا طرزی در گفت‌وگو با  پیرامون تاثیر افزایش قیمت کتاب بر میزان سرانه مطالعه گفت: افزایش قیمت کاغذ و در پی آن گران شدن کناب تاثیر مستقیمی بر میزان خرید کتاب و کاهش آن داشته است.

وی در همین راستا ادامه داد: افزایش ناگهانی قیمت کتاب این کالای فرهنگی را از اولویت خرید خانواده‌ها خارج کرده همین امر در انتخاب ناشران نیز تاثیر گذاشته لذا دیده می‌شود بسیاری از ناشران در شرایط اقتصادی امروز چاپ کتاب‌های خود را بنابر اولویت نظر مخاطبان منتشر و انتخاب می‌کنند.

طرزی وضعیت انتشار کتاب را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: اولویت انتشار در ماه‌های اخیر عموما با کتاب‌هایی است که بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد لذا ناشران نیز تلاش دارند تا با انتشار این نوع کتاب‌ها سرمایه‌گذاری خود را به حرکت درآوره و به عبارتی سرمایه خود را باز گردانند بدین ترتیب نمی‌توان چالش‌های موجود در حوزه نشر را به ناشران نسبت داد و آنان را زمینه ساز افزایش قیمت کتاب دانست.

وی حضور کتاب‌های غیرقانونی را مشکل دیگر حوزه نشر دانست و تصریح کرد: انتشار کتاب‌های غیر قانونی که توسط افرادی غیر از ناشران منتشر می‌شود نه تنها به بدنه نشرصدمه وارد می‌کند بلکه نویسندگان را در نوک پیکان هدف قرار داده و آنها را متضرر می‌کند به نحوی که حقوق قانونی آنان نادیده گرفته می‌شود و برخی از آثار آنان بدون اینکه اطلاع داشته باشند چندین بار منتشر می‌شود لذا ضرورت دارد تا با ترسیم مسیر درست برای آینده حوزه نشر و تولید کتاب برنامه‌ریزی جامع و چکش کاری شده‌ای را در دستورکار قرار داده و آن را به اجرا بگذاریم.

نویسنده کتاب «تا آن روز» در همین راستا تاکید کرد: البته بی کیفیتی برخی از کتاب‌هایی که به صورت غیر قانونی منتشر می‌شوند بر میزان سرانه مطالعه تاثیر گذاشته و سبب ریزش مخاطب شده است.

این نویسنده کتاب تبلیغات را عاملی موثر در معرفی کتاب‌های ارزشمند به مخاطبان دانست و افزود: تبلیغات عاملی موثر و اثرگذار بر افکار عمومی است البته این موضوع که کدام نویسنده و یا شاعر به تهیه و تولید این کتاب پرداخته باشد نیز در خرید و فروش کتاب‌ها بی تاثیر نیست و بیشتر مورد استقبال عموم قرار می‌گیرد و نکته کلیدی تبلیغات است که به عنوان عنصر شکل‌دهنده افکار عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد، استفاده از این اهرم تاثیرگذار قطعاً می‌تواند شرایط را برای افزایش سرانه مطالعه فراهم کند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

«گشت ۳» در آستانه فروش ۴۰ میلیارد تومانی

 - جدول فروش هفتگی سینمای کشور با اعلام صدرنشینی فیلم سینمایی «گشت ۳» به کارگردانی سعید سهیلی منتشر شد. هر چند همچنان بیشترین فروش در سینما‌های کشور در سال جاری در دستان «دینامیت» است.

فیلم‌های سینمایی «دینامیت» به کارگردانی «مسعود اطیابی»، «گشت ۳» به کارگردانی سعید سهیلی، «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و آتابای به کارگردانی نیکی کریمی رتبه‌های اول تا پنجم جدول فروش سینما‌ها را در اختیار دارند.  

سینماهای کشور در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر میزبان آثار متنوعی از ژانرهای گوناگون هستند، هرچند این تنوع هم نتوانسته از کاهش فروش برخی آثار را جلوگیری کند.

دینامیت

فروش: ۵۲۳,۴۲۲,۹۸۹,۹۰۰ ریال

کارگردان: مسعود اطیابی

بازیگران: پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، نازنین بیاتی، نادر سلیمانی، امید روحانی

خلاصه داستان:

دینامیت روایت ماجراهای خانه‌ای است که افرادی مختلف در آن سکونت دارند. دو دختر جوان، یک ساقی، دو طلبه و… ازجمله ساکنان خانه دینامیت هستند که تضادهای فکری آنها به سمت و سوی وقوع اتفاقات طنازانه می‌رود.

 گشت ارشاد ۳

فروش: ۳۹۴,۱۸۹,۳۹۶,۰۲۰ ریال

کارگردان: سعید سهیلی

بازیگران: امیر جعفری، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی و بهنام بانی

خلاصه داستان: فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳، سومین قسمت از سری پرطرفدار گشت ارشاد است. این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی سعید سهیلی و با بازی امیر جعفری، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی و بهنام بانی ساخته شده است. فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ در تهران فیلمبرداری شده و نویسندگی این کار بر عهده حسام سامری زاده است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

چند نکته مهم پیرامون سیره رفتاری، علمی و سبک زندگی حضرت «زینب کبری (س)»

احمد اصغری در گفت‌وگو با  پیرامون سیره سیاسی حضرت «زینب کبری (س)» گفت: حضرت «زینب کبری (س)» علاوه بر صبر و بردباری، تکیه به خانواده و سخنوری نیز یکی از سیره‌های ارزشمند و ارزنده این بانوی بزرگوار اسلام است، حضرت «زینب کبری (س)» هنگامی که در مجلس کوفه و در مقابل ابن زیاد حاضر شدند با صلابت و استقلالی و با تکیه بر آیات قرآن کریم به بیان حقیقت نیرنگ بنی امیه پرداختند و توانستند تمام افرادی را که در مجلس حضور داشتند تحت تاثیر قرار دهند. حضرت «زینب کبری (س)» همواره با قرآن محشور بودند و استدلال‌ها و کلام ایشان نیز با آیات نورانی قرآن کریم متبرک بود.

***سیره علمی و حضور اجتماعی حضرت «زینب کبری (س)»

وی در همین راستا ادامه داد: فضای حاکم بر دوران حیات حضرت «زینب کبری (س)» به گونه‌ای بود که درس خواندن و فعالیت بیرون از منزل برای زنان و دختران امری غیرمعمول بود و در فضای مردسالار و متعصّب آن روز آموزش و آشنایی با خطّ و نوشتن برای زنان غیر ممکن به نظر می‌رسید، اما ایشان حصار عقاید و تعصبات نادرست را شکسته به آموزش علم و دانایی و دفاع از آن پرداختند لذا بعد‌ها در قالب معلم و مدرسی برای بانوان مدینه شناخته شدندt ایشان الگویی تام، برای انسانیّت و مسلمان بودند و با توانمندی‌های خود کارهای بزرگی در تاریخ انجام دادند و اجازه ندادند کربلا فقط صحنه‌ای از یک حادثة غم‌انگیز باقی بماند.

اصغری به علم حضرت «زینب کبری (س)» اشاره و ابراز کرد: آیات تطهیر، مباهله، مودّت، تبلیغ و... به نوعی جلوه‌گر تقدیر خداوند از «اهل بیت (ع)» است، در روایات آمده حضرت «زینب کبری (س)» در محضر دو برادر خود، «حسنین (ع)»، نشسته بودند و آن‌ها درباره گفتار «رسول خدا (ص)» با هم گفت‌وگو می‌کردند، حضرت «زینب کبری (س)» بیان فرموند: شنیدم می‌گفتید «رسول خدا (ص)» فرموده اند: «بعضی از امور حلال آشکار است و بعضی حرام آشکار، ولی بعضی شبهه‌ناک است که بسیاری از مردم حکم آن را تشخیص نمی‌دهند»، هر کس از امور مشتبه پرهیز کند، دین و آبرویش را از انحراف حفظ می‌کند و هر کس که مرتکب امور شبهه‌ناک شد، پایش به سوی حرام می‌لغزد، مانند چوپانی که گوسفندانش را در نزدیک پرتگاهی عبور می‌دهد، قطعاً احتمال سقوط آن گوسفندان از آن پرتگاه بسیار است. بدان که هر چیزی پرتگاهی دارد. اموری را که خداوند حرام کرده، همان پرتگاه هستند. ارتکاب امور شبهه‌ناک، نزدیک به آن پرتگاه خواهد بود که موجب سقوط خواهند شد در هر انسانی عضوی وجود دارد که اگر صالح شود، موجب صالح شدن سایر اعضاست و اگر فاسد شود، باعث فاسد شدن سایر اعضا می‌گردد آن عضو، قلب است. به همین دلیل در بسیاری از عبادات بر حضور قلب در آن دعا تاکید شده است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

«مون نایت» کاراکتری تازه در فاز چهارم تولیدات کمپانی مارول

 - مینی‌سریال «مون نایت» ساخته جرمی اسلیتر  که برای سرویس استریم دیزنی پلاس ساخته شده‌ به زودی پخش بین المللی خود را آغاز خواهد کرد. 

این مینی‌سریال بر پایهٔ شخصیت به همین نام از مارول کامیکس ساخته شده‌است. این مینی‌سریال در دنیای سینمایی مارول واقع شده‌است و با فیلم‌های این فرنچایز پیوستگی مداوم دارد. تولید این مجموعه بر عهدهٔ مارول استودیوز بوده‌است و اسلیتر نویسندهٔ اصلی‌اش است.

اسکار ایزاک در نقش مارک اسپکتور / مون نایت ایفای نقش می‌کند. این مجموعه در اوت ۲۰۱۹ اعلام شد و اسلیتر در نوامبر همان سال استخدام شد.

محمد دیاب در اکتبر ۲۰۲۰ برای کارگردانی بسیاری از قسمت‌های این مجموعه استخدام شد و دو کارگردان جاستین بنسون و آرون مورهد نیز در ژانویه ۲۰۲۱ با تأیید آیزاک برای ایفای نقش به این مجموعه پیوستند. فیلم‌برداری از اواخر آوریل ۲۰۲۱ در بوداپست آغاز شد. مون نایت قرار است در ۳۰ مارس ۲۰۲۲ پخش شود و شامل شش قسمت خواهد بود. این سریال بخشی از فاز چهارم دنیای سینمایی مارول خواهد بود. 

مون نایت را می‌توان جزو ناشناخته‌ترین شخصیت‌های مارول کامیکس دانست که هیچوقت آنگونه که باید، شناخته نشدند. وقتی مارک اسپکتر در مصر باستان در حال انجام ماموریت بود، بوشمن که همراه وی بود موقع کشتن همراه دیگرشان به نامردی، خشم مارک را برانگیخت. مارک طی نبرد کشته شد اما خدای ماه در مصر باستان یعنی کانشو، در ازای زندگی دوباره از او خواست در مسیر وی قدم بگذارد و با مصوبان بی‌عدالتی مقابله کند. مارک زنده شد، در مبارزه با بوشمن پیروز شد و به امریکا بازگشت. وی چندین هویت جعل کرد، یکی جیک لاکلی (یک رانندهٔ تاکسی) و یکی استیون گرنت (میلیاردر خوش‌گذران).

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *