بیش از ۵ هزار پرونده در استان کردستان به صلح و سازش ختم شده است

14:05 - 25 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۵۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان گفت: حجم بالای پرونده در دستگاه قضایی این امر را ضروری کرده است که کار‌هایی برای کاهش پرونده انجام شود. تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی و ساماندهی آن یکی از این راه‌ها است.

_ بهادر اسدی اظهار کرد: ۱۸ هزار و ۲۳۴ پرونده از اول سال از دادگاه‌ها به شورا‌های حل اختلاف ارجاع داده شد که ۵ هزار و ۴۴۷ پرونده به صلح و سازش رسیده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کردستان با بیان اینکه پرونده‌ها در شورا در نهایت ۴۲ روزه رسیدگی می‌شود، افزود: ۷۰ درصد مراجعان در نظرسنجی‌ها از شورای حل اختلاف رضایت داشته‌اند.

اسدی بیان کرد: ۱۳۳ شعبه در شورا‌های حل اختلاف استان به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند که ۷۲ شعبه آن شهری و ۳۳ شعبه هم روستایی و ۱۸ شعبه هم اجرای احکام است.

وی با بیان اینکه ۹۴درصد ابلاغ‌های دادگستری استان کردستان از طریق سامانه ثنا انجام می‌شود، ادامه داد: ۵۱۴ نفر با شورا همکاری دارند که ۶۸ نفر آن‌ها قاضی است.

اسدی با اشاره به پرونده‌های مهمی که در معاونت توسعه حل اختلاف به نتیجه رسیده گفت: در شهرستان مریوان پرونده‌های مالی ۹۰، ۶۰ و ۲ میلیارد تومانی منتهی به سازش شد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان اضافه کرد: در ۹ ماه گذشته ۶۱ هزار و ۸۴۶ پرونده به شورا وارد شده و ۶۱ هزار و ۱۰۴ پرونده هم مختومه و تعیین تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه میانگین صلح و سازش در سال ۹۸ در مجموع ۲۲ درصد بوده ادامه داد: پارسال این میزان به ۲۶ درصد و در ۹ ماه گذشته از ابتدای امسال هم به ۳۷ درصد رسیده است.

اسدی گفت: حجم بالای پرونده در دستگاه قضایی این امر را ضروری کرده است که کار‌هایی برای کاهش پرونده انجام شود و تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی و ساماندهی آن یکی از این راه‌ها است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد جایگزین‌های رسیدگی قضایی اظهار کرد: اکنون رسیدگی‌ها در شورای حل اختلاف به صورت قضایی است، اما با تایید قانون جدید دیگر وظیفه این بخش، حل اختلافات و ایجاد سازش خواهد بود.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان تاکید کرد: فرهنگ صلح و سازش باید در جامعه ترویج داده شود و همه در این زمینه کمک کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اختلافات را می‌شود با داوری حل کرد، افزود: داوری در پرونده‌های حقوقی انجام می‌شود و دستورالعمل آن هم ابلاغ شده و آزمون انتخاب داوران هم جمعه این هفته برگزار می‌شود.

اسدی یکی دیگر از راه‌های صلح و سازش را میانجیگری دانست و ادامه داد: ۱۷ میانجیگر هم اخیرا در استان مجوز فعالیت دریافت کرده اند، جرایم کیفری درجه ۶ و هفت از این طریق رسیدگی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *