شکست رویکرد کاخ سفید در قبال مناقشه شبه جزیره کره

0:45 - 16 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۰۲۲
رویکرد آمریکا در سال‌های اخیر در قبال کره شمالی با شکست مواجه شده است.

کره شمالی به تازگی هفتمین آزمایش موشکی خود را در ماه ژانویه انجام داد.

آزمایش اخیر کره شمالی بزرگترین آزمایش موشکی این کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون به شمار می‌رود.

به گزارش «نیویورک تایمز»، پس از آزمایش‌های اخیر کره شمالی در سال جدید میلادی، «جو بایدن»، فصلی آشنا را از رویکرد واشنگتن در قبال این کشور گشود؛ درخواست از شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه پیونگ یانگ.

چین و روسیه این پیشنهاد آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل متحد رد کردند و به نظر می‌رسد که «کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی، از تهدید تحریم‌های بیشتر سازمان ملل و وزارت خزانه داری آمریکا ابراز نگرانی نکرده است.

تا پیش از آزمایش اخیر، کره شمالی از آغاز سال ۲۰۲۲ تا هفته گذشته، ۶ آزمایش موشکی انجام داده است؛ برابر با تمامی آزمایش‌های موشکی این کشور در سال ۲۰۲۱.

تحلیلگران می‌گویند تحریم‌های سنگین تحمیل شده توسط دو سلف اخیر «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، کیم جونگ اون را به کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود نزدیک‌تر نکرده است.

بنا به گفته تحلیلگران، یک عنصر مهم معمولا همراه با تحریم‌ها - دیپلماسی - تاکنون در رویکرد بایدن در برابر کره شمالی غایب بوده است.

پس از دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در شهر «هانوی»، ویتنام، در سال ۲۰۱۹، تلاش‌ها در واشنگتن برای وادار کردن کره شمالی به توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود تشدید شد.

به نظر می‌رسد که بایدن از پشت سر گذاشتن کره شمالی راضی است، حتی اگر «باراک اوباما»، رئیس جمهور اسبق آمریکا در نوامبر ۲۰۱۶ که به ترامپ گفت «کره شمالی باید اولویت اصلی امنیت ملی واشنگتن باشد.»، اما بایدن هنوز نامزدی را برای سمت سفیر در کره جنوبی معرفی نکرده است.

به نظر می‌رسد که پهنای باند سیاست خارجی دولت آمریکا در حال حاضر توسط بحران‌های دیگری مانند افغانستان و اوکراین اشغال شده است.

«رابرت کارلین»، تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا در مورد کره شمالی، می‌گوید «ما در آغاز چیزی قرار داریم و باید امیدوار باشیم اوضاع همانگونه که می‌خواهیم پیش برود.»

بدیهی است کارشناسان کره شمالی بر روی برنامه تسلیحاتی این کشور کار می‌کنند، برنامه‌ای که در تبلیغات پیونگ یانگ و اهرم فشار اصلی کیم در مذاکرات با آمریکا و سایر کشور‌ها نقش اساسی دارد.

«زیگفرید هکر»، استاد دانشگاه استنفورد که از کره شمالی بازدید کرده است، برآورد می‌کند این کشور به احتمال زیاد مواد هسته‌ای کافی برای حدود ۴۵ کلاهک دارد که از پایان دوره اوباما تاکنون حدود ۲۰ عدد افزایش یافته است؛ او همچنین رقم بالاتر ۶۰ مورد را نیز مطرح می‌کند.

دولت بایدن سال گذشته بررسی سیاست واشنگتن را در برابر کره شمالی به پایان رساند؛ وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نزدیک با کره جنوبی، ژاپن و سایر متحدان و شرکای خود درباره نحوه تعامل بهتر با کره شمالی مشورت خواهد کرد.

با این وجود مقامات این دو کشور آسیای شرقی در رویکرد خود در قبال کره شمالی دچار اختلاف و همچنان درگیر تنش ها بر سر موضوعات جداگانه تاریخ و جنگ هستند.


برچسب ها: آمریکا کره شمالی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *