اجباری شدن دریافت اینماد منجر به کاهش رشد اقتصادی حوزه دیجیتال می‌شود

11:57 - 15 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۹۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس انجمن فین‌تک گفت: مجوز شدن اینماد باعث می‌شود رشد اقتصادی حوزه دیجیتال که طی ۸ سال گذشته محقق شده است از این پس به شدت کند و یا با اختلال مواجه شود.
مهدی شریعتمدار در گفت‌وگو با میزان، در خصوص تأثیر نماد اینماد در مبارزه با پول‌شویی و فساد در شبکه‌های اینترنتی بیان کرد: قطعاً اینماد برای جلوگیری از پول‌شویی در شبکه مشاغل اینترنتی بی‌تأثیر نیست، اما موضوعی اصلی این است که اینماد محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌ها ایجاد می‌کند تا فساد رخ ندهد و این ساده‌ترین راه برای جلوگیری از فساد است.
 
رئیس انجمن فین‌تک در ادامه افزود: روش کاری اینماد این است که یک‌بار دیگر برای مشاغل احراز هویت می‌کند و به‌علاوه احراز صلاحیت نیز انجام می‌دهد. نکته قابل اهمیت اینجاست که کسی که درگاه بانکی دارد ۴ بار مراحل احراز هویت آن انجام‌شده یک‌بار وقتی‌که حساب بانکی ایجاد کرده، یک‌بار زمان دریافت درگاه بانکی توسط شرکت پرداخت، یک‌بار در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک و یک بار در سامانه مالیاتی زنانی که کد مالیاتی گرفته مراحل را طی کرده، چون این موارد از الزامات دریافت خدمات پرداخت اینترنتی است.
 
وی یادآور شد: نقدی که به احراز هویت‌های قبل از اینماد وارد می‌شود این است که امکان حساب‌های اجاره‌ای و تقلب رخ می‌دهد؛ این موارد در بحث اینماد به دلیل نبود ابزار‌های تدوینی نیز رخ می‌دهد و اینماد تقلبی ایجاد می‌شود، به همین دلیل ابنماد نمی‌تواند جلوی فساد را بگیرد و تنها آن را از جایی به جای دیگر انتقال می‌دهد و یا بحث‌های جدیدی درباره اجاره هویت و ابزار‌ها را ایجاد می‌کند.
 
شریعتمدار با بیان اینکه تا به حال بزرگترین فساد‌های برای سایت‌های دارای اینماد رخ داده، اظهار کرد: بسیاری از سایت‌هایی که در حوزه وب فعالیت می‌کردند اینماد داشتند و با یک موضوع نماد می‌گیرند و یک‌شبه سایت به یک موضوع دیگر تبدیل می‌شود؛ تمامی این موارد نشان‌دهنده آن است که ما نیارمند ابزار‌های کنترل تدوینی هستیم و ابزارهی پیشینی مشکلی را حل نمی‌کند.
 
رئیس انجمن فین‌تک با بیان اینکه در حال حاضر یک راهکار اشتباه را برای کنترل و مبارزه با فساد توسعه داده‌ایم، راهکار گفت: فروش و اعطای مجوز به‌صورت پیشینی یک راهکار اشتباه برای کنترل و مبارزه با فساد است که این مورد مشکل بزرگی را برای اکوسیستم به وجود می‌آورد؛ در حال حاضر فعالیت نماد به این صورت است که اگر می‌خواهی در حوزه‌ای فعالیت کنی باید از صادرکننده مجوز در آن حوزه مجوز دریافت کنید مثلاً در حوزه‌های مالی از بانک مرکزی، در حوزه بیمه‌ای از بیمه مرکزی باید مجوز اخذ شود.
 
وی بابیان اینکه اینماد کل اکوسیستم استارتاپی را پشت نظام سنتی مجوزها ایران می‌برد و در این مهم‌ترین مسئله در این زمینه است؛ در مجلس لایحه‌ای برای تعدیل کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه‌شده به‌علاوه در اغلب کشورها جهت رونق کسب‌وکارهای مجازی نظام‌های چارچوب محور جایگزین نظام‌های مجوز محور شده است تا کسب‌وکارها رونق بگیرند در این زمینه اقداماتی که باید رعایت کنند کاملاً مشخص است و دیگر مجوزی اعطا نمی‌شود.
 
شریعتمدار با اشاره به اینکه در حال حاضر ما دقیقاً برعکس سایر کشورها درزمینه کسب‌وکارهای اینترنتی عمل می‌کنیم گفت: درزمینه کسب‌وکارهای اینترنتی نه تنها یک مجوز بلکه یک سامانه جامع و فرا مجوز که عملکرد حوزه‌ها را رصد می‌کند و درمجموع باید کسب‌وکارها مجوز بگیرند؛ رشد اکوسیستم استارتاپی و اقتصاد دیجیتال ایران در سال‌های گذشته به دلیل عدم‌مداخله دولت به‌صورت مداوم و پرفشار بوده است و تخلف در این فعالیت‌ها حداقل ممکن بوده و به تعبیری خودتنظیم گری خوبی در مشاغل وجود داشته است.
 
وی تأکید کرد: زمانی که کسب‌وکارها با نظام مجوز دهی سنتی منوط می‌شوند و سیستم مجوز دهی اینماد به همین روند فعلی ادامه یابد بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی حوزه دیجیتال که طی ۸ سال گذشته محقق شده ازاین‌پس به‌شدت کند و یا با اختلال مواجه شود. راهکار رسیدن به رشد اقتصادی ایجاد راهکار مشترک و مذاکره با بخش خصوصی برای رسیدن به بهترین روش مشترک، درزمینه مجوز دهی صحیح است.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *