رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

در اداره‌ی تهران دستگاه‌ها مانند جزایر جداگانه عمل می‌کنند

5:41 - 15 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۸۱۹
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: درحال حاضر قانونی در مجلس درباره‌ی بحث مدیریت یکپارچه‌ی شهری مطرح است. ما امیدواریم هرچه سریعتر این قانون به نتیجه برسد و خروجی این قانون بتواند مدیریت یکپارچه را به شکلی واقعی به وجود بیاورد.
سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ظرفیت‌هایی که به دست گرفتن مسوولیت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران برای مدیریت شهری پایتخت ایجاد می‌کند به میزان گفت: درباره‌ی موضوع مدیریت بحران تهران و اینکه مسوولیت چنین حوزه‌ای به شهردار محترم داده شده باید در نظر داشته باشیم که تغییری در وظایف دستگاه‌ها داده نشده است. فقط مدیریت ارشد این حوزه به شهردار تهران تفویض شده است؛ بنابراین همه‌ی دستگاه‌ها طبق وظایفی که برایشان تعریف شده مسوولیت‌هایی را در این زمینه بر عهده خواهند داشت. اما مدیریت همه‌ی دستگاه‌ها در مساله‌ی مدیریت بحران به شهردار تهران واگذار شده است. درواقع اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده به جز همین که مدیریت این حوزه به شهرداری اعطا شده است. اما تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید طبق آن وظایفی که قانونگذار برایشان پیش بینی کرده به ایفای مسوولیت هایشان بپردازند؛ بنابراین هیچ وظیفه‌ای از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا تفویض مسوولیت سازمان مدیریت بحران به شهرداری می‌تواند اقدامی در راستای تحقق مدیریت یکپارچه شهری قلمداد شود گفت: ما می‌توانیم یک چشم اندازی از این موضوع را در ذهنمان متصور بشویم. اما این اتفاق به هیچ عنوان نمی‌تواند مدیریت یکپارچه شهری را محقق کند. مدیریت یکپارچه شهری فقط در موضوع بحران مطرح نیست. برای مقابله با بحران اقداماتی پیش از وقوع به انجام می‌رسد و اقداماتی هم بعد از وقوع بحران انجام می‌شود. در واقع مدیریت بحران محدود به رخ دادن اتفاقات است که به نوعی می‌توان گفت وظایفی که در این حوزه وجود دارد توسط شهرداری فرماندهی می‌شود. اما در مدیریت یکپارچه شهری که ما هم بر تحققش تاکید داریم متاسفانه ضعف قوانین موجود مانع از به ثمر رسیدنش می‌شود.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: تحقق این مساله به معنای برقراری یک هم‌افزایی میان دستگاه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلان شهری است. خوشبختانه درحال حاضر قانونی در مجلس درباره‌ی بحث مدیریت یکپارچه‌ی شهری مطرح است. ما امیدواریم هرچه سریعتر این قانون به نتیجه برسد و خروجی این قانون بتواند مدیریت یکپارچه را به شکلی واقعی به وجود بیاورد. چون درحال حاضر هر دستگاه و سازمانی کار خودش را پیش می‌برد و همه‌ی این دستگاه‌ها به صورت جزایر مستقل از هم عمل می‌کنند و یکپارچگی مدیریتی وجود ندارد.
 
تشکری هاشمی بیان داشت: در زمینه‌ی مدیریت بحران هم خیلی از آن وظایفی که پیش از وقوع بحران یا حین و بعد از آن باید به انجام برسد محدود به حوادثی مثل سیل، زلزله یا بحران‌های انسان ساز می‌شود. طبیعی است که در زمان وقوع چنین حوادثی دستگاه‌ها در قالب جلسات هماهنگی به هم نزدیک بشوند. البته هماهنگی دستگاه‌ها می‌تواند یک مزیت باشد. اما مدیریت یکپارچه بسیار فراتر از این مساله است. به این معنا که هیچ دستگاه، وزارتخانه و نهادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات اداره‌ی یک شهر تصمیمی نخواهد گرفت و همه‌ی این سازمان‌ها انرژی و توانشان را معطوف به این موضوع می‌کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *