مشکلات اصلی جامعه کارگری در اثر نادیده گرفتن قانون کار است

12:43 - 10 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۷۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس پیشین کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران، گفت: جامعه کارگری انتظار دارند که وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشکلات اصلی جامعه کارگری که به اذعان ایشان نیز در اثر نادیده گرفتن قانون کار برای تعیین سبد معیشت کارگران و تعیین خط فقر به وجود آمده است را حل کنند.
ناصر چمنی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مشکلات تعیین دستمزد کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با توجه به برگزاری چند جلسه کمیته دستمزد، گفت: تشکیل جلسات کمیته دستمزد به دلیل سنگین و سخت بودن این جلسات وبر اساس تجربیات پیشین ما در این زمینه صد درصد به این زودی خروجی نخواهد داشت.

به گفتهٔ وی باوجود شرایط تورمی در کشور و تغییرات لحظه‌ای نرخ تورم نباید انتظار داشت که در جلسات اولیه کمیته دستمزد بتوانند به نتیجه مطلوب برای تعیین سبد معیشتی کارگران برسند.

رئیس پیشین کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران بابیان اینکه نمایندگان کارگری در جلسات اول هم می‌توانند با توجه به‌روز بودن هزینه‌های زندگی سبد معیشتی کارگران را تعیین کنند، افزود: اما به دلیل اینکه در مقابل ما نمایندگان کارفرمایی و دولت قرار دارند و این موضوع در تصمیم‌گیری شورای عالی کار تأثیرگذار است بستن و تعیین دستمزد کارگران برای نمایندگان جامعه کارگری سخت می‌شود.

چمنی در خصوص ریشه اصلی مشکلات جامعه کارگری، گفت: آقای عبدالملکی زمانی که در مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد برنامه‌های خود را اعلام می‌کردند مشکلات جامعه کارگری را حاصل عدم اجرای قانون کار توسط مسئولان قبلی دانستند و متعهد شدند که این قانون را اجرا کنند.
 
این فعال جامعه کارگری افزود: به همین دلیل جامعه کارگری انتظار دارند که وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات اصلی جامعه کارگری که به اذعان ایشان نیز در اثر نادیده گرفتن قانون کار برای تعیین سبد معیشت کارگران و تعیین خط فقر به وجود آمده است را حل کنند.

وی در خصوص دلیل عدم مطالبه گری نمایندگان جامعه کارگری برای رفع مشکلات کارگران، با اشاره به اینکه جامعه کارگری قدرت لازم برای مطالبه حقوق کارگران را ندارد افزود: تابه‌حال هیچ موقعیت خاصی برای شکافتن و مطرح کردن مشکلات جامعه کارگری در اختیار نمایندگان جامعه کارگری قرار نگرفته است و نمایندگان جامعه کارگری ابزاری برای مطالبه حقوق کارگران ندارند.

رئیس پیشین کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران بابیان اینکه سال گذشته ما در  کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی متذکر شدیم که جامعه کارگری مشکلات فراوانی دارد و این مشکلات از معیشت و امنیت شغلی هم گذشته و خواستار برگزاری جلسه‌ای توسط کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان دولت و نمایندگان جامعه کارگری برای بررسی و رسیدگی به مشکلات جامعه کارگری شدیم، اما کمیسیون اجتماعی حتی به نامهٔ ما جواب هم نداند.

چمنی در پایان تأکید کرد: متأسفانه جامعه کارگری حامی ندارد و کسی پاسخگوی مشکلات آن‌ها نیست.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *