هدف از اصلاح نظام تعرفه گذاری برق در بخش خانگی افزایش درآمد نیست

20:27 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۴۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: وزارت نیرو به دنبال افزایش درآمد نیست بلکه به دنبال کاهش مصرف در بخش پر مصرف‌ها و تامین برق پایدار برای همه مشترکان است.
- مصطفی رجبی مشهدی در یک گفت‌وگوی زنده با مردم، در خصوص تغییر در نظام تعرفه گذاری برق گفت: در قانون بودجه امسال پیش بینی شده تا اصلاح تعرفه در بخش خانگی صورت گیرد و از مشترکانی که زیر الگوی مصرف هستند حمایت شود؛ بر این اساس تکالیفی بر عهده وزارت نیرو گذاشته شد و این وزارتخانه نیز پیشنهاد خود را در این خصوص ارائه داد که در نشست یکشنبه هیات وزیران به تصویب رسید؛ هم اکنون مقدمات کار‌های اجرایی در حال انجام است تا بتوانیم از بهمن ماه آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: هدف وزارت نیرو از اصلاح تعرفه در بخش خانگی افزایش درآمد نیست بلکه به دنبال اصلاح مصرف مشترکان پر مصرف است تا امکان استفاده همه از برق پایدار فراهم شود.
 
این مقام مسئول ادامه داد: در این طرح، برنامه های تشویقی هم برای کم مصرف ها پیش بینی شده است. بیش از ۷۵ درصد مردم الگوی مصرف رل رعایت می کنند.

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار داشت: در این طرح ۵ منطقه جغرافیایی پیش بینی شده که از قبل هم بوده است؛ الگوها هیچ تغییری نکرده و برای کسانی که مصرف برق آن ها پایین تر از الگوی مصرف باشد هیچگونه افزایش تعرفه ای در نظر گرفته نشده است.

رجبی مشهدی ادامه داد: الگوی مصرف در ماه های غیر گرم سال برای همه مردم ۲۰۰ کیلو وات ساعت است که این عدد برای ماه های گرم سال؛ خرداد تا شهریور در مناطق گرمسیری ۳ هزار کلیو وات ساعت در ماه و برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلو وات ساعت است که نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است.

وی تصریح کرد: حدود ۸۲ درصد کل مشترکان در مناطق عادی هستند و مابقی در مناطق گرمسیری هستند و همان طور که اشاره شد الگوی مصرف برای مناطق گرمسیری ۱۰ برابر مناطق عادی کشور است.

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص پاداش های در نظر گرفته شده برای مشترکان خوش مصرف هم گفت: در گذشته الگوی کم مصرفی در مناطق عادی برای ماه های غیر گرم معادل ۸۰ کیلووات ساعت در ماه و در ماه های گرم معادل ۱۰۰ کیلو وات ساعت بود، این الگو اکنون تغییر کرده است و مصرف کمتر را تشویق می کند؛ در حال حاضر الگوی کم مصرفی مناطق عادی در دوره غیر گرم برابر ۱۰۰ کیلو وات ساعت و در دوره گرم معادل ۱۵۰ کیلو وات ساعت است که در فصل گرم الگوی کم مصرفی ۱.۵ برابر شده است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: تعرفه برق مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تا مدامی که مصرف آن ها زیر الگوی کم مصرفی( الگوی کم مصرفی برابر ۵۰ درصد الگوی مصرف تعیین شده هر منطقه است) باشد رایگان است.

وی ادامه داد: افرادی که بتوانند مصرف خود را نسبت به دوره مشابه قبل کاهش دهند و زیر الگوی منطقه باشند، علاوه بر اینکه قبض آن ها صفر می شود، مبلغی را از ما بستانکار خواهند شد.

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق کشور گفت: تعرفه مشترکانی که زیر الگوی مصرف هستند هیچ تغییری نمی کند و به صورت یارانه ای است اما کسانی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف دارند، میزان مصرف مازاد بر الگو، متناسب با افزایش مصرف به صورت پلکانی و بر اساس هزینه های تامین انرژی اضافه می شود.

 
 

برچسب ها: برق تعرفه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *