بهره‌مندی ۳۰ هزار روستایی از نعمت آب شرب

13:56 - 28 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۹۰۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال جاری ۲۲۲ روستا در سیستان و بلوچستان آبرسانی و رفع تنش شدند و در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات، این میزان تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ به ۷۱۰ روستا خواهد رسید.
- بنا به اعلام پاون، علیرضا قاسمی درباره آبرسانی ورفع مشکلات آبی ۷۱۰ روستا در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به عدم بارندگی طی پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹، از ابتدای امسال تنش‌های آبی در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان به شدت افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به این مهم به منظور گذر از بحران آبی برنامه مدونی برای ارتقای سطح بهره‌مندی در روستا‌های فاقد شبکه و رفع تنش آبی در شهر‌ها و روستا‌ها تدوین شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در همین راستا به منظور انجام خدمات مستمر، اقداماتی از جمله اجرای خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع، احداث مخازن ذخیره و حفر و تجهیز چاه‌های جدید صورت گرفت.

وی گفت: برای رساندن آب شرب سالم و بهداشتی در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان، بالغ بر ۳۶۰ کیلومتر لوله‌گذاری جدید و بیش از ۱۱۵ کیلومتر اصلاح، توسعه شبکه و خط انتقال اجرا شده است.

بهره‌مندی ۳۰ هزار روستایی از نعمت آب شرب

قاسمی اظهار کرد: از ابتدای سال۱۴۰۰، ۳۰ هزار نفر در ۱۱۰ روستای فاقد شبکه آب آشامیدنی از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند و تنش آبی ۱۱۲ روستا با وارد مدار کردن چاه‌های جدید، ارتقای سیستم پمپاژ، اجرای خطوط انتقال جدید و یا اصلاح و توسعه شبکه آب آشامیدنی رفع شد.

وی با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات استانی و ملی مبلغی معادل ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است، افزود: برنامه‌ریزی برای آبرسانی به ۲۰۵ روستا از محل اعتبارات ملی، آبرسانی به ۱۵۵ روستا در قالب اعتبارات استانی، رفع تنش آبی و آبرسانی به ۳۵۰ روستا در قالب اعتبارات محرومیت‌زدایی انجام شده است که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات، میزان آبرسانی و رفع تنش آبی تا پایان سال مالی به ۷۱۰ روستا خواهد رسید.

​مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین برای شهر‌های دچار تنش آبی از جمله زاهدان و سراوان به ترتیب ۱۵۰ و ۵۰ لیتر افزایش ظرفیت تولید آب خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان بیش از ۱۰۰ حلقه چاه حفر و تجهیز و بالغ بر هزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال آب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شود.

قاسمی ابراز امیدواری کرد: با مجموع این اقدامات بخشی از تنش آبی در سطح شهر و روستا‌های استان رفع می‌شود.

ارتقای شاخص بهره‌مندی از آب در روستا‌ها به ۷۱.۵ درصد

وی با اشاره به اقدامات و وضعیت اعتبارات در سال ۹۹ بیان کرد: سال گذشته در مجموع، از کلیه ردیف‌های ملی و استانی برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب ۸۶۸ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شد که از این مبلغ ۴۷۶ میلیارد تومان تخصیص یافت.

قاسمی افزود: به‌رغم اینکه بیش از ۷۰ درصد آن از محل اسناد خزانه اسلامی بود، بالغ بر ۹۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری در سطح استان انجام شد، به ۴۰۰ روستای فاقد شبکه آب، آبرسانی صورت گرفت، ۵۳۰ روستا رفع تنش آبی شده و ۲۶ روستا نیز به شبکه آب بهداشتی متصل شدند و شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستا‌های استان از ۶۷ به ۷۱.۵ درصد رسید.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *